علامه مصباح یزدی: عده‌ای از ابتدا مخالفت با آمریكا را اشتباه می‌دانستند

عضو خبرگان رهبری گفت: چه بسا امروز هم عده‌ای كه از همان ابتدا تفكرشان برقراری رابطه با آمریكا بود، تقابل با آمریكا را اشتباه دانسته و در حال حاضر نیز در صورت امكان، ابائی از برقراری روابط با آمریكا و حتی عذرخواهی از آمریكا به خاطر تسخیر لانه جاسوسی نداشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از نخبگان سراسر كشور با اشاره به كامل بودن دین اسلام اظهار داشت: همه ما معتقدیم اسلام، در همه زمینه‌هایی كه بشر برای رسیدن به سعادتش به آن نیاز دارد، برنامه دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینكه احكام و برنامه‌های اسلام بر دو قسم احكام فردی و اجتماعی است، اظهار داشت: از سوی دیگر احكام اسلامی از جهت اقسام ارتباط انسان با دیگران دارای اقسامی است، و از مسائل مالی و خانوادگی گرفته تا پیچیده‌ترین مسائل بین‌المللی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: البته شناخت احكام اسلام در زمینه فردی ساده است و انگیزه عمل به آن هم نیاز به كارهای فرهنگی دارد كه عمدتا بر عهده نهادهای آموزشی است، اما قضیه در مسائل اجتماعی متفاوت است، چرا كه عرصه‌های ارتباط انسان‌ها با یكدیگر بیش از حد تصور است.

علامه مصباح یزدی افزود: حتی اگر احكام اسلامی در همه زمینه‌های متعدد و گسترده اجتماعی، مشخص شده و معلوم باشد، بازهم مشكلاتی برای عمل به احكام اجتماعی وجود دارد. مشكل اول، تشخیص مصادیق و انطباق آنها براحكام الهی است، چرا كه احكام اسلام به بیان كلیات پرداخته و همه مصادیق را بیان نكرده است.

وی با اشاره به نمونه‌های متعدد از تفاوت دیدگاه‌ها در مسأله واحد گفت: به عنوان نمونه در مسأله برخورد با آمریكا و تسخیر لانه جاسوسی از اوایل انقلاب تا كنون نظرات مختلفی وجود داشته است، عده‌ای تقابل با آمریكا را اشتباه دانسته، عده دیگری هرچند تقابل با آمریكا را از نظر اسلامی و در تئوری صحیح می‌دانستند، اما به خاطر راحت طلبی و دوری از جنگ و دیگر مسائل، برخورد را به مصلحت نمی‌دیدند و برخی نیز از ابتدا مخالف نظام اسلامی و به دنبال قدرت طلبی بودند و لذا برای رسیدن به این قدرت به تعامل با دیگران می‌پرداختند و البته كسانی هم بودند كه مقابله با آمریكا را امری لازم می‌دانستند.

وی با اشاره به عواملی كه سبب اختلاف این نظر‌ها می‌شود، ادامه داد: گاهی اختلاف در فهم، راحت طلبی و قدرت طلبی سبب ایجاد نظرات مختلف در مسأله واحد می‌شوند.

آیت‌الله مصباح با اشاره به اوایل انقلاب و حضور امام(ره) و وجود فضای جنگ و جوش و خروش مردم برای حفظ انقلابشان افزود: در اوایل انقلاب و به خصوص تا زمانی كه امام(ره) در قید حیات بودند، قدرت در دست یاران امام(ره) بود و تفكر امام (ره) كه همان مقابله با آمریكا و استكبار و عدم سازشكاری بود، رواج بیشتری داشت. اما باید توجه داشت كه بعد از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی چنین نیست كه همه مردم تفكر واحدی داشته باشند و هیچ كس تفكر براندازی نظام یا سازشكاری و برقراری رابطه با آمریكا را ندارد، چرا كه هرچند این تفكرات در اوایل انقلاب، كمتر نمود یافت، اما تفكر از بین نمی‌رود.

وی با بیان اینكه نه تفكر سازشكارانه به كلی معدوم شده و نه تفكر براندازانه از بین رفته است ادامه داد: چه بساعده‌ای كه از همان ابتدا تفكرشان برقراری رابطه با آمریكا بود، تقابل با آمریكا را اشتباه دانسته و در حال حاضر نیز در صورت امكان، ابائی از برقراری روابط با آمریكا و حتی عذرخواهی از آمریكا به خاطر تسخیر لانه جاسوسی نداشته باشند. همچنین چه بسا امروز گروه‌هایی وجود داشته باشند كه با اصل نظام كه نماد آن ولایت‌فقیه است، مخالف باشند. همان گونه كه از روزهای اول انقلاب افراد و گروه‌هایی با شیوه‌ها و راه‌های مختلف به اقدام علیه ولایت‌فقیه پرداختند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به گرایش مردم در گذشته و فراموشی احكام اجتماعی اسلام اظهار داشت: اگر عالمی در گذشته در مسائل سیاسی دخالت می‌كرد، انگ "سیاسی بودن" به او می‌زدند و او را فرد متقی و مؤمنی نمی‌دانستند كه نمونه بارز آن آیت‌الله كاشانی است كه علیرغم علم، فهم، بصیرت، دقت، شجاعت و فداكاری، چندان به ایشان به عنوان یك عالم توجه نمی‌شد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه خدا فردی را به این ملت ارزانی كرد كه قضیه را برعكس كرد، ادامه داد: این فرد به همه مردم فهماند كه احكام اجتماعی اسلام مانند نماز واجب است و لذا نیمی از احكام اسلام را كه مربوط به مسائل اجتماعی بوده و مغفول مانده بود احیا كرد. و آن فرد كسی جز امام خمینی(ره) نبود.

وی ادامه داد: این هنر امام(ره) بود كه بعد از قرنها این تفكر اصیل اسلامی شیعه را كه ریشه در عاشورای سیدالشهدا(ع) داشت، احیا كرد و به دنبال آن فكر شهادت طلبی در مقام مبارزه با دشمنان اسلام را رواج داد و در ترویج این تفكر به قدری از خود مایه گذاشت كه طفل 13 ساله را رهبر خود نامید.

علامه مصباح افزود: احساس تكلیف در ما نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی در واقع میراثی است كه از امام خمینی(ره) برای ما برجای مانده است. اما باید توجه داشت كه در تاریخ هیچ امر ثابت تضمین شده‌ای وجود ندارد و انسان تا آخرین نفس در معرض تغییر است. لذا اگر احساس می‌كنیم كه برای آینده كشورمان مسئولیت داریم، باید برای آن هزینه كنیم تا این میراث باقی بماند و تدریجا ضعیف نشود و روحیه سازشكاری بر مردم غالب نشود و ارزش مقاومت، فداكاری، شهادت و گذشت به فراموشی سپرده نشود؛ وگرنه در این دنیایی كه فریاد دنیاگرایی آن به شدت بلند است، تحت تأثیر قرار گرفته و اهتماممان به ارزش‌های اسلامی كم می‌شود.

وی به تبیین وظایف در عصر حاضر پرداخت و افزود: امروز ما سه وظیفه اصلی داریم، اول ارتقای علم و فهم خود نسبت به احكام اسلام و اینكه باور كنیم راه سعادت انسان در دنیا و آخرت، راه اسلام است و بس، و جایگزینی ندارد.

علامه مصباح یزدی كسب بصیرت، برای شناخت احكام اسلامی و تطبیق آنها بر مصادیق و وقایع اجتماعی را وظیفه دوم دانست و افزود: باید به گونه‌ای خود را تقویت كنیم كه بتوانیم حوادث و وقایع احتماعی را تحلیل كنیم و متوجه ریشه‌ها و آثار آنها باشیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اما این كافی نیست، چرا كه گاه افرادی اسلام را شناخته و تحلیل مناسبی دارند، اما به خاطر راحت طلبی یا قدرت طلبی به وظیفه خود عمل نمی‌كنند. لذا وظیفه سوم ما، تقویت اراده برای عمل به تكلیف یعنی همان خودسازی است.

گفتنی است این مراسم 16 دی ماه در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...