علامه مصباح یزدی: شیعیان باید با اهل سنت رفتار مؤدبانه و دلسوزانه داشته باشند

عضو خبرگان رهبری وارث انبیاء بودن را بالاترین افتخاری برشمرد كه می‌تواند نصیب انسان شود و افزود: ائمه(ع) به ما دستور داده اند در احكام فردی به علما مراجعه كنیم، و در احكام اجتماعی نیز ما را به سمت مجتهد عالم و فقیه آگاه به زمان فراخوانده اند كه در فرهنگ امروز ما، از آن به عنوان ولی‌فقیه یاد می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از طلاب استان كردستان ضمن تبریك دهه مبارك فجر اظهار داشت: در این عالم كران ناپیدا و وسیع كه تا كنون بشر نتوانسته به هیچ یك از اطراف آن به طور كامل علم پیدا كند، تنها یك موجود وجود دارد كه ویژگی خاصی دارد و هم علیرغم ضعف‌ها و نقص‌ها می‌تواند به جایی برسد كه خلیفه خدا روی زمین شود و هم می‌تواند به قدری سقوط كند كه از هر حیوانی پست‌تر شود، و آن انسان است كه در سایه اختیاری كه خداوند به او داده می‌تواند مسیر كمال یا سقوط را انتخاب كند.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی انسان را اعجوبه خلقت نامید كه می‌تواند چنین عروج یا سقوطی داشته باشد و افزود:انسان فطرتا طالب كمال است و لذا خداوند متعال عواملی كه انسان بتواند با آنها به كمال برسد نیز برای انسان قرار داده است كه عقل یكی از آنهاست. اما از آن جهت كه عقل به تنهایی برای هدایت و كمال انسان كافی نیست، خداوند متعال پیامبران را نیز برای هدایت انسان‌ها گمارده و حتی اولین انسان نیز پیامبر بود تا به كمك عقل و وحی بتواند به كمال برسد.

وی با اشاره به اینكه انبیاء بیشترین خدمت را برای ترقی بشریت انجام داده اند، ادامه داد: اما تعداد انبیاء نسبت به همه انسان‌ها تعداد معدودی بوده است، لذا خدواند متعال كمبود پیامبران(ص) را با قرار دادن جانشین و اوصیاء برای آنها جبران كرد تا آنها به عنوان جانشین پیامبران، راه كمال را به مردم نشان دهند.

عضو خبرگان رهبری افزود: ما معتقدیم كه پیامبر اسلام(ص) آخرین پیامبر الهی بود و دوازده جانشین معصوم دارند كه آخرین آنها نیز در غیبت است وبیش از 1200 سال است كه مردم از پیغمبر و امام معصوم ظاهری كه بتوان به او رجوع كرد، بی‌بهره هستند. لذا ائمه(ع) تكلیف مردم در زمان غیبت را چنین روشن كردند که علما را خلفا و جانشینان و وارثان خود معرفی نمودند.

وی با اشاره به اینكه پیامبران، ائمه(ع) و جانشینان آنها یعنی علما بزرگترین عامل برای سعادت میلیاردها انسان هستند، اظهار داشت: اینجاست كه اهمیت تحصیل علوم دینی مشخص می‌شود و ارزش آن با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست. البته در صورتی كه شرایط آن رعایت شود.

آیت‌الله مصباح یزدی وارث انبیاء بودن را بالاترین افتخاری برشمرد كه می‌تواند نصیب انسان شود و ادامه داد: شرط اول برای رسیدن به این نعمت عظیم این است كه در راه شناخت و فهم معارف ائمه(ع) همه توان خود را به كار گیریم و آموزه‌های اهل بیت(ع) را به خوبی دریابیم، و شرط دوم خودسازی و عمل به همین معارف است.

وی با اشاره به لزوم مراجعه مردم به علما در زمان غیبت افزود: ائمه(ع) به ما دستور داده اند در احكام فردی به علما مراجعه كنیم، و در احكام اجتماعی نیز ما را به سمت مجتهد عالم و فقیه آگاه به زمان فراخوانده اند كه در فرهنگ امروز ما، از آن به ‌عنوان ولی‌فقیه یاد می‌شود.

این فیلسوف اسلامی در ادامه، شرط سوم محصل علوم دینی را درك مسائل سیاسی و اجتماعی اسلام دانست و افزود: در صورت عدم فهم صحیح و عمیق از حوادث و وقایع، فساق و حاكمان جور بر مردم مسلط می‌شوند و در اثر آن سایر احكام اسلام نیز تعطیل می‌شود.

وی در همین رابطه خاطر نشان كرد: در طول تاریخ اسلام، نمونه‌های زیادی وجود داشته كه افرادی متدین و عالم، به خاطر عدم درك وضعیت اجتماعی و ساده لوحی خود، به ابزاری برای دشمنان تبدیل شده اند و فریب دشمنان را خوردند، لذا آشنایی با مسائل سیاسی در كنار درس و خودسازی، از وظایف طلاب است.

عضو خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینكه طلاب كردستان با توجه به وجود برادران اهل سنت در استان، دارای وظایفی هستند كه چه بسا دیگران این وظیفه را بر عهده ندارند، افزود: یكی از وظایف طلاب كردستان شناخت و یادگیری نحوه برخورد با برادران اهل سنت است كه دارای اشتراكات فراوانی با آن‌ها هستند، هرچند اختلافاتی نیز وجود دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با نقل خاطره‌ای از آیت‌الله بهجت در این زمینه اظهار داشت: نباید با مخالفان با تندی برخورد كرد و یا به مقدسات آنها بدگویی کرد، همانگونه كه اگر كسی كوچكترین جسارتی به امیرمؤمنان(ع) كند، شما از او بسیار ناراحت و متنفر می‌شوید.

وی ادامه داد: بسیاری از اهل سنت دوستدار دین و اهل بیت(ع) می‌باشند، ولی نهایت امر این است كه آنها در نظر ما در تشخیص اشتباه كرده و راهی غلط را بر گزیده اند، که باید با بحث منطقی و برخورد دوستانه با ایشان مواجه شویم.

عضو خبرگان رهبری افزود: بسیاری از اهل سنت به ویژه شافعی مذهبان از دوستداران اهل بیت(ع) هستند كه نمونه بارز آن‌ها مرحوم ماموستا شیخ الاسلام بود كه بنده به خاطر انسی كه در مجلس خبرگان با ایشان داشتم از ادب و علاقه ایشان نسبت به اهل بیت(ع) اطلاع داشتم.

وی با اشاره به نقل خاطراتی از شیخ الاسلام در خصوص علاقه به اهل بیت(ع) اظهار داشت: ماموستا شیخ الاسلام معتقد بود كسی كه به حضرت زهرا(س) جسارت كند، كافر است چرا كه سفارش پیامبر(ص) را نادیده گرفته است.

استاد تفسیر حوزه علمیه قم با اشاره به نامه امام صادق(ع) به شیعیان اظهار داشت: دستور امام صادق(ع) این است كه شیعیان در مساجد اهل سنت حاضر شوند، در هنگام مریضی به عیادت آنها بروند، و حتی اگر آنها به شیعیان بی‌مهری كردند، آن را تحمل كنند.

وی افزود: البته این به معنای دست كشیدن از اعتقادات نیست، بلكه صحبت از كیفیت معاشرت و رابطه با اهل سنت است كه غیر از اعتقاد است. لذا باید با اهل سنت رفتار مؤدبانه و دلسوزانه داشته باشیم به‌گونه‌ای که بفهمند كه ما نسبت به آنها غرضی نداشته و خیرخواه آنها هستیم.

گفتنی است این مراسم 19 بهمن ماه در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...