علامه مصباح یزدی: پیام جنگ 33روزه، حفظ عزت و دریوزگی نكردن در مقابل آمریكاست

عضو خبرگان رهبری: جنگ 33 روزه لنبان با رژیم غاصب صهیونیستی را حجتی بر ملت 75 میلیونی ایران دانست و اظهار داشت: پیام جنگ 33 روزه این بود كه ای مردم ایران كه خدا شما را از دست طاغوت نجات داد و از حضیض ذلت به اوج عزت رسانید و در حالی كه ننگ نوكری آمریكا و صهیونیسم را تحمل می‌‌كردید و شما را برادران یهود می نامیدند، به عزتی رساند كه رئیس جمهور آمریكا به التماس برای مذاكره افتاده است، فراموش نكنید كه این كمك الهی بوده است، و تا زمانی كه در این راه ثابت قدم بوده و بر عهد خود پایدار باشید و مطیع ولی امر مسلمین و جانشین امام زمان)عج( باشید، این عزت ادامه دارد و مبادا عهد و پیمان را فراموش كنید و به خاطر سختی ای كه در اثر تحریمها پیش آمده ، عزت خود را از دست داده و در مقابل آمریكا دریوزگی كنید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار علامه مصباح یزدی، ایشان در جمع اعضای شورای فرماندهی سپاه و مدیران حفاظت هواپیمایی و خانواده هایشان با اشاره به اهمیت دین در زندگی انسان خاطر نشان كرد: تصور ما از دین این است كه وقتی اعمال عبادی انجام می دهیم، خداوند در مقابل به ما ثوابی در آخرت می دهد كه به صورت نعمت های بهشتی در آخرت ظاهر خواهد شد، در حالی كه این گونه تلقی از دین، بسیار كوتاه فكری است.

علامه محمدتقی مصباح یزدی دین را روش به فعلیت رساندن استعدادهای انسانی دانست و با ذكر مثالی افزود: هرچند هسته سیب به خودی خود ارزشی ندارد، اما همین هسته در صورت فراهم بودن زمینه، می تواند به درختی پر ثمر تبدیل شود یعنی كاری كه از دانه سیب ظاهرا بی ارزش بر می آید ، از یك الماس با ارزش بر نمی آید، چرا كه استعداد رشد ندارد.

وی افزود: خداوند متعال در هر یك از موجودات -از كهكشان ها گرفته تا موجودات ذره بینی- استعدادهایی قرار داده است، اما فقط در نوعی از موجودات به نام اسپرم، این استعداد را قرار داده که در صورت فراهم بودن زمینه در رحم مادر، تبدیل به جنین شود و از آن انسان به وجود بیاید و همین انسان استعدادهایی دارد كه می تواند نابغه ای مثل امام(ره) بشود كه در جهان تأثیر فوق العاده ای بگذارد.

علامه مصباح یزدی  با اشاره به اینكه جنین و طفل خیلی از خود اراده ندارد، ادامه داد: وقتی انسان كم كم قدرت انتخاب و امتحان را پیدا می كند و بالغ می شود، دین مسیر سعادت بی نهایت را به او نشان می دهد، چرا كه دین برنامه رشد انسان است.

وی با اشاره به اینكه انسان همواره به دنبال عوامل نافع و در حال گریز از عوامل مضر است، خاطر نشان كرد: انسان به مرور متوجه می شود كه نیازهایی مانند آرامش و امنیت وجود دارد كه با امور مادی برطرف نمی شود و به رفتار ارادی انسانی ناشی از قوای روحی نیاز دارد تا مثلا مردم او را دوست بدارند. او با كمك دین می تواند متوجه شود كه كسی هست كه همه هستی و قدرت عالم و قلوب مردم  به دست اوست و باید در صدد برآید كه چنین خدایی او را دوست بدارد. اگر چنین شد چیزهای دیگر رنگ باخته ، معشوق دیگری هویدا شده و دلبستگی ها كم می شود و این همه از بركت دین است.

وی با اشاره به نیاز به امنیت در آدمی و جوامع انسانی اظهار داشت: تجربه نشان داده كه وقتی جامعه ای تشكیل می شود ، همواره تضاد و دشمنی با آن ها وجود دارد و نیاز دارد به نیرویی كه با آن در مقابل دشمن مقاومت كند. ابتدا انسان ها فقط به دنبال این بودند كه نیروی بدنی خود را تقویت كنند و كم كم یاد گرفتند ابزار جنگی برای حفاظت از خود درست كنند تا امروز به جایی رسیده كه برای امنیت خود سلاح اتمی نیز تهیه می كنند.

عضو خبرگان رهبری  با بیان اینكه تاریخ نشان داده كه تنها قدرت وسلاح نمی تواند امنیت را تأمین كند و نیاز به چیزی است كه ما از آن به عنوان روحیه یاد می كنیم، اظهار داشت: كار به جایی رسید كه رشته های علمی دانشگاهی تأسیس شد و كتاب ها نوشته شد كه چگونه می توان این روحیه را ایجاد كرد وعمده عوامل ایجاد روحیه، تلقینات و تبلیغات شناخته شد. لذا یك رژیم غاصب جعلی با تبلیغات و تلقینات اینگونه به كشورهای منطقه القا كرده كه ششمین نیروی قدرتمند دنیا را دارد، در حالیكه چنین چیزی دروغ است، اما افراد دین دار چون مقید هستند نمی توانند با دروغ و تبلیغات دروغین چنین كاری را انجام دهند.

وی ادامه داد: در اینجا دین نقشی ایفا می كند كه بی دین از آن محروم است و آن این است كه جامعه متدین می تواند با یك منشأ قدرت بی نهایت ارتباط برقرار كند و هرچند ظاهرا دست خالی و پابرهنه است، اما می تواند خود را به منبع بی نهایتی وصل كند كه هیچ قدرتی با قدرت او قابل مقایسه نیست و در مقابل هر دشمنی پیروز شود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینكه هیچ یك از مكاتب چنین چیزی را ندارند،  چرا كه آنها اسباب مادی و علمی و نهایتا تلقینات و تبلیغات را عوامل ایجاد روحیه می دانند،  ادامه دادیكی از اثرات دین این است كه انسان را به قدرتی مجهز می كند كه در مقابل دشمن شكست ناپذیر می شود و مروری بر آیات قرآن كریم به عنوان مهمترین منبع دین و رجوع به وقایع صدر اسلام تا كنون نیز موید همین معناست.

این استاد تفسیر قرآن كریم با بیان آیاتی از قران كریم به بیان جنگ جالوت و طالوت پرداخت و اظهار داشت: بنی اسرائیل جهات مشتركی با مسلمانان دارند و زندگی آنها می تواند درس هایی برای زندگی ما داشته باشد، گروهی از آنان تحت حكومت حاكمان جباری زندگی می كردند، لذا  از پیامبر خود خواستند برای انها فرمانده ای تعیین كند تا در راه خدا به جنگ بروند و پیامبر نیز از آنها تعهد گرفت كه هر كس را خداوند به عنوان فرمانده برگزید، بپذیرند و به فرمان خداوند طالوت برگزیده شد، اما بهانه گیری ها از همانجا آغاز شد كه او دارای حكومتی نیست و مالی ندارد. در بین راه به نهر آبی رسیدند كه طالوت آنها را از خوردن آب منع كرد ولی تنها عده كمی فرمان طالوت را اطاعت كردند. آنها كه خود را سیراب كردند و راحت طلبی را برگزیدند با دیدن لشگر جالوت، خودباخته شدند و توانایی خود را در مقابل آنها بسیار اندك دیدند، ولی كسانی كه آب نخوردند گفتند اگر خدا بخواهد لشگر با تعداد كم می تواند لشگری با افراد زیاد را شكست دهد  و اتفاقا در این جنگ پیروزی از آن این عده بود و داود موفق به كشتن جالوت شد.

وی با بیان اینكه عده ای این ها را فقط داستانی برای سرگرمی می دانند ، ولی عده ای آن را باور دارند اظهار داشت: كشور كوچكی در خاور میانه به نام لبنان وجود دارد كه هم وسعت كمی دارد و هم جمعیت اندكی دارد و هم اختلاف قومیتی و مذهبی در آن فراوان است. یك اقلیت بسیار كوچك و محروم در این كشور زندگی می كردند كه به سفارش امام(ره) تشكیلاتی به نام حزب الله را شكل دادند و این عده اندك در مقابل تشكیلاتی قرار گرفتند كه خود را قدرت اول خاور میانه و ششمین قدرت برتر دنیا از لحاظ نظامی می دانست . اما رژیم غاصب صهیونیستی بعد از 33 روز جنگ با همین جوان های محروم و پابرهنه، متوجه شد كه حریف آنها نیست و خودش به جنگ خاتمه داد. این جوانان با ایمان و صبر و  استقامت خود نشان دادند كه " كم من فئة قلیلة غلبت فئة كثیرة باذن الله" .

علامه مصباح یزدی با اشاره به نمونه های دیگری از صدر اسلام تاكنون ادامه داد: در صدر اسلام عده ای كه خانه و ثروتشان توسط مشركین غصب و از شهر خود رانده شدند و به قدری محروم و فقیر بودند كه حتی لباس برای نماز نداشتند و نقل شده كه نه نفر با یك لباس نماز می خواندند، توانستند بزرگترین امپراتوری های قدرتمند عالم را به زانو درآوردند.

وی با بیان اینكه باید باور كرد كه چنین خدایی وجود دارد و در سایه اتصال به او می توان به قدرتی غیر قابل تصور رسید، ادامه داد: اما رسیدن به این قدرت مستلزم رجالی است كه صدقوا ما عاهدوا الله علیه... و كسانی باشند كه قالو ربنا الله ثم استقاموا. لذا اگر كسی با خداوند صادق باشد و خود را بنده خدا بداند و حاضر شود هزینه بندگی خدا را با هر نوع فداكاری بپردازد، قطعا آثارش را خواهد دید.

وی تقوا و صبر را دو عامل برای نصرت الهی ذكر كرد و ادامه داد: با وجود این دو عامل اگر همه اسباب مادی علیه شما جمع شوند ، خداوند شما را یاری خواهد كرد و حتی ملائك را به یاری شما خواهد فرستاد.

وی جنگ 33 روزه لبنان با رژیم غاصب صهیونیستی را حجتی بر ملت 75 میلیونی ایران دانست و اظهار داشت: پیام جنگ 33 روزه این بود كه ای مردم ایران كه خدا شما را از دست طاغوت نجات داد و از حضیض ذلت به اوج عزت رسانید و خداوند در حالیكه ننگ نوكری آمریكا و صهیونیسم را تحمل می كردید و شما را برادران یهود می نامیدند، به عزتی رساند كه رئیس جمهور آمریكا به التماس برای مذاكره افتاده است، فراموش نكنید كه این كمك الهی بوده است، و تا زمانی كه در این راه ثابت قدم بوده و بر عهد خود پایدار باشید و مطیع ولی امر مسلمین و جانشین امام زمان(عج) باشید، این عزت ادامه دارد و مبادا عهد و پیمان را فراموش كنید و به خاطر سختی ای كه در اثر تحریم ها پیش آمده ، عزت خود را از دست بدهید و در مقابل آمریكا دریوزگی كنید.

وی ادامه داد: جنگ 33 روزه، جنگ بدر، داستان پیروزی لشگر تشنه و اندك طالوت بر لشگر عظیم جالوت، و 8 سال دفاع مقدس، و نمونه های فراوان دیگر همه نشان از این دارند كه اگر خدا را باور دارید، از ثروت، قدرت نظامی، قدرت تبلیغات، سلاح و تكنولوژی هیچ ترسی به خود راه ندهید، اگر بر عهد خود در تقوا و صبر پایبند هستید.

علامه مصباح یزدی ادامه داد: در جنگ 8 ساله كه كشور ایران حتی  سیم خاردار نداشت؛ خدا رزمندگان را با صبر و استقامت، نه تنها در مقابل  صدام بلكه در مقابل دنیا پیروز كرد، امروز هم همان خدا، خدایی می كند و اگر شما بر سر عهد خود باشید، همان نصرت ها نیز وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی افزود: معنای این سخن این است كه باید اقتصاد طوری تنظیم شود كه بتوان در مقابل دشمن مقاومت كرد. همانگونه كه طالوت به سپاهش گفت نباید از آب نهر نوشید تا راحت طلب نبوده و توان مقاومت در سختی ها را داشته باشید، ما نیز باید جلوی راحت طلبی های خود را بگیریم تا خدا ما را پیروز گرداند .

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: سخن ما با كسی نیست كه نه خدا را قبول دارد و نه قرآن و داستان هایش، بلكه با كسانی است كه خدا را باور داشته و قصه های قرآن را حق می دانند؛ باید بدانیم با دیدن نمونه های مختلف، حجت بر همه ما تمام شده است و اگر خلاف آن عمل كنیم ، رفوزه خواهیم شد و هم عزت دنیا را از دست می دهیم و هم  نزد خدا آبرویی نخواهیم داشت. امروز كمابیش كسانی را می بینیم كه عزت خود را از دست داده و مردم حتی از بردن اسم آنها نیز متنفرند. واز طرف دیگر می بینیم اگر كسی باور داشته باشد و عمل كند، خداوند محبتش را در دل سایر مومنین قرار می دهد و نمونه آن رهبری است كه دشمنان قسم خورده انقلاب اذعان كرده اند كه تا چنین رهبر با فراستی در ایران وجود دارد، این كشور شكست نخواهد خورد، لذا باید قدر او را دانست و اطاعتش كرد.

گفتنی است دیدار صمیمی آیت الله مصباح و جمعی از فرماندهان سپاه و مدیران حفاظت هواپیمائی 11 مهرماه در تالار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

برای دریافت صوت و متن این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...