علامه مصباح یزدی: طرح موضوع ارتباط با کدخدا، لگد زدن به میراث خمینی(ره) است

 عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که اگر نخبگان و خواص ارزش‌ها و آرمان‌ها را فراموش کنند، شاهد سیر نزولی ارزش‌های انقلاب در سطح جامعه خواهیم بود، اظهار داشت: آیا ما با شعارهای‌مان اسلام و ارزش‌های اسلامی را تبلیغ می‌کنیم و یا سرمایه‌داری و تکنوکراسی را؟ آیا کسانی که ما را متهم به تندروی کرده و اعتدال را توصیه می‌کنند، منظورشان از اعتدال چیزی غیر از سازش و تسلیم است؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) در همایش بانوان ولایت‌مدار حامی دكتر جلیلی كه به دعوت کمیته بانوان جبهه پایداری و ستاد حیات طیبه برگزار شد، با اشاره به این‌که برخی مقاطع زمانی در زندگی انسان ارزشی بیش از ده‌ها سال عبادت را داراست، گفت: بعضی رفتارها ظاهرا حجم زیادی ندارد وسرمایه کلانی صرف آن نمی‌شود، ولی ارزش آن در پیشگاه خداوند با اعداد و ارقام قابل شمارش نیست.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در تبیین این بحث به روایت «ضربۀ علی یوم الخندق افضل من عبادۀ الثقلین» استناد کرد و اظهار داشت: این روایت ارزش یک ضربت علی بن ابی طالب(ع) را بیشتر از عبادت جن و انس از ابتدای خلقت تا روز قیامت معرفی می‌کند. زیرا در آن زمان تمام کفر در مقابل تمام اسلام قرار گرفته بود و این ضربت، زمینه پیروزی اسلام فراهم كرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به ریشه قرآنی این ارزش‌گذاری، گفت: هم‌چنان‌كه قرآن كریم برای شب قدر ارزشی معادل هزار ماه قایل است، ایام انتخابات هم از روزهایی است که اگر قدر آن را به خوبی درک کنیم، ارزش آن بیش از سال‌ها عبادت خواهد بود. در مقابل، اگر قدر این ایام را ندانیم و به وظیفه خود عمل نکنیم، در پیشگاه خدا دچار چنان حسرتی می‌شویم که از عذاب هشتاد سال گناه بیشتر است.

وی ادامه داد: حضور شما در انتخابات و رأی شما می‌تواند کمک کند تا کسی مسئولیت کارهای کشور را بپذیرد که خدمات ارزنده‌ای برای دین و ارزش‌های اسلامی، و مردم محروم و مستضعف انجام دهد و همه کسانی که موجب شدند چنین كسی این مسئولیت را عهده‌دار شود، نیز در ثواب کارهای او شریک خواهند بود؛ هم‌چنان‌كه اگر به خاطر کم‌کاری ما کسی بر سر کار بیاید که ارزش‌های اسلامی را به فراموشی بسپارد، ما هم در عواقب آن مسئول خواهیم بود.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: امام می‌فرمود «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید»، زیرا شیطان اکبر است؛ اما بسیاری اصلا نمی‌دانستند چرا امام(ره) تا این حد بر دشمنی با آمریکا تأکید دارند. امام(ره) خون دل‌ها خورد تا توانست شعار مرگ بر آمریکا را برای مردم جا بیندازد. حال، اگر امروز کسی بگوید ما با کسی سرجنگ نداریم و باید با همه دنیا آشتی کنیم، چنین كسی چگونه می‌تواند از راه امام(ره) دم بزند؟

وی با اشاره به این‌که هر جا فساد و خونریزی برپاست، جای پای آمریکا دیده می‌شود، اظهار داشت: کسانی كه آمریکا را کدخدایی بدانند که کنار آمدن با او راحت‌تر است، در حقیقت بر میراث امام(ره) پا می‌گذارند. البته چنین اظهاراتی همگی ناشی از علاقه به دنیا، رفاه‌زدگی و راحت طلبی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که امام(ره) آب و نان از دهانشان می‌افتاد، اما اسم اسلام را همیشه بر زبان داشتند، یادآور شد: امام می‌گفت دشمنان از اسلام سیلی خورده‌اند، نه از ملت ایران؛ امام با این بیان تعمد داشتند که شعار اسلام را احیا کنند و این همان چیزی است که ارزش دارد.

علامه مصباح یزدی ادامه داد: با گذشت بیش از سی سال از پیروزی انقلاب، اغلب نامزدهای ریاست جمهوری که از بهترین شخصیت‌های ما و مورد تایید شورای نگهبان هستند، اقتصاد و معیشت را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده‌اند و شعار «سلام بر زندگی» سر می‌دهند! حضرت امام(ره) کجا چنین شعارهایی سر می‌دادند؟!

وی با طرح این سئوال که اساس انقلاب ما چه بود و برای چه هدفی مردم ما هزاران شهید تقدیم انقلاب كردند، اظهار داشت: آیا انقلاب ما و فدا كردن این همه شهید، به خاطر نان و آب بود كه امروز برخی با طرح چنین شعارهایی، آگاهانه یا ناآگاهانه کبریت بر خرمن اندوخته‌ها و سابقه خود می‌زنند و حاصل عمر خود را به باد می‌دهند؟!

عضو خبرگان رهبری افزود: اگر این نوع تفکر بر جامعه غالب شود، دیگر جایی برای اسلام، جانبازی و فداکاری در آن باقی می‌ماند و آیا رهبر نامیدن طفل 13 ساله‌ای كه خود را فدای ارزش‌ها كرد،‌معنا خواهد داشت؟ آیا درست است كه اسلام و انقلاب را به خاطر سیر شدن شکممان به باد دهیم و نوکر آمریکا شویم؟ همان آمریکایی که امروز منشأ همه جنایت‌هایی است که در گوشه و کنار جهان صورت می‌گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این سخن پر مغز رهبری ‌که «من دیپلمات نیستم، من انقلابی‌ام»، گفت: کسانی افتخار می‌کنند که دیپلماسی‌شان قوی است و می‌توانند با آمریکا رابطه برقرار کرده و تحریم‌ها را حذف کنند. غافل از این‌‌که با طرح شعار آشتی با دنیا، اسلام و فرهنگ خمینی(ره) و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب را در معرض نابودی و خطر قرار می‌دهند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌که کارشناسان داخلی و خارجی اذعان دارند که پیشرفت‌های عظیم ما در سایه تحریم‌ها حاصل شده است، افزود: كشورهای غربی و آمریکا توان اداره کشور خود را ندارند و در بسیاری از این كشورها تظاهرات‌ فراوانی علیه سرمایه‌داری به راه افتاده است؛ چه رسد به این‌که آنها بخواهند مشكلات کشور ما را نیز حل کنند.

وی با اشاره به امدادهای غیبی خدا اظهار داشت: دنیا فقط منحصر در قانون‌های مادی نیست. مگر در طول 8 سال دفاع مقدس، جوانان و رزمندگان ما با دست خالی، دشمن تا دندان مسلح را كه همه ابرقدرت‌های جهان پشتوانه او بودند به عقب نراندند. آنها با این كار خود به همه ثابت كردند که «والله غالب امره». مگر خدای جبهه‌ها با خدای بازار و سیاست و اقتصاد فرق دارد؟!

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود:‌ همان‌گونه که مشکلات ما در جبهه‌ها به خاطر عمل به دستورات خدا حل شد، حل مشکلات اقتصادی ما نیز در گرو عمل به احکام اسلامی است و خداوند ما را یاری خواهد داد.

وی اساس انقلاب اسلامی را اتکای به خدا دانست و افزود: امام (ره) خود را مأمور به وظیفه می‌دانست و نتیجه را به خدا واگذار می‌کرد؛ ما نیز هر کجا به خدا اعتماد کردیم، پیروز شدیم. در دوران دفاع مقدس خداوند هر روز امداد خودش را به ما نشان داد. حال، امروز درست است كه خدا را فراموش کنیم و کدخدا را دریابیم تا مشکلاتمان حل شود و تحریم‌ها لغو شود؟!

علامه مصباح یزدی خاطر نشان کرد: هر چند فشارهای اقتصادی زیاد بوده و تحمل آن دشوار است، اما مردم مؤمن ما، شرایطی سخت‌تر از این را تجربه کرده‌اند و 8 سال دفاع مقدس را با کمترین امکانات پشت سر گذاشته‌اند، ولی اسلام و انقلاب را حفظ کردند.

وی با اشاره به این‌که اگر نخبگان و خواص ارزش‌ها را فراموش کنند، شاهد سیر نزولی ارزش‌های انقلاب در جامعه خواهیم بود، اظهار داشت: آیا ما با شعارهایمان اسلام و ارزش‌های اسلامی را تبلیغ می‌کنیم و یا سرمایه‌داری و تکنوکراسی را؟ آیا کسانی که ما را متهم به تندروی کرده و اعتدال را توصیه می‌کنند، منظورشان از اعتدال چیزی غیر از سازش و تسلیم است؟ یقیناً اگر شما در برابر آمریکا دست‌ها را بالا ببرید، شما را افراد معتدلی خواهند دانست؛ آما آیا ارزش‌های انقلاب و اسلام، و فرمایشات امام(ره) و رهبری با چنین اعتدالی سازگاری دارد؟

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که عده‌ای اسلام را فقط منحصر در نماز و روزه می‌بینند، گفت: در زمان شاه هم نماز و روزه وجود داشت؛ حتی از کاخ شاه مراسم عزاداری پخش می‌شد و شاه برای تهران امام جمعه نصب می‌کرد. پس چرا امام(ره) ‌فرمود نسبت به اسلام احساس خطر می‌کنم و برای حفظ اسلام انقلاب کرد؟

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که نمودار ارزش‌های اسلامی در جهت نزول است، اظهار داشت: باید کسی را انتخاب کنیم که این منحنی را به طرف صعود، جهت دهد؛ هرچند قرار نیست این امر یک شبه اتفاق بیافتد؛ اما باید كسی سر کار بیاید که هر روز یک قدم در این جهت به جلو گام بردارد؛ نه این‌که روز به روز ارزش‌های اسلام به فراموشی سپرده شود و مذاکره با آمریکا، امری مثبت و خوب قلمداد گردد.

گفتنی است این همایش روز 21 خردادماه در سالن همایش‌های مؤسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با حضور پرشور جمعی از بانوان حامی دکتر جلیلی برگزار شد.

برای دریافت فایل صوتی این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...