علامه مصباح یزدی: كمك به دیگران دفع بلا و نزول نعمت و ثبات قدم در دین را به دنبال دارد

علامه مصباح یزدی با اشاره به حدیثی ابراز داشت: نگاه اسلام اینگونه است كه اگر به فقیری كمك كردید، دست او را ببوسید، چرا كه قبل از اینكه پول به دست او برسد، به دست خدا می‌رسد، یعنی در نگاه دینی نه تنها فرد نیازمند فردی قابل تحقیر نیست، بلكه یك نعمت الهی است كه باید از او قدردان بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی،  در دیدار با جمعی از اعضای بنیاد خیریه وفاق سبز علوی كشور، با اشاره به اینكه ارزشهای اسلامی در جامعه ما در حال شكوفائی است، اظهار داشت: به بركت برقراری نظام اسلامی و رهبری حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری، هر روز قدمی در راه نزدیك شدن به اهداف قیام برداشته می‌شود.

علامه محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به اینكه خدای متعال حكمتش اقتضا كرده است كه اداره این عالم به واسطه برخی از اسباب محقق شود، اظهار داشت: گاه انسان، اسباب و واسطه برای خیر و بركت و رسیدن فیض الهی به دیگران می‌شود كه البته واسطه بودن انسان به خلاف سایر اسباب مادی همراه با اختیار است، یعنی وی می‌تواند واسطه فیض قرار بگیرد و در نتیجه خودش نیز رشد و تكامل داشته باشد و می‌تواند، واسطه نباشد.

وی ادامه داد: خدمتی كه انسان به دیگران می‌كند و یا به عبارت دیگر وساطت انسان برای رسیدن فیض الهی به دیگران دو دسته است. دسته اول خدماتی است كه سبب حفظ حیات و ادامه آن و تسهیل در زندگی دنیوی افراد دیگر می‌شود كه هرچند امری مطلوب است، اما محدود به این دنیا می‌شود. دسته دوم خدماتی است كه سبب آشنایی دیگران با خدا و دین می‌شود كه اثر آن تا بی‌نهایت ادامه دارد و این همان خدمات فرهنگی است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به ظرفیت وجودی كه خداوند به انسان داده است، اظهار داشت: انسانی كه از یك مایع پست آفریده شده است، ظرفیتی دارد كه می‌تواند انسان‌های دیگر را به صورت بی‌نهایت مشمول رحمت‌های الهی كند كه البته تأمین نیازهای مادی نوعی مقدمه برای تأمین نیازهای فرهنگی است، كه بحمدالله اعضای حاضر هر دو دسته از خدمات را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینكه ما به خداوند و اولیای او مدیون و بدهكار هستیم، اظهار داشت: اگر امام(ره) و یاران او و شهدایی كه در دفاع مقدس جنگیدند، نبودند، امروز این توفیق نصیب ما و شما نمی‌شد تا اولا خودمان زندگی كرده و دین داشته باشیم، و ثانیا نیازهای مادی و معنوی دیگران را تأمین كنیم، لذا ما به همه آنها مدیون هستیم.

وی با اشاره به اینكه نباید مغرور شویم كه خداوند چنین توفیق‌هایی به ما داده بلكه مدیون و بدهكار نیز هستیم، ابراز داشت: از سوی دیگر باید توجه داشت كه هرگز به كسانی كه نیازمند بوده و مورد خدمت رسانی ما هستند، به چشم حقارت ننگریم، چرا كه در نگاه دینی آنها در واقع نوعی نعمت برای تكامل و رشد ما هستند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به حدیثی ابراز داشت: نگاه اسلام اینگونه است كه اگر به فقیری كمك كردید، قبل از اینكه پول به دست او برسد، به دست خدا می‌رسد، یعنی در نگاه دینی نه تنها فرد نیازمند فردی قابل تحقیر نیست، بلكه یك نعمت الهی است كه باید به خاطر وجود او قدردان بود.

علامه مصباح یزدی با اشاره به بركات كمك به دیگران خاطر نشان كرد: به واسطه كمك به دیگران، خداوند متعال بلاهای زیادی را از ما دفع كرده و بسیاری از نعمت‌ها را به ما عطا كرده است و چه بسا همین خدمات و كمك به دیگران سبب شده كه در راه خدا و دین قدم برداریم، چرا كه بسیار سراغ داریم افرادی را كه دیندار بودند، اما به مرور زمان به افرادی ضد دین و ضدانقلاب تبدیل شدند.

گفتنی است این دیدار 17 اردیبهشت ماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...