علامه مصباح یزدی: سازشكاری و راحت طلبی، سبب شکست و ذلت می‌شود

 عضو خبرگان رهبری گفت: ایمان به اسلام کمبود تعداد را جبران می‌كند، و عزت مؤمنان با اتحاد و همبستگی حول محور تقوا و صبر حاصل می‌شود؛ لذا تا زمانی كه خدا را داریم و این همبستگی را رعایت كنیم، خدا نیز ما را رها نخواهد كرد، و اگر لازم باشد با امدادهای غیبی خود ما را یاری خواهد داد؛ اما اگر راحت طلب و به دنبال سازش بوده، 35 سال مقاومت در برابر آمریكا را اشتباه دانستیم، یا برای مقاومت بر توان و تجهیزات خود متكی بودیم و نه خدا، او هم ما را رها خواهد كرد.  

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع تعدادی از طلاب و اساتید با تسلیت سالروز شهادت حضرت جوادالائمه علیه‌السلام گفت: گاه ادعا می‌شود كه همه ائمه(ع) شیعه در مقابل جور و ظلم حاكمان قیام نکردند، زیرا غیر از امام حسین(ع) بقیه سكوت كردند و به هر جهت مجاهداتی در راه خدا و قیام علیه ظالمان نداشتند، و حتی برخی مانند امام رضا(ع) ولایتعهدی خلیفه را پذیرفتند و یا مانند امام جواد(ع) حتی به عنوان دامادی خلیفه نائل شدند.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در پاسخ به این شبهه، با اشاره به اینكه همه فعالیت‌های انبیاء بر محور حفظ اساس دین و مصلحت مسلمانان است، وقایع صدر اسلام و بعد از رحلت حضرت رسول(ص) را یادآوری و خاطر نشان كرد: با اینكه پیامبر(ص) در طول بیش از 20 سال بارها و به صورت‌های مختلف، علی(ع) را به عنوان خلیفه مسلمانان بعد از خود معرفی كرده بودند، اما هنوز پیامبر(ص) دفن نشده بود كه عده‌ای برای او خلیفه تعیین كردند و حتی بعد از چند روز علی(ع) را به اجبار برای بیعت به مسجد برده، فدك را غصب كردند، و كار به جائی رسید كه حضرت زهرا(س) برای قرائت خطبه و محاجه با خلیفه به مسجد رفتند.

وی با اشاره به سخنان امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه اظهار داشت: علیرغم ظلم‌هایی كه به حضرت علی(ع) و خانواده مظلوم وی روا داشته شد، اما زمانی كه حضرت علی(ع) احساس كرد، دوری ایشان از عرصه اجتماع می‌تواند، اساس اسلام را در خطر بیندازد، وارد میدان شده و حتی در بسیاری از موارد به خلفا كمك كردند تا اساس اسلام و مصلحت مسلمین تأمین شود.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به نمونه‌های مختلفی از كمك‌های حضرت علی(ع) به خلفا برای حفظ اسلام ادامه داد: زمانی كه امپرتوری ایران برای نابودی اسلام، لشگر انبوهی فراهم آورده بود و قصد ریشه كن كردن اسلام را داشت، خلیفه دوم نزد امیرالمؤمنین (ع) آمد و در خصوص كثرت جمعیت ایرانیان و قلت جمعیت مسلمانان، وتردید خود در خصوص حضور در جنگ با ایشان مشورت كرد، و حضرت(ع) نیز در سخنانی كه در نهج‌البلاغه آمده است به او مشورت دادند.

وی با اشاره به عباراتی از نهج البلاغه اظهار داشت: باوجود اینكه نظر حضرت علی(ع) نسبت به خلیفه و ظلم‌هایی كه از جانب او به خودش روا شده است، ظاهرا باید مشخص باشد، اما حضرت علی(ع) او را به بهترین وجه راهنمایی كردند، چرا كه اینجا مسأله شخصی مطرح نبود بلکه اسلام در خطر بود.

عضو خبرگان رهبری افزود: امیرالمؤمنین (ع) در مشورت خود به خلیفه دوم به تشریح جایگاه و اهمیت رئیس نظام اسلامی پرداخته، او را به محور آسیا و نخ تسبیحی تشبیه فرمود كه فقدان او تفرقه، پراكندگی و ضعیف شدن مسلمانان را به دنبال دارد. از طرف دیگر نیز نگرانی وی به خاطر قلت جمعیت مسلمانان و كثرت دشمنان را ناروا شمرد، چرا كه پیشرفت و پیروزی اسلام نه با كثرت جمعیت كه با اعتقاد به خدا و توكل بر او رقم می‌خورد.

وی افزود: رفتارهای سایر ائمه(ع) را نیز در مقابل حوادث می‌توان بر همین اساس تفسیر كرد؛ زیرا ائمه(ع) همیشه رفتاری را اتخاذ كرده‌اند كه نفعش برای اسلام بیشتر یا ضررش كمتر بوده است، لذا جامعه اسلامی ولو در آن ضعف‌های زیادی وجود داشته باشد، حفظ آن در مقابل دشمنان ظاهری، مقدم بر هرچیزی است و باید همه چیز را فدا كرد تا اصل اسلام باقی بماند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینكه همواره عوامل خیر و عوامل شر وجود داشته اند اظهار داشت: هرگز نمی‌توان جامعه‌ای را تصور كرد كه هیچ مشكلی در توحید و خداپرستی نداشته و در آن جریانی مخالف با جریان حق وجود نداشته باشد، و از طرفی هرگز نمی‌توان رفتاری را یافت كه همه آن منفعت بوده و هیچ ضرری در آن وجود نداشته باشد و همه مردم نیز از آن راضی و خشنود باشند، لذا باید رفتار خود را سنجید و آنچه در مجموع نفعش برای اسلام و مسلمین بیشتر است به انجام رسانید.

وی با اشاره به اینكه رهبر جامعه اسلامی باید بتواند مصلحت اسلام را شناخته و تصمیمی بگیرد كه مصلحتش برای جامعه بیشتر باشد، ابراز داشت: باید در رفتارها، برخورد‌ها و موضع‌گیری‌ها عاقلانه بیندیشیم، دقت نظر داشته باشیم، و حسن ظن به تدبیر مقام معظم رهبری داشته باشیم؛ تدبیری كه در جهان ما نظیر ندارد.

علامه مصباح یزدی در ادامه با اشاره به بخش‌هایی از خطبه امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه در پاسخ خلیفه دوم گفت: حضرت علی(ع) تأكید می‌كند كه هرگز پیروزی دین خدا، تابع كثرت افراد، یا شكست اسلام تابعی از قلیل بودن افراد نبوده است،‌ بلکه هرجا مسلمانان بر خدا توكل کرده، تقوا را با صبر و پایداری همراه کردند، خدا هم به همان میزان مؤمنین را یاری كرده است.

وی ادامه داد: این رفتار حضرت علی(ع) به ما می‌آموزد كه حتی به كسانی كه از نظر فكری و ارزشی با ما مخالف هستند، باید مشورت درست بدهیم، و جایی كه مصلحت اسلام در میان است، خودمان هم كمك كنیم.

استاد تفسیر قرآن كریم افزود: به فرموده امیرالمؤمنین(ع)، ایمان به اسلام کمبود تعداد را جبران می‌كند، و عزت مؤمنان با اتحاد و همبستگی حول محور تقوا و صبر حاصل می‌شود؛ لذا تا زمانی كه خدا را داریم و این همبستگی را رعایت كنیم، خدا نیز ما را رها نخواهد كرد، و اگر لازم باشد با امدادهای غیبی خود ما را یاری خواهد داد؛ اما اگر راحت طلب و به دنبال سازش بوده، 35 سال مقاومت در برابر آمریكا را اشتباه دانستیم، یا برای مقاومت بر توان و تجهیزات خود متكی بودیم و نه خدا، او هم ما را رها خواهد كرد.

وی در پایان خاطر نشان كرد: هر كس باید ببیند كه رفتارش به نفع اسلام است یا خیر، و همه رفتارهای ائمه(ع) ما نیز از صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) گرفته تا پذیرفتن ولایتعهدی مأمون توسط امام رضا(ع) و داماد خلیفه شدن حضرت جواد الائمه(ع)، همه تابع همین اصل بوده كه نفع این كارها در شرایط خاص خودش برای اسلام از ضررش بیشتر بوده است.

گفتنی است این مراسم 13 مهرماه به مناسبت سالروز شهادت حضرت جوادالائمه(ع)، برگزار شد.

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...