علامه مصباح یزدی: جهان نیازمند حضور فعال طلاب علوم دینی است

 رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به گسترش انحراف‌های عقیدتی در جهان گفت: طلاب و دانش پژوهان علوم دینی حضور فعالتری در عرصه هدایت جهان داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی؛ علامه محمد تقی مصباح یزدی پنج شنبه شب دوازدهم اردیبهشت ماه در دیدار اساتید، دانش پژوهان و طلاب نخبه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ضمن گرامیداشت و تبریک ایام باسعادت ولادت حضرت زهرای بتول(س)، فرزند والامقامشان امام راحل(ره)و سالگرد شهادت استاد مطهری، از طلاب و دانش پژوهان علوم دینی خواست که در جهت هدایت و راهنمائی مردم نقش فعال‌تری را ایفا کنند.

وی صرف عمر در راه آموختن علوم دینی را بسیار ارزشمند دانست و بیان کرد: تلاش‌های طلاب علوم دینی نباید مختص به فتوا و بیان احکام شود، بلکه باید در کنار آن تلاش بیشتری برای نجات افراد از انحراف‌های عقیدتی و از دام گمراهی‌ها صورت بگیرد.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که تلاش فقهاء و مراجع دینی قابل بیان و وصف نیست، با ذکر داستانی از صاحب جواهر به منزلت والای فقهاء و عالمان دینی پرداخت و گفت: صاحب جواهر در هنگام مرگ فرزند خود تصمیم به انجام کاری گرفت که بیشترین ثواب را برای فرزندش داشته باشد، از این رو در کنار جنازه فرزند خود مشغول به نوشتن کتاب جواهر شد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید مجدد بر تلاش طلاب و عالمان دینی برای حضور فعال‌تر در عرصه هدایت جامعه خاطر نشان کرد: در عصر حاضر آلودگی‌های گوناگون سراسر دنیا را فراگرفته، بیشتر افراد در معرض لغزش‌های عقیدتی و اخلاقی هستند و روز به روز بر گستره مفاسد افزوده می‌شود؛ از این رو ضرورت تلاش‌های بیشتر برای هدایت و پیراستن جامعه از مفاسد مختلف احساس می‌شود.

عضو جامعه مدرسین تأکید کرد: بدون تردید تلاش‌هایی که برای معرفت بخشی به مردم صورت می‌گیرد با تلاش‌هایی که جهت استنباط احکام شرعی می‌شود برابر هستند، اگر ارزش بیشتری نداشته باشند.

وی به جایگاه عالمان دینی اشاره کرد و گفت: مجاهدین تنها بدن‌های شیعیان را حفظ می‌کنند، اما عالمان دینی ارواح مؤمنین را حفظ می‌کنند و مقایسه جایگاه روح و بدن نشان می‌دهد که روح از جایگاه والاتری نسبت به بدن برخوردار است؛ از آن رو که روح جاودان است، اما بدن با مرگ دچار فرسودگی و فساد می‌شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: روایات بسیاری در فضیلت مقام علما نسبت به دیگر اقشار جامعه وارد شده است، از جمله این روایت که مداد علماء از خون شهداء برتر است.

آیت‌الله مصباح یزدی توفیق پرداختن به علوم دینی را نعمتی دانست که از طرف خداوند به دسته محدودی از انسان‌ها عنایت شده است و گفت: باید قدر این نعمت بی‌بدیل را دانسته و با شناخت وظایف خود در برابر این نعمت الهی، نسبت به ادای آن کوشا باشیم.

وی با اشاره به وظایف دانش پژوهان علوم اسلامی، افزود: انتقال معارف دینی به نسل‌های بعدی مسلمین و بلکه به پیروان سایر ادیان، از جمله وظایف مهم طلاب و دانش پژوهان علوم دینی است و به عبارت دیگر، تلاش در جهت شناخت هرچه بهتر اسلام و شناساندن بهتر آن به دیگران، از وظایف اصلی عالمان علوم دینی است.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که موانع همواره و در همه جا وجود دارند، تأکید کرد: اگر تلاش‌های طلاب علوم دینی محدود به اعتلای خانواده و اطرافیان خود شود بی‌شک از ظرفیت‌های عظیم خود که نقش‌آفرینی در گستره جهان است غافل شده‌اند.

این استاد اخلاق حوزه علیمه قم افزود: دغدغه‌های مادی و اقتصادی نباید مانع از پیشرفت و نقش‌آفرینی طلاب در گسترش معارف اسلامی شود، آن‌ها باید با توکل و تلاش جدی ضمن عبور از تنگناهای معیشتی به وظیفه اصلی خود که همان رسالت انبیاء(ع) است بپردازند.

 

*طلاب و دانش پژوهان دینی اهتمام به یادگیری زبان‌های خارجی داشته باشند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: زبان آموزی و تلاش برای بیان معارف دینی به زبان مردم سایر نقاط جهان از مسئولیت‌های دیگری است که باید طلاب و دانش پژوهان علوم دینی سعی در دست‌یابی به آن داشته باشند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در پایان به ارزش هدایت انسان بر اساس آیات و روایات پرداخت و بیان کرد: هدایت و راهنمایی حتی یک نفر چنان ارزشی در دین اسلام دارد که از تابش خورشید بر تمام نقاط زمین با ارزش‌تر دانسته شده است و روایات بسیار دیگری در این باره بیان شده است که عقول ما از درک این مقام و منزلت قاصر است.

آخرین محتوای سایت

گفتاری در باره امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ایمان به غیب؛ اولین امتحان الهی در مسیر پیروی از اهل‌بیت‌صلوات‌‌الله‌‌علیهم‌‌اجمعین
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
دعای ندبه؛ نجوای عاشقانه منتظران حضرت مهدی (عج)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...