علامه مصباح: اصلح كسی است كه ولایت فقیه را امری تشریفاتی قلمداد نكند

عضو خبرگان رهبری گفت: متأسفانه بسیاری از افراد در فكر رای دادن به كسی هستند كه شكمشان را سیر كند؛ البته رسیدگی به امور اقتصادی به عنوان یك نیاز ابتدایی از وظایف دولت اسلامی است؛ اما مشكلات و مسایل اقتصادی تنها مربوط به جنبه حیوانی انسان است و آنچه سعادت ابدی انسان، و انسانیت انسان را تضمین می كند، دین است.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از معلمان نمونه استان تهران، معلمان را سازنده نسل آینده دانست و گفت: اگر بخواهیم جایگاه خود را در عالم هستی درك كنیم، باید جهانبینی خود را بازنگری كنیم و ببینیم اصلا چرا خداوند متعال ما را خلق كرده است.

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی  با اشاره به اینكه در این عالم كرانناپیدا و بین همه موجودات عالم، تنها انسان دارای قوه تعقل است، گفت: تنها انسان است كه میتواند سرنوشت خود را با آگاهی و شناخت تعیین كند.

وی با اشاره به عوامل سعادت و شقاوت انسان ابراز داشت: هر چند خداوند نیروی عقل را به بشر داده است تا بتواند راه صحیح را از باطل باز شناخته و در مسیر صحیح قدم بردارد، اما عقل به تنهایی برای این كار كافی نیست و مؤید این امر وجود مكاتب فلسفی گوناگون با اختلافات فراوان میان آنها است كه هیچ یك نتوانستهاند راه صحیح و كاملی برای سعادت بشر ارائه كنند؛ لذا خداوند انبیاء را برای بشر فرستاد تا راه را به او نشان دهند و علاوه بر چگونگی عبادت و احكام فردی، شیوه رسیدگی به امور اجتماعی و اجرای احكام مدنی و جزائی را به بشر بیاموزند. زیرا بشر با عقل تنها نمیتواند بفهمد كه برای هر مسئله‌ای، دقیقا چه حكمی باید وضع شود.

علامه مصباح یزدی با اشاره به اینكه با آمدن انبیاء مشكل كمبود قانون در جامعه حل شد، ابراز داشت: اما باید توجه داشت قانون خود به خود اجرا نمیشود؛ برای اجرای قانون وجود مجری لازم است و البته مجری نیز زمانی قانون را اجرا می‌كند كه دارای ویژگی های روانی و صلاحیتهای اخلاقی لازم باشد؛ در غیر این صورت ممكن است خودش اولین فردی باشد كه قانون را زیر پا میگذارد. از این رو خداوند بر بشر منت نهاد و علاوه بر مقام رسالت، به انبیاء مقام ولایت را هم داد، تا مجری قانون در جامعه باشند.

وی با بیان اینكه بر اساس بینش اسلامی و برای مردم مسلمان هدف از آفرینش روشن است، به این نكته اشاره كرد كه  در بسیاری از مكاتب، بحثهای زیادی در مورد هدفدار بودن، و یا اتفاقی بودن خلقت انسان وجود دارد، و ادامه داد: از دیدگاه اسلام هیچ چیزی بیحساب خلق نشده و همه امور بر اساس تدبیر حكیمانه خداوند متعال است؛ حتی اگر مشكلاتی در عالم وجود دارد برای این است كه انسان با استفاده از قدرت عقل و انتخاب، راه صحیح را انتخاب كرده و پیشرفت كند و به واسطه همین قدرت انتخاب است كه فقط انسان شایستگی خلیفهاللهی را دارد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اختیاری بودن رفتارهای انسان، حتی در پذیرش دین، اظهار داشت: انسان ذاتاً موجودی است كه نمیخواهد خود را ملتزم و متعهد به چیزی كند و زیر بار هر كاری برود؛ از همین روست كه همه انبیاء دارای مخالفینی بودند.

وی با اشاره به وجود انگیزههای متضاد در انسان برای پیمودن راه فساد یا هدایت، ادامه داد: در هر امری همواره عقل راه صحیح را توصیه كرده، هواهای نفسانی و گرایشهای شیطانی مسیر دیگری را نشان میدهند؛ لذا انسان دائماً بر سر دوراهی بهشت و جهنم قرار دارد.

استاد اخلاق حوزههای علمیه ادامه داد: هرچه انسان رشد كند، انگیزههای مختلف هم در او تقویت میشود؛ یعنی هم عقل او، و هم خواهشهای نفسانی‌اش تقویت میشود؛ بر همین اساس است  كه اگر زمانی یكی از فرزندان آدم، تنها برادر خود را كشت، امروز عدهای با ساخت یك بمب به راحتی هزاران نفر را نابود میكنند. در طرف مقابل هم در این عالم افرادی مانند شهید فهمیده یافت میشوند كه امام(ره) او را به عنوان رهبر خود معرفی میكند.

وی با اشاره به اینكه خداوند با وجود حضرت امام(ره) به ما عنایتی كرده است كه در طول تاریخ كم نظیر و شاید بی نظیر بوده، اظهار داشت: بعد از ائمه(ع) در این عالم، نمیتوان فردی را یافت كه از لحاظ بینش، شجاعت، تقوا، قدرت در تصمیمگیری به موقع، محبت نسبت به مردم، فداكاری، تواضع و خشوع و سایر محاسن و فضایل شبیه به امام خمینی(ره) باشد.

آیتالله مصباح با بیان اینكه در مقابل، خدا هم به امام(ره)، یارانی و پیروانی عطا كرد كه در عالم بینظیرند، ادامه داد: بنده سالها پیش، وقتی داستان حنظله غسیل الملائكه را می‌خواندم كه روز بعد از عروسی در ركاب رسول خدا(ص) به فیض شهادت نائل شد، بسیار تعجب می‌كردم؛ اما در دوران دفاع مقدس افرادی را دیدم كه حنظله غسیل الملائكه به نوعی شاگرد آنها محسوب میشد. ما در این دوره مادرانی دیدیم كه با دستان خود فرزندانشان را به جبهه میفرستادند و حتی بعد از شهادت فرزندانشان هم نه تنها اشك نمیریختند، بلكه از این كه توانسته‌اند رضایت امام را جلب كنند خوشحال بودند. خداوند برای چنان امامی(ره) ، چنین یارانی هم عطا كرده است.

وی با اشاره به اینكه همواره بین حق و باطل نوعی تعادل برقرار است، افزود: همانگونه كه افرادی در راه حق اوج گرفته و پیشرفت كردند، عدهای نیز در راه هوی و هوس پیشرفت كرده و سقوط كردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: یكی از نعمتهای الهی این است كه برای برخی شرایطی پیش میآید كه هم میتوانند خودشان را بسازند و هم مانند انبیاء، دست صدها نفر دیگر را گرفته و به سعادت برسانند. معلمان قشری از جامعه هستند كه بیش از سایرین در معرض این عنایت الهی قرار دارند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به روایتی از پیامبر اكرم(ص) خاطر نشان كرد: هدایت كردن یك نفر و نشان دادن راه سعادت به او از انفاق كردن خزانه‌هایی از طلا ونقره به وسعت همه زمین، برتر است؛ زیرا اهمیت هدایت افراد خیلی فراتر از سیر كردن شكم یك گرسنه است؛ هدایت انسان، نجات او از مرتبه حیوانیت و رساندن او به مرحله انسانیت است كه ثمره‌ای بینهایت دارد و این هنری است كه از معلمان ساخته است.

وی با اشاره به اینكه هر معلمی نمیتواند این نقش را ایفا كند، ابراز داشت: برای تحقق این امر لازم است معلم راه صحیح را شناخته و خودساخته باشد و به شیوه اصلاح دیگران هم شناخت داشته باشد.

وی مهمترین شیوه تأثیرگذاری در دانشآموز را محبت دانست و خاطر نشان كرد: اگر دانشآموز باور كند كه معلم او را دوست دارد، راه صحیحی را كه معلم به او نشان میدهد، میپذیرد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: شرایط خاص جامعه و دنیا و پیشرفتی كه در دو جریان حق و باطل وجود دارد ما را در برهه كمنظیری از تاریخ كشور قرار داده كه نیازمند خلق حماسه‌ای خداپسندانه است  و این همان چیزی است كه مقام معظم رهبری هم به آن اشاره كردهاند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: متأسفانه بسیاری از افراد فقط در این فكر هستند كه به چه كسی رأی دهند تا شكمشان را سیر كند؛ البته رسیدگی به امور اقتصادی به عنوان یك نیاز ابتدایی از وظایف دولت اسلامی است؛ اما مشكلات و مسایل اقتصادی تنها مربوط به جنبه حیوانی انسان است و آنچه سعادت ابدی انسان، و انسانیت انسان را تضمین می كند، دین است.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو ابراز داشت: باید تحقیق كنیم و ببینیم به چه كسی رأی بدهیم كه سعادت دنیا و آخرت ما را تأمین می‌كند. لذا باید فردی را انتخاب كنیم كه اولاً دغدغه دین داشته باشد و ثانیاً مطیع رهبری، به عنوان جانشین انبیاء باشد و ولایت فقیه را امری تشریفاتی تلقی نكند و البته در سایه این دو اعتقاد، توانایی لازم برای حل مشكلات مردم را هم داشته باشد.

گفتنی است این دیدار یكشنبه 15 اردیبهشت ماه در سالن همایشهای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

گفتاری در باره امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ایمان به غیب؛ اولین امتحان الهی در مسیر پیروی از اهل‌بیت‌صلوات‌‌الله‌‌علیهم‌‌اجمعین
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
دعای ندبه؛ نجوای عاشقانه منتظران حضرت مهدی (عج)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...