علامه مصباح یزدی: هدف خلقت، رسیدن به قرب الهی است که با همت و اطاعت محض از خدا حاصل می‌شود

عضو خبرگان رهبری با اشاره به جنایات آل سعود به نام دین و اسلام، گفت: امروز عده‌ای با عنوان خادم الحرمین به نام دین و البته به کام بزرگترین دشمنان دین، مردم مظلوم یمن را به خاک و خون می‌کشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد دزفول، مقاومت مردم دزفول مخصوصاً در دفاع مقدس را اسوه‌ای برای مردم ایران و حتی جهان اسلام دانست و گفت: درگیری و نزاع بین مردم از زمان حضرت آدم وجود داشت و حتی در بین فرزندان حضرت آدم، برادری برادرش را کشت. بعد از آن نیز همواره در طول تاریخ، این نزاع‌ها بین افراد، قبیله‌ها و کشور‌ها وجود داشته است و البته هر قوم و گروه نیز از رشادت‌ها و فداکاری‌هایی از افراد قوم و گروه خود سخن می‌گویند.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به این‌که با آمدن ادیان، چیزهای مهم تری در جنگ مطرح شد، اظهار داشت: بسیاری از جنگ‌ها به خاطر تسلط بر اموال و سرزمین‌ها و اظهار قدرت انجام می‌شود؛ اما آموزه‌های دینی به مردم آموختند که کسانی هستند که غیر از این امور به دنبال آرمان و اهدافی بالاتر هستند و شعارهای خود را بر اساس خداباوری و حق محوری مطرح می کنند؛ لذا جایگاه چنین جنگ‌هایی بسیار بالاتر از دیگر جنگ‌هاست و با جنگ‌های حیوانی فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به این‌که البته در این بین عده‌ای هم از نام دین و اسلام برای توجیه کار خود استفاده می‌کنند، ادامه داد: به عنوان نمونه، در روز عاشورا، کسانی که امام حسین (ع) و یارانشان را به شهادت رساندند، نماز جماعت برپا کردند؛ امروز نیز عده‌ای با عنوان خادم الحرمین به نام دین و البته به کام بزرگترین دشمنان دین، مردم مظلوم یمن را به خاک و خون می‌کشند.

عضو خبرگان رهبری با طرح این سؤال که دین چه اندازه اهمیت دارد و چه نقشی در زندگی بشر ایفا می کند که جا دارد جان را فدای آن کرد، ادامه داد: شایسته است که هر کسی از خود این سؤال را بپرسد که واقعا چه نقشی برای دین در زندگی قائل است.

وی ادامه داد: عده‌ای دین را برای رهایی از آتش جهنم و رسیدن به بهشت می‌پسندند؛ البته در این صورت، کسانی که اصلا ایمان ندارند، به آتش جهنم نیز باور نخواهند داشت تا به دنبال رهایی از آن باشند. عده‌ای هم معتقدند رواج دین در جامعه سبب می‌شود تا دزدی‌ها و جرم‌ها و جنایت‌ها کم تر شود و در نتیجه زندگی بهتری برای مردم رقم بخورد. البته نتیجه چنین کلامی این است که هدف اصلی، آسایش در این دنیاست و دین وسیله و ابزاری برای تضمین آرامش و آسایش در این دنیاست.

استاد تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که اما عده اندکی نیز جواب دیگری و البته صحیح تری به این سؤال می‌دهند، ادامه داد: جواب در این نکته نهفته است که ما بفهمیم چرا آفریده شده و چرا زندگی می‌کنیم؟

وی با بیان این‌که خداوند ما را آفریده است که به رحمت‌های الهی برسیم، ادامه داد: البته شاید کسی بگوید خداوند متعال از همان ابتدا انسان‌های خوب را در بهشت می‌آفرید تا از رحمت‌های الهی برخوردار شوند و به این همه جنگ‌ها و غم و غصه‌ها مبتلا نشوند و حتی بهترین بندگانش به فجیع ترین وضع، کشته نشوند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پاسخ به این مطلب، به آیات متعددی از قرآن کریم اشاره و خاطر نشان کرد: حاصل آیات این است که خداوند در این هستی، مقامی را آفریده که بعد از مقام الوهیت، بالاتر از آن وجود ندارد و ذات آن مقام به گونه‌ای است که عده ای باید آن را بخواهند و اراده کنند و برای رسیدن به آن تلاش کنند؛ و نمی توان آن را به زور به کسی داد، وگرنه ارزشی ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: البته رسیدن به آن مقام در گرو این است که بخواهیم و ببینیم برای رسیدن به آن مقام چه باید کرد تا به آن عمل کنیم؛ ولو با سختی و مشکلات متعدد و حتی جنگ و شهادت.

وی با اشاره به این‌که حضرت امام خمینی (ره) راه رسیدن به سعادت را به ما نشان داد، اظهار داشت: رسیدن به این مقام در گرو این است که آدمی همت داشته باشد و در هر حالی به دنبال کاری باشد که خداوند متعال از او خواسته است و کوچک ترین تخلفی از آن نداشته باشد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این‌که رسیدن به این مقام، محال نیست و فهمیدن وظیفه و پیدا کردن راه آن نیز خیلی دشوار نیست، ادامه داد: بحمدالله خداوند متعال به ما رهبری عنایت کرده که در مسائل اجتماعی با اشاره ای راه صحیح را نشان می‌دهد؛ لذا باید همت کنیم و بخواهیم تا راه صحیح را بپیماییم.

گفتنی است این مراسم چهارم مرداد ماه جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)  برگزار شد.

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...