علامه مصباح یزدی: شرط ورود در زمره حزب‌الله تولی و تبری است

آیت‌الله مصباح یزدی با استناد به آیات قرآن كریم گفت: بر اساس این آیات  نمی‌توان کسانی را یافت که به خداوند و آخرت  ایمان داشته باشند و در عین‌حال با دشمنان خدا نیز رابطه دوستی  برقرار کنند. معنای این سخن این است كه برقراری رابطه دوستی با دشمنان خدا سبب خروج فرد از حزب‌الله و دخول وی در حزب‌الشیطان می‌‌شود.  

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی  آثار حضرت آیت‌‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع فارغ‌التحصیلان این مؤسسه با اشاره به این‌که همواره اختلافاتی در جامعه وجود دارد، گفت: مسأله این است ‌که در برابر اختلافاتی که در سطوح مختلف جامعه با آنها روبرو هستیم باید چه رأی و نظری را انتخاب کنیم و با  دیگرانی که با ما هم‌فکر نیستند، باید چگونه تعامل داشته باشیم.

علامه محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به اختلاف نظر دانشمندان در زمینه چگونگی حل  اختلافات و نحوه تعامل با مخالفین،  اظهار داشت: برخی قائل هستند اساساً صحیح و باطل وجود ندارد و ارزش‌ها نمادی از خواست مردم است؛ اما ما معتقدیم ارزش‌ها ثابت‌اند و تابع خواست مردم نیستند؛ بنا بر این ما باید این مسأله را حل کنیم که چگونه باید حق را بشناسیم و به چه صورتی با مخالفان آن برخورد کنیم.

عضو خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال بیان داشت: البته خداوند به بشر عقل داده و پیغمبران را هم فرستاده تا به كمك آنها حق و باطل را بشناسیم؛ اما در همین جا نیز مشکلی وجود دارد و آن مشكل وجود کسانی است که عمداً و با علم و آگاهی به ایجاد اختلاف می‌پردازند و از همین رو بسیاری از اختلافات حل نشده باقی می‌ماند. این مساله‌ای است که آیات قرآن کریم نیز آن را تایید می‌فرمایند.

وی ادامه داد: مروری بر آیات قرآن کریم نشان می‌دهد که مهم‌ترین اختلاف از نظر قرآن اختلاف در فقر و غنا، سفیدی و سیاهی، جوانی و پیری، قدرت و ضعف و مانند آن نیست؛ بلکه اصلی‌ترین اختلاف بین حق و باطل است. زیرا این اختلاف در سرنوشت و زندگی ابدی انسان تأثیرگذار است و حتی اگر كسی به خاطر استضعاف فكری نتواند به حق برسد، هرچند مقصر نیست، اما از سعادت ابدی محروم می‌شود. لذا این مسأله، بسیار جدی است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به استعمالات متعدد واژه «حق» و «باطل» در قرآن کریم اظهار داشت: تقابل حق و باطل یكی از مهم‌ترین مضامین قرآنی است.

وی افزود: با دسته‌بندی آیات مربوط به اهل حق و جناح باطل و به‌كارگرفتن آنها با رعایت اولویت‌ها در مقام علم و عمل می‌توانیم مصادیق حق و باطل را در جامعه بهتر بشناسیم و توجه به این آیات در شئون زندگی ما تأثیرگذار خواهد بود.

عضو جامعه مدرسین «حزب‌الله» و «حزب‌الشیطان» را از واژه‌های کلیدی قرآن در این زمینه دانست و گفت: برای هر یک از این دو حزب در قرآن اوصافی ذکر شده و بشارت‌هایی برای حزب‌الله و انذارهایی برای حزب‌الشیطان نیز بیان شده است؛ بشارت اول برای حزب‌الله این‌ است که آنها اهل فلاح و رستگاری هستند و بشارت دنیوی آنها نیز غلبه و پیروزی آنها بر جبهه مقابل است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: در این آیات چند شرط اثباتی و چند شرط سلبی برای حزب‌الله ذكر شده که ملاک دخول افراد در زمره این گروه است؛ از جمله این‌که فرد ولایت خدا و رسول و کسانی که ایمان آورده‌‌اند ـ‌که مصداق بارز آن ائمه معصومین(ع) هستند‌‌ـ را بپذیرد و از سوی دیگر با دشمنان خدا رابطه دوستی  برقرار نکند.

این مفسر قرآن با استناد به آیات پایانی سوره مجادله افزود: بر اساس این آیات  نمی‌توان کسانی را یافت که به خداوند و آخرت  ایمان داشته باشند و در عین‌حال با دشمنان خدا نیز رابطه دوستی  برقرار کنند. معنای این سخن این است كه برقراری رابطه دوستی با دشمنان خدا سبب خروج فرد از حزب‌الله و دخول وی در حزب‌الشیطان می‌‌شود.

وی با اشاره به آیه دیگری از قرآن کریم ادامه داد: اگر این شرایط سلبی و ایجابی در كسی وجود داشته باشد خداوند متعال ایمان را در دل وی تثبیت می‌کند و در نتیجه تزلزلی که گاهی باعث نفاق می‌شود  از دل او زدوده می‌شود.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: در این صورت خداوند متعال آنچه را به انبیا و اولیای  خود  وعده داده، در حق این مؤمنین نیز محقق می‌کند و آن تأیید ایشان بوسیله روح خودش است و از آن بالاتر رضایت خداوند از آنها است؛ هم‌چنان‌كه در ادامه این آیات می‌فرماید: «رضی‌الله عنهم و رضوا عنه»

وی تأكید كرد: بر اساس این آیات باید باور داشته باشیم رابطه مودت بین مؤمن و دشمن خدا ایجاد نمی‌شود و اگر چنین رابطه‌ای ایجاد شد فرد منافق است، نه مؤمن؛ حتی اگر در ظاهر مسلمان باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که خطر منافقین بسیار بیشتر از کفار و مشرکین است، گفت: نشانه این امر این است كه مسجد ضرار آنها به دستور خداوند تخریب گردید و حتی سوره‌ای مستقل مشتمل بر عتاب‌های تندی درباره آنها نازل شد كه تعبیرات به‌‌کار رفته در آن برای مشرکان و کفار نیز به‌کار  نرفته است.

وی با استناد به آیات قرآن کریم خاطرنشان کرد: منافقین همان حزب‌الشیطان هستند و هر کس در دلش میلی به دشمنان خدا پیدا شود، داخل در حزب‌الشیطان خواهد شد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره) در پایان تاكید كرد: در واقع شرط ورود در زمره حزب‌الله تولی و تبری است.

گفتنی است بیست و ششمین نشست انجمن فارغ‌التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اول آذرماه سال جاری در سالن همایش‌های این مؤسسه برگزار  شد.

برای دریافت صوت و متن این جلسه اینجا را کلیک کنید!