علامه مصباح: عشق به سید‌الشهداء ـ‌علیه‌السلام، تدابیر حكیمانه رهبری و بصیرت مردم طومار نقشه‌های پیچیده دشمن در فتنه 88 را در هم پیچید

عضو خبرگان رهبری گفت: ماهیت فتنه 88 مانند انقلاب‌های مخملی بود كه در برخی كشورهای دیگر اجرا شده و نتیجه هم داده بود. دشمن، با بررسی دقیق و تطبیق این نقشه با شرایط و اوضاع جمهوری اسلامی ایران، قصد انقلاب مخملی دیگری را در ایران داشت كه با لطف خدا، درایت رهبری و بصیرت مردم همه توطئه‌های دشمنان خنثی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مراسم بزرگداشت 9 دی ماه در جمع پرشور شركت كنندگان در این مراسم اظهار داشت: طبق سنتی كه از قرآن آموخته‌ایم و بزرگان دین نیز آن را ترویج كرده‌اند، تكریم ایام‌الله را بر خود لازم می‌دانیم. البته همه روزها متعلق خداست؛ اما «ایام‌الله»تعبیر خداوند متعال در قرآن كریم برای روزهایی است كه یادآوری خاطره آنها با یاد خدا توأم است.

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، نهم دی را یكی از ایام‌الله خواند، و ابراز داشت: در تاریخ انقلاب اسلامی كمتر روزی را می‌توان به عظمت 9 دی یافت؛ هرچند روز ورود امام خمینی(ره) به ایران بعد از سال‌ها دوری از وطن و حضور میلیونی مردم در آن روز كه از شهرها و نقاط دور خود را به تهران رسانده بودند، و هم‌چنین روز تشییع جنازه امام راحل(ره) و حضور بسیار باشكوه و عظیم مردم در این مراسم، روزهای با اهمیتی بود، اما نهم دی امتیازاتی دارد كه حتی این دو روز نیز نداشتند.

وی در تبیین امتیازات روز نهم دی ماه نسبت به دیگر روزهای مهم انقلاب افزود: فتنه‌گرانی كه در تیرماه 78 فتنه‌گری كرده و شكست خورده بودند، بیش از 10 سال نقشه‌های پیچیده‌ای كشیده بودند كه هنوز هم ابعاد آن به خوبی كشف نشده است؛‌ آنها نقاط ضعف خود در تیر 78 را جبران كرده و عده‌ای آگاهانه و جمعی هم ناآگاهانه برای تحقق این فتنه عظیم، به ایفای نقش پرداختند. ازطرفی فتنه از سوی كسانی اجرا می‌شد كه هرگز انتظار نمی‌رفت آنها قصد سرنگونی نظام اسلامی را داشته باشند. در این فتنه با توجه به اسباب ظاهری همه مقدمات برای سرنگونی نظام اسلامی فراهم بود. اما در روز نهم دی ماه توده عظیم مردم همه معادلات و نقشه‌های پیچیده دشمنان را بر هم ریختند و بساط فتنه را برچیدند.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌كه باید از گذشته، به‌خصوص فتتنه 88 درس بگیریم، اظهار داشت: اولین نكته در این جریان، شناخت مردم و ایمان به توان بالای آنها است؛ مردمی كه توانستند این فتنه وسیع و عمیق را با یك حركت خنثی كنند؛ البته باید به صراحت گفت  هیچكس به اندازه امام خمینی(ره) این مردم را نشناخت. باید خداوند متعال را به خاطر وجود چنین مردمی فهیم، صبور، باتقوا، ولایت‌مدار، علاقمند به اسلام و سیدالشهدا(ع) شكرگزار باشیم.

وی افزود: نكته قابل توجه دیگر در رفع فتنه 88، راهبری و تدبیر حكیمانه شخص مقام معظم رهبری بود. صادقانه بگویم بنده كه از 40 سال پیش با مقام معظم رهبری آشنا هستم، هنوز همه ابعاد شخصیت ایشان را نشناخته‌ام و بی‌شك این دست خدا است كه به یاری مردم ایران آمده و نعمت وجود چنین رهبری را به این مردم ارزانی داشته است.

علامه مصباح یزدی، ادامه داد: مقام معظم رهبری در دوران فتنه كه بسیاری از خواص تكلیف خود را به درستی نمی‌دانستند و متحیر بودند، در نهایت متانت و صبوری و با كمال مهربانی و سعه صدر، با نصایح وسفارش‌های پدرانه برای بازگرداندن عناصر فتنه به آغوش نظام تلاش كردند؛ اما آنها خودشان نخواستند و البته این تدبیر رهبری زمینه را برای خلق حماسه عظیم نهم دی آماده كرد.

وی هم‌چنین افزود: اگر به خاطر وجود نعمت چنین شخصیتی به عنوان رهبر انقلاب تمام شبانه‌روز را صرف شكرخداوند متعال كنیم، باز هم نمی‌توانیم شكر این نعمت عظیم را به جای آوریم. البته باید همگی شكرگزار این نعمت الهی باشیم كه شكر نعمت‌های خدا، موجب مزید نعمت خواهد بود.

علامه مصباح یزدی عشق مردم به سیدالشهدا(ع) را جزء اخیر و كامل كننده عوامل خلق حماسه نهم دی دانست و افزود: فتنه 88 نشان داد جسارت به ابی‌عبدالله(ع) برای مردم به هیچ وجه قابل تحمل نیست و امام(ره) این مطلب را به خوبی دریافته بود. همان امامی(ره) كه وقتی سخنرانی می‌كرد، رئیس جمهور آمریكا برای فهمیدن سخنان او برنامه‌های خود را تعطیل می‌كرد، فرمود "این محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است." از همین رو باید عشق به سیدالشهداء(ع) را به نسل‌های بعد از خود نیز منتقل كنیم؛ زیرا بهترین میراث برای نسل آینده و ضامن زنده ماندن اسلام، عشق به سیدالشهداء(ع) است.

این فیلسوف اسلامی با اشاره به این‌كه پیدایش نهم دی، اتفاقی و ناگهانی نبوده است، اظهار داشت: حماسه نهم دی نتیجه روندی است كه بعد از انتخابات شروع شد و تا هتك حرمت به سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا ادامه داشت.

وی ادامه داد: سزاوار است تیمی از متخصصان رشته‌های مختلف تاریخ، جامعه شناسی، روانشناسی و دینی با همكاری یك‌دیگر وقایع فتنه 88 را تحلیل كنند و كتابی جامع در این زمینه تدوین كنند که این‌كار خدمت بزرگی به نسل آینده است.

وی با اشاره به ریشه فتنه 88 در غائله تیرماه 78 به نقش نهادهای انقلابی مانند سپاه و بسیج در خاموش كردن آن غائله اشاره كرد و افزود: در فتنه 78، كسانی با همكاری بعضی از وزرا و مسؤولین به طراحی این فتنه پرداخته بودند؛ اما به لطف خدا و با همت مردم، به ویژه بسیجیان این توطئه در نطفه خفه شد. اما دشمنان در سال 88 با بازسازی خود و رفع نقاط ضعف نقشه‌شان درصدد ریشه كن كردن نظام اسلامی برآمدند.

عضو جامعه مدرسین هم‌چنین گفت: ماهیت فتنه 88 مانند انقلاب‌های مخملی بود كه در برخی كشورهای دیگر اجرا شده و نتیجه هم داده بود. دشمن، با بررسی دقیق و تطبیق این نقشه با شرایط و اوضاع جمهوری اسلامی ایران، قصد انقلاب مخملی دیگری را در ایران داشت كه با لطف خدا، درایت رهبری و بصیرت مردم همه توطئه‌های دشمنان خنثی شد.

عضو خبرگان رهبری در ادامه گفت: دشمن، و در رأس آنها شیطان وقتی متوجه شود جنگ رو در رو با جبهه حق كارساز نیست، به راهكارهایی برای متلاشی كردن طرف مقابل از درون متوسل می‌شود.

وی افزود: در این روش منافقان داخلی مجری طرح دشمنان هستند، زیرا در این صورت، هم احتمال موفقیت این نقشه بیشتر خواهد بود و هم هزینه كمتری برای آنها خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به جریان تخریب مسجد ضرار به دست پیامبر(ص) در صدر اسلام اظهار داشت: بعد از استقرار حكومت اسلامی در مدینه و به دست گرفتن رهبری دینی و اجتماعی مردم توسط آن حضرت، عده‌ای به بهانه دور بودن راهشان از مسجد و نرسیدن به نماز اول وقت، پیشنهاد ساختن مسجدی را دادند؛ كاری كه در ظاهر خیلی پسندیده به نظر می‌رسید؛ مخصوصاً با توجه به افزایش جمعیت مسلمانان و نیاز به فضای بیشتر، ساختن مسجد در ظاهر پیشنهاد خیلی خوبی بود. اما پیامبر(ص) توسط جبرئیل از پشت پرده فتنه آگاه شد و دستور تخریب آن مسجد را داد.

عضو جامعه مدرسین قم افزود: البته منافقان پیشنهاد ساختن مسجد را برای فریب دادن مردم و جذب آنها مطرح می‌كردند؛ جون اگر آنها علناً از قصد سوء خود در مخالفت با پیامبر(ص) سخن می‌گفتند، كسی به آنها بها نمی‌داد؛ منافقان با طرح این پیشنهاد مردم‌پسند به دنبال متلاشی كردن جامعه اسلامی از درون بودند.

وی با اشاره به این‌كه شاید در زمان حاضر هم منافقانی وجود داشته باشند و در آینده هم وجود خواهند داشت، اظهار داشت: توجه به مسئله منافقان از صدر اسلام تا كنون، برای عبرت‌گیری و مقابله با حیله‌های آنان لازم است؛ زیرا باب نفاق بسته نشده است و در هرزمان منافقانی وجود داشته  و دارند.

علامه مصباح ضمن نتیجه‌گیری از بحث نقش منافقین در فتنه‌ها، اظهار داشت: دشمن در فتنه 88 برای اجرای نقشه‌های خود افرادی را شناسایی كرده بود كه از ظاهری خوب و قابل قبول برای مردم برخوردار باشند و در عین حال دارای ضعف‌های باطنی نیز باشند كه بتواند با استفاده از آن ضعف‌ها در آنها نفوذ كند و از آنها برای متلاشی كردن جامعه استفاده كند. برای شناسایی چنین افرادی و نحوه كار بر روی آنها، دانشگاه‌هایی، به ویژه در انگلستان وجود دارد كه این‌گونه افراد را آموزش می‌دهد.

وی جاه‌طلبی، شهوت‌پرستی و ثروت‌پرستی را سه عامل ضعفی دانست كه كمابیش در بسیاری از افراد وجود دارد و خاطر نشان كرد: نقطه مشترك كسانی كه در فتنه 88 در رأس این جریان قرار گرفته و نقش برجسته‌تری داشتند، جاه‌طلبی آنها بود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: البته دشمنان علاوه بر انتخاب افراد اصلی، با تبلیغات، تخریب افراد صالح و تحریك احساسات جوانان، عواملی را به عنوان پیاده‌نظام به كار گرفتند تا زمینه را برای انجام حركت‌های میدانی و سرنگونی نظام اسلامی فراهم كنند. دشمنان بیش از 10 سال روی تبلیغات سوء در ابعاد مختلف ضد فرهنگی، فسادهای اداری، بزرگ جلوه دادن ضعف‌های دولت، سیاه‌نمایی وضع كشور و ... تلاش كردند تا زمینه را برای فتنه 88 آماده كنند.

وی افزود: طرح تقلب در انتخابات نیز بهترین بهانه و ابزار برای شروع فتنه و اجرای آن بود و دشمن با بهانه قرار دادن آن و با استفاده از افرادی با وجهه مقبول و حتی معمم به اجرای این نقشه پرداخت.

علامه مصباح یزدی با تأكید بر لزوم زنده نگه داشتن یاد سیدالشهداء(ع) و تبعیت از رهبری اظهار داشت: تفاوت جوهری رهبری نظام اسلامی با رهبری در سایر كشورها این است كه اولاً پشتوانه رهبری جامعه اسلامی دین است، و ثانیاً دین، سازنده شخصیت رهبر است.

وی ادامه داد: هرقدمی كه -‌آگاهانه یا ناآگاهانه‌ـ در جهت تضعیف ولایت فقیه برداشته شود، خیانت به اسلام و تیشه به ریشه نظام اسلامی است و اگر كسانی از این مسأله غافل هستند، باید آنها را بیدار كرد و این همان بصیرت‌افزایی مورد نظر رهبری است.

علامه مصباح یزدی در پایان خاطر نشان كرد: خلق حماسه نهم دی، به خاطر بصیرتی بود كه مردم از امام(ره) و رهبری آموخته بودند و بر همین اساس بسیاری از همین مردم ساده، خیلی بهتر از بعضی خواص عمل كردند و بساط فتنه را جمع كردند. لذا بصیرت‌افزایی و شناختن مسائل اجتماعی و ریشه‌های آنها و تشخیص اولویت‌ها مسأله مهمی است كه نباید در این مسیر كوتاهی كنیم.

گفتنی است مراسم بزرگداشت حماسه نهم دی ماه، هشتم دی ماه سال‌جاری در محل نمازخانه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با حضور پرشور خواهران و برادران برگزار شد.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...