علامه مصباح یزدی: یكی از آفات دین‌داری، جزء نگری و غفلت از سایر وظایف است

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: گاه توجه بیش از اندازه به یك حكم شرعی و وظیفه مهم، سبب می شود كه فرد از سایر وظایف غافل شود و این آفت مهمی است كه از صدر اسلام تا كنون جامعه اسلامی را تهدید می كرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع بانوان شركت كننده در همایش مطلع فاطمی، نعمت وجود پیامبر اكرم(ص)، اسلام و قرآن كریم را بزرگ ترین نعمت الهی خواند و افزود: البته باید توجه داشت كه این نعمات عظیم با همه فراگیری و بركاتش، اضداد و دشمنانی هم دارند و لذا از همان آغاز تشكیل جامعه اسلامی آفت هایی در آن ظاهر شد.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی با بیان این كه سنت الهی این بوده و هست كه در مقابل جبهه حق، جبهه باطل نیز وجود داشته باشد تا زمینه برای امتحان و تكامل افراد، وجود داشته باشد، اظهار داشت: لذا از همان صدر اسلام، آفاتی مانند وجود مشركان و منافقان وجود داشت و حتی در ادامه برخی كسانی كه برای اسلام زحمت ها كشیده و در غزوه ها شركت كرده بودند و از صرف جان و مال خود در راه خدا، ابایی نداشتند، منحرف شدند.

وی جزء نگری را یكی از آفاتی دانست كه در جامعه ما نیز وجود دارد و افزود: گاه عده ای فقط به یك بخش از اسلام توجه كرده و از دیگر احكام الهی غافل می شوند كه این نوعی انحراف به شمار می رود. به عنوان نمونه یكی از ارزش های بسیار والا برای زنان، حیاء و عفاف آن هاست كه همه انبیاء عظام بر آن تأكید داشتند و حتی خداوند متعال در قرآن، وقتی اوصاف حضرت مریم (س) را بیان می كند، عفاف را به عنوان اولین وصف او ذكر می كند كه نشان دهنده اهمیت این مسأله است؛ اما گاه توجه بیش از اندازه لازم و فراتر از حدود مطلوب شرع به این مهم، سبب می شود كه بانوان از سایر وظایف خودغافل شوند، در صورتی كه زن وظایف دیگری از جمله وظایف مشترك بین زن و مرد را نیز برعهده دارد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این كه زنان در اكثر قریب به اتفاق وظایف اجتماعی با مردان مشتركند اظهار داشت: لذا باید مراقب بود تا جزء نگری مانع انجام وظایف دیگر نشود.

وی به آفت جزئی نگری در قبل از انقلاب نیز اشاره و خاطر نشان كرد: در قبل از انقلاب نیز توجه بسیاری از مومنین به احكام فردی معطوف شده بود و پرداختن به مسائل اجتماعی و سیاسی، ننگ تلقی می شد. حتی طبق فرمایشات امام (ره) و گواه تاریخ، یكی از نقاط منفی برای روحانیت، سیاسی بودن و دخالت در امور اجتماعی بود، چرا كه در آن زمان سیاست، یك مسأله دنیایی بی ارتباط با دین تلقی می شد.

علامه مصباح یزدی احیاء بخش عظیمی از احكام و معارف اجتماعی اسلام در جامعه را یكی از بركات بی شمار امام(ره) دانست و افزود: از دیگر بركات حضور امام (ره) نیز، توجه دادن زنان به وظایفشان در حوزه اجتماع بود و لذا در طول انقلاب اسلامی در جامعه زنان، شاهد حضور كسانی بودیم كه در طول تاریخ كم نظیر بودند و به خوبی مسئولیت خود را در زمینه اجتماعی، انجام دادند.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد اگر كمك و همراهی زنان نبود، انقلاب به جائی نمی رسید. به عنوان نمونه روزی كه امام(ره) را مخفیانه دستگیر و شبانه از قم بردند، اولین قشری كه اعتراض كرد و مرد ها را برای قیام تحریك كردند، همین زنان بودند كه در پی آن قیام 15 خرداد كه نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است، شكل گرفت.

عضو خبرگان رهبری با بیان این كه خدا این نعمت را به خواهران ما هدیه كرد كه خود را باز یافتند و فهمیدند كه حتی می توانند بیش از مردان در عرصه های مختلف موثر باشند، ادامه داد: برای شكر این نعمت نیز باید تلاش كرد. اما امروز وظیفه شركت در تظاهرات و پشتیبانی در جبهه نظامی مطرح نیست، چرا كه علی رغم این كه كشور های همسایه در آتش جنگ و خونریزی می سوزند، كشور ما بحمدالله امن است، لذا بانوان باید در عرصه ی دیگری كه مهمترین وظیفه آن ها را تشكیل می دهد، تلاش كنند و آن عرصه فرهنگی است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ كه فرمودند: فرهنگ از اقتصاد مهم تر است، شاید رخنه اقتصادی را بتوان با سبد كالا جبران كرد، ولی رخنه در فرهنگ اسلامی، قابل ترمیم نیست؛ اظهار داشت:  اولین وظیفه زنان آشنایی با احكام و معارف اسلام و شناخت مسائل اعتقادی، سیاسی و خانوادگی و مسلح شدن در برابر شبهات است.

 این استاد تفسیر قرآن كریم خاطر نشان كرد: نباید جلسات قرآن كریم بانوان، تنها به قرائت قرآن اختصاص داده شود، بلكه بهتر است بخشی از آن صرف پاسخ گوئی به شبهاتی كه توسط رسانه های بیگانه و سایت های مختلف در جامعه پراكنده شده است، شود.

وی ادامه داد: امروزه گاهی برخی از بچه ها شبهه هایی مطرح می كنند كه در زمان گذشته، چنین شبهاتی فقط در كتاب های فلسفی مطرح می شد. لذا باید توجه داشت كه قلب و ایمان جوانان ما، آماج حمله دشمنان است و ما در این خصوص مسئول هستیم.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به آیه ای از قرآن كریم ادامه داد: امروز هدف دشمن، كشتن یا گرفتن زمین و یا نفت نیست، بلكه برای گرفتن دین جوانان با ما می جنگد، چرا كه آنچه سبب می شود جامعه ای یوغ بردگی غرب را به گردن نیاویزد، دین است.

وی ادامه داد: امروز هم اگر فلسطین و مردم غزه، این گونه مقاومت می كنند، به خاطر تشكیل گروه های مقاومتی است كه به بركت رهنمود های امام (ره) به وجود آمده است، چرا كه تا قبل از انقلاب اسلامی برخی از مبارزان فلسطینی، ماركسیست و عده ای هم ناسیونالیست بودند؛ لذا اگر امروز مسأله جهاد اسلامی و شهادت مطرح می شود، در واقع ادبیاتی است كه از امام(ره) به آن جا منتقل شده است.

عضو خبرگان رهبری با بیان این كه وجود حزب الله در لبنان نیز مرهون وجود امام (ره) است، ادامه داد: هم مرحوم سید محمد موسوی و هم سید حسن نصرالله از شاگردان امام بودند و در ایران تحصیل كردند و از مكتب امام درس آموختند.

وی این ها را نمونه ای از جهاد فرهنگی دانست و افزود: لذا امروز همگان از پیر و جوان، زن و مرد، دانشگاهی و حوزوی باید بدانند كه مهم ترین وظیفه آن ها، آشنایی با معارف اسلام و پاسخ گوئی به شبهات است تا نگذارند اسلام آمریكائی جای اسلام حقیقی و ناب را بگیرد.

علامه مصباح یزدی در پایان خاطر نشان كرد: زنان هم باید توجه داشته باشند كه علاوه بر وظایف اجتماعی دیگری كه بر عهده همگان و به خصوص آن هاست، مهمترین وظیفه آن ها، وظیفه فرهنگی است و مبادا به آفت جزء نگری مبتلا شوند.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...