علامه مصباح یزدی: شرط هدایت به وسیله قرآن، داشتن نیت و انگیزه درست است.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی با تأکید بر این‌که شرط هدایت به وسیله قرآن این است که فرد واقعا طالب رضای خداوند متعال باشد، ادامه داد: چه بسیار کسانی بوده‌اند که قرآن را خوب می‌خوانده‌اند و حتی معانی آن را به خوبی بلد بودند، اما استفاده صحیح را از قرآن نبرده‌اند، بلکه سوء استفاده هم کرده‌اند؛ چرا که آن شرط روحی را نداشته، و به دنبال هوس بوده‌اند. لذا قرآن، تنها برای کسانی هدایت‌بخش خواهد بود که انگیزه آنها کسب رضای الهی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از نوجوانان نخبه قرآنی با اشاره به این‌که از بزرگترین نعمت‌هایی که خداوند به بشر داده است، نعمت قرآن است ادامه داد: خداوند متعال قرآن را برای بشر ارسال کرده تا بشر به هدایت برسد و این قرآن، راه‌های سلامت و هدایت را به کسانی که به دنبال رضوان الهی هستند، می‌نمایاند.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی با تأکید بر این‌که شرط هدایت به وسیله قرآن این است که فرد واقعا طالب رضای خداوند متعال باشد، ادامه داد: چه بسیار کسانی بوده‌اند که قرآن را خوب می‌خوانده‌اند و حتی معانی آن را به خوبی بلد بودند، اما استفاده صحیح را از قرآن نبرده‌اند، بلکه سوء استفاده هم کرده‌اند؛ چرا که آن شرط روحی را نداشته، به دنبال هوس بوده‌اند. لذا قرآن، تنها برای کسانی هدایت‌بخش خواهد بود که انگیزه آنها کسب رضای الهی باشد.

این استاد تفسیر قرآن کریم با بیان این‌که به تعبیر قرآن کریم، بالاترین مقامی که انسان می‌تواند بدان برسد، رضوان الهی است، خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این مقام اولا باید نیت و انگیزه رسیدن به این مقام و کسب رضای الهی را در خود ایجاد کرد و ثانیا باید راه رسیدن به این مقام را شناخت تا به آن عمل کرده و در آن راه قدم گذاشت. به عبارت بهتر، یک امر درونی یعنی انگیزه سالم و یک امر بیرونی یعنی پیمودن راه صحیح برای رسیدن به هدایت لازم است.

وی با اشاره به این‌که راه‌های رسیدن به رضوان الهی را قرآن به ما نشان می‌دهد، ادامه داد: راه‌هایی که انسان را به مقصد می‌رساند متعدد است، اما برخی راه‌ها با پیچ و خم‌ها و خطرهایی رو به روست؛ اما طبق فرمایش قرآن کریم، تنها قرآن کریم است که راه‌های امن و مطمئن را برای رسیدن به مقصد، معرفی می‌کند؛ اگر به غیر از راه‌هایی که قرآن گفته، راه هدایت دیگری وجود داشت، قطعا خداوند آن‌ها را بیان می‌کرد. چرا که خداوند بخلی ندارد تا راه سعادتی وجود داشته باشد و آن را مخفی کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که متأسفانه ما مسلمانان به قرآن جفا کرده‌ایم، ادامه داد: پیامبر اکرم (ص)، دو امانت گرانبها را در بین مسلمانان به جا گذاشت، یکی قرآن و دیگری عترت، که مسلمانان به هر دوی آن‌ها جفا کردند؛ عترت پیامبر (ص) به دست مسلمانان – و نه به وسیله کفار – به شهادت رسیدند و قرآن نیز توسط همین مسلمانان مهجور گذاشته شده است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که قبل از انقلاب در مدارس کشور، کمتر کسی یافت می‌شد که روخوانی قرآن کریم را بلد باشد و بتواند تدریس کند، ادامه داد: اما امروز به برکت انقلاب، قرآن‌خوانی و قرآن‌آموزی در جامعه احیا شده است و نه تنها افراد مسلط به روخوانی، بلکه حافظین قرآن کریم در هر کوی و برزنی وجود دارند.

وی با اشاره به نقش مقام معظم رهبری در احیای آموزش و حفظ قرآن کریم در کشور اظهار داشت: در بین رهبران عالم، هیچ کس به اندازه ایشان، به این امر اهتمام نداشته است و لذا در طول همین چند سال با برنامه‌ریزی‌ها و رهنمود‌ها و حمایت‌های ایشان، قاریان و حافظان برجسته‌ای در قرآن کریم تربیت شدند؛ این در حالی است که قبل از انقلاب، چه زحمات و تلاش‌هایی انجام شد تا صرفا یک زنگ قرآن در مدارس گذاشته شود.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که باید شکرگزار خدا باشید که در دورانی زندگی می‌کنید که قرآن‌آموزی افتخار است، ادامه داد: نعمت بالاتر این‌که شما مورد عنایت امام زمان (عج) هستید؛ خانه‌ای که حافظ قرآن یا قاری قرآن در آن باشد که قرآن را خوب می‌خواند و می‌فهمد، قطعا مورد توجه امام عصر (عج) است و امام عصر (عج) برای خودش و پدر و مادرش و اعضای آن خانه دعا می‌کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ضمن بیان سفارشاتی درباره توجه به قرآن خاطر نشان کرد: حتی المقدور سعی کنید، بی وضو دست به قرآن نزنید و رو به قبله و با ادب، قرآن را بخوانید؛ چرا که هر چه ادب قرآن را بیشتر رعایت کنید، خداوند نور آن را بیشتر در دلتان می‌اندازد و کم‌کم توفیق فهم قرآن و پیدا کردن حالات مناسب از قرائت قرآن را نصیبتان خواهد کرد.

گفتنی است دیدار جمعی از نخبگان قرآنی با علامه مصباح یزدی بیست و ششم شهریور ماه سال جاری در تالار مراسم مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.