حضرت آیت‌الله مصباح یزدی: پذیرش ولایت، لازمه و مکمل توحید است

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی با مقایسه دو حدیث اظهار داشت: سئوال مهمی که پاسخ به آن راهگشاست این است که آیا خداوند متعال دو قلعه دارد که یکی از آن‌ها دژ توحید و دیگری دژ ولایت علی (ع) است که اگر انسان وارد هرکدام شود، از عذاب الهی نجات یافته یا خیر؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب حوزه علمیه قم ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، دو حدیث گران بها را یاد آور شد و اظهار داشت: در حدیثی از پیامبر (ص) نقل شده است که ولایت علی (ع)، قلعه و دژ مستحکم خداست، و هرکس در آن قلعه وارد شود، از عذاب الهی در امان خواهد بود؛ و در حدیث دیگری مشهور به سلسله الذهب که از امام رضا (ع) به نقل از پدرانشان بیان شده نیز آمده است کلمه لااله الا الله، دژ و قلعه مستحکم خداست، و هرکس در آن قلعه وارد شود، از عذاب الهی در امان خواهد بود.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی با مقایسه این دو حدیث اظهار داشت: سؤال مهمی که پاسخ به آن راهگشاست این است که آیا خداوند متعال دو قلعه دارد که یکی از آن‌ها دژ توحید و دیگری دژ ولایت علی (ع) است که اگر انسان وارد هرکدام شود، از عذاب الهی نجات یافته یا خیر؟

وی در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: وقتی امام رضا (ع) حدیث سلسله الذهب را نقل کردند، فرمودند این امر شرایطی دارد و من از شرایط آن هستم؛ پس معلوم می‌شود، در واقع دژ یکی است، اما پذیرش ولایت حضرت علی (ع) و اهل بیت (ع) نیز شرط اصلی ورود به دژ توحید است. و نتیجه این دو حدیث آن است که توحید بدون پذیرش ولایت، بی فایده خواهد بود.

استاد تفسیر حوزه علمیه قم با طرح سؤال دیگری مبنی بر این‌که آیا توحید یک مسئله است و ولایت مسئله‌ای بیگانه و جدا از معنای توحید است، در پاسخ گفت: در واقع خداوند متعال، یک دژ دارد و آن دژ توحید است و مسئله ولایت لازمه توحید است.

وی در توضیح مطلب فوق به بیان چند مقدمه پرداخته و گفت: « اله » در « لا اله الا الله » در واقع همان معبود است؛ و معبود باید سه ویژگی را داشته باشد تا شایسته پرستش باشد: خالقیت، ربوبیت تکوینی و ربوبیت تشریعی. لذا مشرکان مکه با وجود این‌که خدا را باور داشتند، مشرک بودند، چرا که قائل به رب‌های مختلف بودند.

استاد تفسیر حوزه با اشاره به معنای رب، گفت: رب در واقع تدبیر کننده و پرورش دهنده ای است که صاحب اختیار نیز هست و او کسی است که همه موجودات را تدبیر کرده و پرورش می‌دهد که به آن ربوبیت تکوینی گویند؛ البته برای انسان به خاطر اراده آزاد و قدرت انتخاب و اهلیت برای تکلیف، نوع دیگری از ربوبیت نیز وجود دارد و آن ربوبیت تشریعی است؛ یعنی قانون گذار نیز باید خداوند باشد.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم اظهار داشت: قانون پذیری از غیر خدا و بدون اذن خداوند، شرک است؛ زیرا اگر کسی در عرض خداوند قرار داده شود، شرک خواهد بود؛ اما اگر اطاعت و قانون پذیری از افراد به اذن خداوند باشد، نه تنها شرک نیست، بلکه آن اطاعت، لازم است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: از همین روست که ولایت علی (ع) و ولایت امام رضا (ع) به عنوان شرط و مکمل توحید قرار گرفته است زیرا برآمده از همان توحید است.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که لازمه توحید در خالقیت، توحید در ربوبیت تکوینی و ربوبیت تشریعی است ادامه داد: انحرافی که بعد از وفات پیامبر (ص) صورت گرفت، در اعتقاد به ربوبیت تشریعی بود؛ زیرا آن‌ها با رأی شورا، اطاعت از فردی را در عرض اطاعت خداوند قرار دادند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که شیعه معتقد است رهبر و ولی امر جامعه را باید خدا تعیین کند، اظهار داشت: از این رو اطاعت از رهبر الهی در جامعه اسلامی، همان اطاعت از خداوند است؛ و به همین دلیل، امام خمینی (ره) ولایت ولی‌فقیه را ولایت الله و امتداد ولایت ائمه معصومین (ع) بیان کردند؛ زیرا ولی‌فقیه به صورت عام از سوی امام زمان (عج) تعیین شده است، و ایشان ولی‌فقیه را حاکم بر مردم و حجت بر آن‌ها قرار داده است.

این فیلسوف اسلامی با اشاره به این‌که ولایت از توحید گرفته شده و لذا در روایات، مهم تر از نماز و زکات و نظایر آن‌ها معرفی شده است، ادامه داد: جامعه ای توحیدی است که رهبرش الهی باشد وگرنه جامعه غیر الهی بوده و خدا در آن حاکم نیست، بلکه مردم و یا به عبارت بهتر ثروتمندان، قدرتمندان، سیاستمداران و حقه بازان حاکم هستند.

وی در ادامه با طرح این سؤال که پذیرش ولایت به چه معناست؟ گفت: ولایت به معنای پیوند و برقراری ارتباط است، لذا اگر کسی به طور اتفاقی، فرد دیگری را همراهی و از او تبعیت کند، به معنای ولایتمداری نیست، بلکه باید در دلش پیوند و رابطه قلبی با ولی ایجاد کند؛ زیرا همراهی و تبعیت از ولی، ثمره ارتباط قلبی است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که برخی از ولایت به محبت تعبیر می‌کنند، ادامه داد: هر چند در ولایت، محبت نیز وجود دارد، اما این تعریف کامل نیست و فردی که به دیگری محبت دارد، سعی می‌کند به محبوب نزدیک شده و شبیه او شود.

وی با اشاره به مثال هایی ادامه داد: عده ای از شاگردان و دوستان امام (ره)، چنان ایشان را دوست داشتند که حتی رفتارهایشان، نوع راه رفتنشان، شیوه حرف زدن و ادای کلماتشان نیز به امام (ره) شبیه شده بود و این به خاطر همان ارتباط قلبی و محبت آن‌ها بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با خطاب به طلابی که قصد تلبس داشتند، اظهار داشت: شما ملبس به لباسی می‌شوید که شبیه لباس ائمه (ع) و یا حد اقل منتسب به آن هاست و در واقع نشانه ولایتمداری و ارتباط قلبی شما به اهل بیت (ع) است و هرکس به شما می‌نگرد به یاد خدا و اهل بیت (ع) می‌افتد و این افتخاری است که نشانه ای از محبت اهل بیت (ع) را به همراه خود داشته باشید.

بعد از سخنرانی، جمعی از طلاب حوزه علمیه قم، به دست علامه مصباح یزدی، ملبس شدند.

گفتنی است این مراسم نهم مهر ماه سال جاری مصادف با شب عید غدیر در محل نمازخانه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.
 

برای شنیدن صوت این‌جلسه این‌جا را کلیک‌ کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...