علامه مصباح یزدی: امام(ره)، " ما می توانیم" را در مردم احیا كرد

عضو خبرگان رهبری گفت:بزرگترین وظیفه امروز اساتید دانشگاه، برانگیختن احساس وظیفه نسبت به جهاد علمی است، چرا كه اگر احساس وظیفه كردیم، قطعا در پی راه آن نیز رفته و راهش را می‌یابیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه‌های گیلان با اشاره به اینكه انقلاب اسلامی ایران، یك پدیده عظیم كم نظیر تاریخی است، اظهار داشت: انقلاب‌های سیاسی زیادی در عالم اتفاق افتاده است، اما انقلاب اسلامی بر اساس فكر و اندیشه دینی شکل گرفت و در وهله اول انقلابی فرهنگی است كه اهداف سیاسی، اقتصادی و... آن نیز در سایه این فرهنگ شكل می‌گیرد.

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی با بیان اینكه علاوه بر تفاوت محتوایی انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها، این انقلاب از همان ابتدای پیروزی با مخالفت همه دنیا نیز روبه رو بود، ادامه داد: چرا كه بیشتر انقلاب‌های اتفاق افتاده در كشورها، انقلاب‌هایی ماركسیستی و متكی به اردوگاه شرق بودند، اما این انقلاب از روز اول شعار نه شرقی و نه غربی سر داد. یعنی مردم برای احیای ارزش‌های الهی قیام كردند، و هدف و انگیزه اصلی، الهی بود.

وی عنصر اصلی انقلاب را فرهنگ دانست و افزود: با توجه به این نكته، از همان آغاز، پالایش فرهنگ اسلامی آمیخته با فرهنگ غربی در دستور كار قرار گرفت تا فرهنگ متكی بر باورهای اسلامی احیا شود، اما در این بعد بر خلاف ابعاد سیاسی و نظامی كه با قوت پیش رفت، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای رخ نداد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به عوامل عدم پیشرفت در زمینه فرهنگی اظهار داشت: اولا طبیعتا مسائل فرهنگی زمان‌بر هستند، و ثانیا كمبود نیروی انسانی كه برای ایجاد تحول بنیادین در بخش‌های فرهنگی نیاز بود، كاملا احساس می‌شد و متخصصین دانشگاهی نیز نه تنها این مسأله را درك نمی‌كردند، بلكه خودشان در غرب تحصیل كرده و به آن افتخار می‌كردند، و از آنجا كه تفكر و فرهنگ اسلامی در تقابل با علوم انسانی غربی است، آنها سرمایه خود كه همان آموخته‌های غربی بود را در معرض خطر می‌دیدند و لذا با آن مخالف بودند.

وی قشر فرهنگی را یكی از مهمترین قشرهایی دانست كه در پیروزی انقلاب نقش داشتند و كمتر هم به آن پرداخته شده است، ادامه داد: امروز نیز از معلمان گرفته تا اساتید دانشگاه‌ها و كسانی كه در این سالهای پس از انقلاب كشور را اداره كرده و می‌كنند، از همین قشر فرهنگی درس گرفتند.

آیت‌الله مصباح با اشاره به اینكه پس از پیروزی انقلاب، حساسیت افراد برای مراقبت از دین كمتر شد، اظهار داشت: از آنجا كه متدینین در رژیم طاغوت، دین خود را بیشتر در معرض خطر می‌دیدند، به هرصورت كه بود ولو با تهدیدهای موجود برای تقویت دین خود به فعالیت‌های مختلفی مانند تشكیل جلسات می‌پرداختند، اما بعد از انقلاب، خطر را پایان یافته دیدند و مسئولیت‌ها را بر عهده دولت اسلامی گذاشتند و آن را ضامن حفظ دین دانستند و این مسأله هم از دیگر عواملی است كه سبب شد تا رشد مطلوبی در زمینه فرهنگی نداشته باشیم.

وی علوم انسانی را نماد باورها و ارزش‌ها دانست و افزود: علیرغم تأكیدات امام(ره) و رهبری، پیشرفتی كه در زمینه علم و صنعت و تكنولوژی داشته‌ایم، در زمینه فرهنگ نداریم، و البته تجربه هم نشان داده كه كار كردن در این زمینه و به ویژه مسائل علوم فرهنگی زمان‌بر و هزینه‌بر است، لذا دولت‌ها كه عمر محدودی دارند، خیلی به آن رغبت نشان نمی‌دهند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به لزوم جهاد علمی برای اساتید دانشگاه‌ها اظهار داشت: همان‌گونه كه دانشمندان هسته‌ای احساس نیاز كردند كه باید در برابر دشمنان به این پیشرفت‌ها دست یابند و با جهاد خود در مدت كوتاهی به این پیشرفت‌ها دست یافتند، و همان‌گونه كه مردم عادی در 8 سال دفاع مقدس وقتی احساس نیاز كردند، به جای شركت در دوره‌های آموزشی چند ساله، با گذراندن دوره‌های 45 روزه نظامی وارد جبهه شدند، و از بین همین افراد كسانی رشد كردند كه پیچیده‌ترین عملیات‌ها را طراحی می‌كردند، امروز نیز اساتید دانشگاه باید در وهله اول خودشان را در برابر شبهات مصون كنند؛ و از آنجا كه فرصتی برای خبره شدن در همه مسائل دینی وجود ندارد، در دوره‌های آموزشی كوتاه مدت خود را آماده كرده و بعد به جهاد علمی بپردازند.

وی ادامه داد: بزرگترین وظیفه امروز اساتید دانشگاه، برانگیختن احساس وظیفه در دانشجویان و دیگر فرهنگیان نسبت به جهاد علمی است، چرا كه اگر احساس وظیفه كردیم، قطعا در پی راه آن نیز رفته و راهش را می‌یابیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینكه امام(ره) احساس " ما می‌توانیم " را در مردم احیا كرد، اظهار داشت: هركسی برای انقلاب وظیفه‌ای دارد كه باید آن را به انجام رساند. به عنوان نمونه اداره هشت سال دفاع مقدس كه چیزی شبیه اعجاز بود، توسط فرماندهان انجام شد، اما نمی‌توان امروز از فرماندهان توقع داشت كه دانشگاه‌ها و علوم انسانی اسلامی را بسازند؛ بلکه این جهادی است كه بر عهده ماست.

وی با اشاره به اینكه اگر در جائی مسئولین دولتی نتوانستند به وظیفه خود عمل كنند، باید مردم بار آن را به دوش بكشند، افزود: امروز كه به هر دلیل، مسئولین كشور نتوانسته‌اند تحولی در علوم انسانی ایجاد كنند، وظیفه ما ساقط نشده و باید توان خود را در پرورش دانشجویان در این زمینه بالا ببریم. به عنوان نمونه، دانشجو باید متوجه شود كه این علوم انسانی غربی، وحی منزل نبوده و وجود نظرات مختلف در این علوم مؤید همین معناست، و باید نظر اسلام نیز حداقل به عنوان یك نظر در كنار نظرات دیگر، مورد توجه قرار گیرد.

علامه مصباح یزدی، برگزاری جلسات و نشست‌ها با حضور اهل علم و بحث بر مسائل علوم انسانی دینی، مطالعه آثار استاد شهید مطهری و كتب شبیه به آن، و مسلح شدن در برابر شبهات را از جمله فعالیت‌هایی دانست كه در این مسیر بسیار راهگشا هستند.

گفتنی است این مراسم 13 بهمن سال جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...