علامه مصباح یزدی: مهمترین مسأله دفاعی در نظام اسلامی، پاسداری و دفاع از دین است

عضو خبرگان رهبری گفت: باید برای دفاع از دین تمرین كنیم، وگرنه كم كم به جائی می‌رسیم كه حاضریم نظام را بفروشیم تا خودمان به پست و مقامی برسیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع تعدادی ازمدیران و معاونان وزارت دفاع با اشاره به اینكه مسأله قدرت، امنیت داخلی و دفاع در برابر دشمنان خارجی در تشكیل حكومت‌ها و جوامع، نقش اساسی داشته است، اظهار داشت: در نظام اسلامی و دولت‌هایی كه بر اساس اسلام شكل می‌گیرند، تكیه بر ارزش‌های الهی به جای قدرت نقش محوری دارد.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، با اشاره به اینكه در دولت‌ها قدرت حرف اول و آخر را می‌زند، اظهار داشت: از همین رو برخی دولت‌ها وجود خود را مدیون و مرهون جنگ می‌دانند و حتی امروزه نیز كشورهایی مانند آمریكا علیرغم هیاهویی كه برای حقوق بشر راه انداخته اند، حیاتشان وابسته به جنگ است و لذا رد پای آمریكا در همه جنگ‌های عالم مشخص است.

وی افزود: اولین كسی كه در كشور ما این مسأله را به خوبی درك كرد و آمریكا را شیطان بزرگ نامید، امام خمینی(ره) بود كه حتی برای برخی دوستان ایشان مایه تعجب بود، چرا كه در آن زمان اتحاد جماهیر شوروی نیز وجود داشت كه منكر خدا و مروج الحاد بود، در حالیكه آمریكا در ظاهر دیندار بود، و امام(ره) با وجود شوروی، آمریكا را شیطان بزرگ می‌نامید. اما امروز بر همگان مشخص شده است كه آمریكا به دنبال تسلط بر جهان است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه طرح دفاع از حقوق بشر، عوام فریبی مردم است ادامه داد: رفتار یك بام و دو هوای آمریكا با سایر كشورها نشان می‌دهد كه ذره‌ای دغدغه حقوق بشر در آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینكه در نظامی كه بر اساس ارزش‌های الهی به وجود آمده است اولین اصل، دفاع از ارزشهاست، اظهار داشت: كارهای دفاعی در نظام‌های غیر دینی در دفاع از آب و خاك، حفظ اموال و جان مردم و نهایتا عرض و ناموس خلاصه می‌شود، در حالیكه كه مهمترین مسأله دفاعی در نظام اسلامی، پاسداری و دفاع از دین است به گونه‌ای كه برای دفاع از دین، باید جان و مال را هم فدا كرد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به آیه‌ای از قرآن كریم افزود: خداوند متعال علت وجوب دفاع برای حكومت را، جلوگیری از تخریب صومعه ها، نمازخانه‌ها و مساجد بیان می‌كند. یعنی آنچه اصلا در نظام‌های دفاعی غیردینی معنا ندارد، مهمترین فلسفه دفاع در نظام اسلامی است، و آنچه در اهداف دفاعی حكومت‌های غیردینی اصالت دارد، در نظام اسلامی جنبه ثانوی دارد.

وی افزود: از این رو دولتی كه قرار باشد از دین حمایت و دفاع كند، باید در رأس آن شخصی قرار داشته باشد كه بهتر از همگان دین را فهمیده و بیش از دیگران دغدغه اجرای احكام اسلامی را داشته باشد، و لذا در همان آغاز شخص پیامبراكرم(ص) در رأس حكومت اسلامی قرار گرفت، و ائمه(ع) به عنوان پیشوایان بعد از ایشان معرفی شدند و حتی برای دوران غیبت نیز ولی‌فقیه باید در رأس قرار گیرد.

وی با تأكید بر اینكه مسأله اصلی در نظام اسلامی، ارزشهای دینی، و سپس قسط، حفظ حقوق، و معیشت مردم است، ادامه داد: از همان صدر اسلام بعد از رحلت رسول اكرم(ص) مسلمانان كم كم این بینش را فراموش كردند و انگیزه آنها از جهاد، مادی و كسب غنائم مادی شد. حتی بسیاری از سران مجاهدان و برجستگان آنها به دنبال رفاه و ساختن كاخها برای خود رفتند، و كم كم چنین افرادی در دستگاه حكومت نفوذ پیدا كردند که اوج آن در زمان خلیفه سوم بود، و به همین دلیل، به قدری فشار بر توده مردم زیاد شد كه همان مردم مسلمان به كشتن خلیفه مسلمین مبادرت كرده و به ناچار به سمت امیرالمؤمنین(ع) برگشتند، و در دوران ایشان نیز به خاطر همین انگیزه‌ها که در برخی خواص وجود داشت، فتنه‌های متعددی پدید آمد.

این استاد فلسفه و تفسیر قرآن كریم با اشاره به اینكه فرهنگی كه پیامبر(ص) با زحمات بسیار بین مردم رواج داد، تنها مدت كمی پس از آن به حكومت زر و زور تبدیل شد، ادامه داد: لذا افرادی كه امروز در نظام اسلامی قرار گرفته و در سطوح عالی دفاع توفیق خدمت یافته اند، باید توجه داشته باشند كه دفاع در این نظام به همان معنای دفاع نیست که در آمریكا، انگلیس و... وجود دارد، بلکه مسئولین دفاع در نظام اسلامی در مرحله اول باید تمام هم و غمشان ترویج خداپرستی و دفاع از ارزش‌های الهی باشد.

وی با اشاره به اینكه كسانی می‌توانند این مسئولیت را بر عهده بگیرند كه در درجه اول خودشان دین را به خوبی فهمیده و به آن عمل كنند، افزود: از این رو باید ابتدا خودمان به اسلام باور و عشق داشته باشیم و اسلام را در تمام مراحل زندگی مان پیاده كنیم. در این صورت است كه می‌توان انتظار داشت كه بتوانیم اسلام را در زمینه‌های دیگر نیز اجرا نماییم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینكه نباید تنها به اسم اسلام اكتفا كرد، بلكه باید در عمل نیز اسلامی زندگی كرد، افزود: عمربن سعد نیز بعد از اقامه نماز جماعت، لشگریانش را «لشگریان خدا» خطاب كرد و برای كشتن سیدالشهدا(ع) آنها را به بهشت بشارت داد، لذا نهادن اسم اسلام بر چیزی، سبب اسلامی شدن آن نمی‌شود.

وی بااشاره به اینكه هر ضربه‌ای از صدر اسلام تاكنون به مسلمانان وارد شده است، با خاطر دورشدن از اسلام بوده است، اظهار داشت: هدف از تشكیل نظام اسلامی، رشد ارزشهای انسانی و الهی است و مرحله اول آن دفاع از دین است.

علامه مصباح یزدی افزود: كسی می‌تواند پیرو واقعی علی(ع) باشد كه مانند همان علی(ع) باشد كه به دختر خود فرمود: اگر این گردنبندی كه به عنوان عاریه از بیت المال گرفته‌ای را ضمانت نكرده بودی، اولین دستی كه در عالم اسلام از یك هاشمی می‌بریدم دست تو بود. حال باید سؤال کرد: آیا ما در مسئولیت هایمان حاضریم چنین برخوردی با فرزندانمان داشته باشیم، یا بر خلاف الگوی علوی (ع) فرزندان خود را از مجازات معاف می‌دانیم؟

وی ادامه داد: لذا باید برای دفاع از دین تمرین كنیم وگرنه كم كم به جائی می‌رسیم كه حاضریم نظام را بفروشیم تا خودمان به پست و مقامی برسیم.

گفتنی است این دیدار سوم بهمن ماه سال جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...