علامه مصباح یزدی: شعار دوستی با جهان، شعار اسلام و میراث امام (ره) نیست

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌كه هنر امام(ره) احیای دین و ارزش‌های دینی در جامعه بود، اظهار داشت: آب و نان از دهان حضرت امام(ره) می‌افتاد، اما اسلام از دهانش نمی‌افتاد. وقتی امام می‌خواست نسبت به خطر عظیمی كه جامعه را تهدید می‌كند به مردم هشدار دهد، می‌فرمود: «من برای اسلام احساس خطر می‌کنم.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مراسم عمامه‌گذاری جمعی از طلاب تهران كه به مناسبت عید سعید مبعث برگزار شد، اظهار داشت: مقام پیامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و عظمت بعثت بسیار بالاتر از آن است كه بتوان به راحتی در باره آن سخن گفت.
علامه محمدتقی مصباح یزدی در ادامه گفت: همه كرات، زمین و زمان، طفیل وجود پیامبر است، اما خداوند این فرد را در سرزمین بی‌آب و علفی برای گروهی از مردم بی‌فرهنگ، خشن، فرزندكش و غارتگر آفرید و در كنار آن نیز بالاترین هدیه به بشر یعنی قرآن را بر او نازل كرد و به ما رسانید.
وی با اشاره به فسادها و ناهنجارهای موجود در جوامع گفت: خدا پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله را فرستاد تا جامعه اصلاح و مردم هدایت شوند و جهل، غرور و تكبر و خودپرستی از جامعه برچیده شود، اما علی‌رغم تمام مجاهدت‌های پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله این‌چنین نشد.
عضو خبرگان رهبری ضمن تبیین کامل و دقیق بودن احکام اسلامی و بی‌عبیت و نقص بودن مدیریت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله درباره علت وجود ظلم و فساد و انحراف عقیدتی و رفتاری جوامع اظهار داشت: بشر آفریده نشده است تا به زور هدایت شود. اگر خداوند می‌خواست، می‌توانست همه را هدایت كند، اما خداوند انسان را به گونه‌ای خلق كرده است كه با اراده خود راه صحیح را برگزیند. همواره در انسان دو انگیزه متفاوت وجود دارد تا انتخاب برای او معنا پیدا كند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینكه چنین موجود مختاری می‌تواند به جایی برسد كه خلیفه خدا باشد و همه مخلوقات طفیل وجود او باشند، گفت: عظمت این مقام به خاطر این است كه با اختیار حاصل شده و با مبارزه با خواست‌های هوای نفس و گرایش‌های شیطانی به دست آمده است.
علامه مصباح یزدی با اشاره به روایتی درباره مناجات پیامبر اعظم در نیمه‌های شب، ابراز داشت: پیامبر خداصلی‌الله‌علیه‌وآله علی‌رغم اینكه گناهی نداشت، از خوف خدا به شدت می‌گریست تا عبد شكور خدا باشد. این عبادت است که ارزشمند است و او را به مقام خلیفةالهی می‌رساند.
وی ادامه داد: نه پیامبر خدا نقصی داشت و نه قانون دارای اشکال بود. طبق عقیده شیعیان، اراده خدا به این تعلق گرفت که زمینه‌ای فراهم شود تا کسانی که در معرفت، عبادت و اطاعت خدا، مانند پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله هستند، جانشین او شوند و مدیریت جامعه را به عهده گیرند، اما بعد از رحلت رسول اكرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله عملاً مردمی که باید از آن‌ها اطاعت كنند، تصمیم گرفتند خودشان مجری قانون تعیین كند و انحراف از همین‌جا آغاز شد.
علامه مصباح با بیان اینكه هرچند حضرات معصومین در هر زمانی متناسب با شرایط زمان، تا آن‌جا که امكان داشت، در آشنا كردن مردم با اسلام ناب کوشیدند و حتى این کار منجر به شهادت آنها نیز ‌شد، افزود: ائمه معصومین برای دوران غیبت‌، راه هدایت مردم را مشخص كرده‌اند، امروز بیشتر شیعیان معتقدند كه ولی‌فقیه، جانشین امام معصوم در عصر غیبت است، و او باید نقش امام و پیامبر را در جامعه ایفا كند.
وی با اشاره به اینكه تشکیل مدینه فاضله‌ای که در رأس آن امام معصوم حاکم باشد، به جز دوره كوتاهی در زمان امیرالمومین علیه‌السلام، هیچ‌گاه تحقق پیدا نکرد، اظهار داشت: اما ائمه(ع) در هدایت مردم، ذره‌ای كوتاهی نكرده‌اند و در حدامكان حقائق دین را برای افراد بیان می‌كردند تا آن هدف الهی كه زمینه انتخاب است، برای مردم فراهم شود.
وی با اشاره به اینكه حضرت امام خمینی(ره) بعد از 1400 سال تفكر حکومت اسلامی را احیا كرد، ادامه داد: با حركت حضرت امام(ره) گویی كه بعثت جدیدی رخ داده است. كسی كه حتی در بین اطرافیان و نزدیكان خود، یاور چندانی نداشت، سالها خون دل خورد، زندان رفت، تبعید شد، بی‌احترامی‌ها، بی‌ادبی‌ها و بی‌مهری‌ها را حتی از دوستان تحمل كرد تا خداوند بر مردم این كشور به واسطه انتخاب خوبشان در پیروی از این بزرگ‌مرد الهی، فرجی حاصل كرد و دین و ارزش‌های اسلامی در جامعه احیا و مطرح شد.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: قبل از نهضت امام(ره) نماز علامت ارتجاع، اهل خرافه بودن و دوری از تمدن قلمداد می‌شد، حتی در مشاهد مشرفه مانند مشهد مقدس، مشروب‌فروشی‌ها و قمارخانه‌های بسیاری وجود داشت. در چنین فضایی حضرت امام(ره) با صدای رسا از ارزش‌های دینی، عدالت، نماز و بندگی خدا گفت.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه با پیروزی انقلاب اسلامی، خورشیدی در این كشور درخشید كه نور آن بعد از ده‌ها سال تدریجا در حال انتشار به کشورهای دیگر است، اظهار داشت: همانگونه كه بعد از وجود مقدس پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در صراط مستقیم اسلام زاویه‌ها و انحرافاتی آشكار شد و كار به جایی رسید كه تنها چند نفر در صراط مستقیم ماندند، نمی‌توان توقع داشت با پیروزی انقلاب اسلامی، همه افراد در مسیر مستقیم قرار گرفته و هیچ انحراف و زوایه‌ای از مسیر صحیح ایجاد نشود. چرا كه سنت الهی بر امتحان انسان‌هاست. گاه انسان در یك امتحان، بهترین انتخاب را دارد و در امتحان بعدی بدترین انتخاب را.
وی با اشاره به ضرورت شناخت راه حق از باطل به وسیله قرآن و روایات اهل بیت علیهم‌السلام، اظهار داشت: خداوند زمینه آشنایی با قرآن و اهل‌بیت(ع) را برای ما فراهم كرده است، و امروز با وجود نعمت‌هایی مثل امام(ره) که احیاگر اسلام در کشور ما بود، عذری برای نشناختن اسلام باقی نمی‌ماند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینكه هنر امام(ره) احیای دین و ارزش‌های دینی در جامعه بود، اظهار داشت: آب و نان از دهان حضرت امام(ره) می‌افتاد، اما اسلام از دهانش نمی‌افتاد. سخنرانی‌های امام(ره) وجود دارد، وقتی امام می‌خواست نسبت به خطر عظیمی كه جامعه را تهدید می‌كند به مردم هشدار دهد، می‌فرمود: «من برای اسلام احساس خطر می‌کنم.». امام نمی‌گفت برای شکم شما احساس خطر می‌کنم، بلكه برای اسلام احساس خطر می‌كرد. در واقع اگر اسلام باشد همه چیز دیگر پیدا می‌شود، اما اگر اسلام نباشد هیچ چیز جای آن را نمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینكه نعمت‌هایی خدا به ما داده که در هیچ عصری به هیچ امتی از امت‌های اسلامی نداده است، اظهار داشت: انسان باید معرفتش را بالا ببرد، تا بتواند حق را بشناسد، چرا كه در هر راه باطلی، آمیزه و پوششی از حق نیز وجود دارد كه سبب گمراه شدن افراد می‌شود و بدون معرفت و بصیرت نمی‌توان متوجه بطلان آن شد.
وی با اشاره به انتخابات پیش رو اظهار داشت: آیا اگر روز قیامت از ما سؤال کردند كه طرفدار چه فردی بودید و چه حجتی داشتید، جوابی برای گفتن داریم؟ اگر می‌بینیم افرادی از بیت المال سوء‌استفاده می‌كنند و باز از آنها طرفداری كنیم، حجتی پیش خداوند متعال نخواهیم داشت. امروز، این امتحان برای من و شما وجود دارد و فرداهای دیگر نیز امتحانات دیگری برای ما وجود خواهد داشت.
وی در پایان، با اشاره به اینكه یكی از ویژگی‌های یاران حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله، دشمنی با دشمنان خداست، خاطر نشان كرد: شعار آشتی با همه كشورها، شعار اسلام نیست. شعار امام(ره) و میراث او نیز آشتی با همه دنیا نیست.

گفتنی است این جلسه در تاریخ شانزدهم خرداد سال جاری (1392) برگزار شد.

 

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...