علامه مصباح یزدی: تعلیم و تربیت با اهداف غیر الهی کاری خسارت بار است

 رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: ارزان نفروختن علم از درس‌هایی است که ما از مکتب شهید مطهری یاد می‌گیریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی؛ علامه محمد تقی مصباح یزدی روز سه‌شنبه دهم اردیبهشت ماه، در آستانه هفته معلم در جمع اساتید، طلاب و دانش پژوهان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ضمن عرض تبریک بمناسبت میلاد باسعادت زهرای مرضیه(س) و هفته معلم تأکید کرد: بیان بشر از ذکر فضایل دخت گرامی پیامبر اسلام(ص) قاصر است.

وی افزود: اگر در بیانات امام راحل (قدس سره) در شأن حضرت زهرا ژرف‌تر بنگریم افق‌های جدیدی از مقام این بانوی مکرمه بر ما منکشف خواهد شد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان کرد: شناخت حضرت زهرا نعمتی است که در میان میلیارد‌ها انسان کره خاکی به شیعیان عنایت شده است ولی متأسفانه از این نعمت گرانقدر بخوبی بهره نبرده‌ایم.

عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: کوتاهی در شناخت حضرت زهرا جفاست و امید است که ما جزء جفا کاران نباشیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) همچنین با اشاره به روز معلم و با بیان این‌که اسلام جایگاه والایی برای علم وعلم آموزی قائل است، خاطر نشان کرد: منزلت علم و دانش بطور جدی در نظام آموزش و پرورش کشور و در میان کتب درسی مطرح نشده است.

علامه مصباح یزدی به دیدگاه امام خمینی (ره)در باره مقام و منزلت معلم اشاره کرد و گفت: حضرت امام(ره) از زمان نامگذاری روز شهادت استاد مطهری بعنوان روز معلم در باره جایگاه والای علم مطالب فراوانی فرمودند.

وی ادامه داد: بزرگان ما کار معلم را خدمت به دیگران دانسته اند و از همین رو است که امام راحل (ره) شهید مطهری را حاصل عمر خود خواندند.

این استاد اخلاق تأکید کرد: در زمان حاضر که ما از وجود استاد مطهری بی‌بهره هستیم شایسته است در محضر کتب و آثار ایشان تلمذ کرده و از آن‌ها نهایت بهره را ببریم.

عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که باید از آثار و تجارب بزرگان و اساتید برای خودسازی استفاده کرد، گفت: سیره علمی، رفتاری و... اساتید و بزرگان باید مورد توجه قرار گیرد و بعنوان چراغ راه زندگی قرار گیرند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به ویژگی‌های شخصیتی استاد مطهری اشاره و گفت: شهید مطهری دارای ویژگی‌های برجسته‌ای بودند که از جمله آن‌ها ویژگی‌های علمی ایشان است که نسبت به سایرین ممتاز هستند.

 

*توجه به ارتقای سطح علمی جوانان دغدغه جدی شهید مطهری

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: دلسوزی برای ارتقای سطح علمی جوانان از برجسته‌ترین نقاط شخصیت علمی شهید مطهری است که ایشان این هدف را در حوزه و دانشگاه بطور جدی پیگیری می‌کرد و به آن اهتمام خاصی داشت.

عضو خبرگان رهبری به تعهد استاد مطهری نسبت به حوزه اشاره و گفت: شهید مطهری تنها به تربیت دانشجویان و اساتید دانشگاهی اهتمام نداشت بلکه در اواخر عمر خویش در روزهای پایان هفته دروسی را برای طلاب و فضلای حوزه دایره کرده بود و نسبت به حوزه احساس تعهد و دین می‌کرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) فعالیت‌های هم‌زمان علمی، سیر معنوی، و حضور در اجتماع را از دیگر ویژگی‌های شهید مطهری دانست و بیان کرد: شهید مطهری تقید خاصی نسبت به استفاده از اساتید اخلاق داشت، در دروس این بزرگواران بطور مرتب حضور بهم می‌رساند و این رویه تا آخر عمر وی ادامه داشت.

وی تأکید کرد: فضائل بسیاری در باره شهید مطهری ذکر شده است اما باید بیشتر از جنبه خودسازی و عرفانی به سیره وی بنگریم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که استاد مطهری در جهاد علمی، تربیتی و ارشادی جایگاه والایی داشت، توضیح داد: استاد شهید برای گروه‌ها و انجمن‌های مختلف برنامه‌های ارشادی تبلیغی داشت و همین اخلاص وی در نشر دین بود که سبب شد لایق مقام شهادت گردد.

 

*پرداختن به تعلیم و تربیت برای مقاصد مادی خسارت بار است

علامه مصباح یزدی گفت: ارزان نفروختن علم از دیگر درس‌هایی است که ما از مکتب شهید مطهری یاد می‌گیریم.

وی با بیان این‌که انتقال علم الهی از مجاری خاص خود توسط علما و بزرگان صورت می‌گیرد، توضیح داد: در سراسر جهان طلاب و روحانیون جزء کسانی هستند که از معارف بلند اهل بیت(ع) بهره مند شده و واسطه فیض دیگران از این علوم شده اند؛ از این رو ما همیشه وامدار این لطف گرانبهای الهی هستیم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: پرداختن به معلمی بخاطر اغراض مادی کاری ناپسند است و در واقع ضایع کردن نعمت والای الهی است و به عبارت دیگر تعلیم و تربیت با اهداف غیر الهی کاری خسارت بار است.

عضو خبرگان رهبری به سیره ممتاز بزرگان تشیع اشاره و یاد آور شد: شیخ عباس قمی و آیت‌الله الهی قمشه‌ای از بزرگانی هستند که با وجود زندگی زاهدانه و فقیرانه خود بابت تألیف آثار کثیر الانتشار خود حق التألیفی دریافت نکردند و تنها با هدف قرب الهی دست به قلم بردند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)در پایان از اساتید و فعالان عرصه آموزش درخواست کرد هدفشان از تدریس رضایت الهی باشد و گفت: اساتید و معلم‌ها در زندگی علمی خود باید حداقل گاهی اوقات بدون هیچ چشم‌داشتی و تنها برای رضایت الهی به نشر علم بپردازند که امید است این اعمال خالصانه هر چند ناچیز شمرده می‌شوند موجب نجات و رستگاری ما شوند. 

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...