علامه مصباح یزدی: طرح ولایت حاصل 70 سال کار علمی است که در طول چند هفته عرضه می‌شود

عضو خبرگان رهبری گفت: اسلام نور است و تمام افتخار ما باید این باشد که خادم این نور باشیم و این نور را در جامعه زنده نگه داریم؛ لذا بنده معتقدم این‌که حاصل 70 سال کار علمی، در طول 7 هفته به عنوان طرح ولایت، عرضه می‌شود، بسیار ارزشمند و مغتنم است و قدمی برای زنده نگاه داشتن این نور است؛ لذا باید قدر آن را دانسته، شکرگزار این نعمت الهی باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در همایش نسیم بهشتی که به منظور تجلیل از برگزیدگان بیستمین دوره طرح ولایت کشوری برگزار شد، اظهار داشت: بنده قریب به 70 سال است که مشغول تحصیل علوم دینی هستم و به اندازه وسع خودم، کارهایی نیز چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب انجام دادهام؛ اما صادقانه می‌گویم که آنچه امروز به نام طرح ولایت معروف است، بهترین خدمتی بوده است که بنده در طول این 70 سال در انجام آن سهمی داشته ام.

حضرت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی با بیان این‌که طرح ولایت میوه درختی است که 70 سال برای آن زحمت کشیده شده است، ادامه داد: بنده معتقدم بهترین خدمتی که می‌توان برای نسل آینده کرد، انتقال این مفاهیم به صورت معقول و قابل باور و قابل عمل است؛ مهم محتواست، حال با هر عنوان و به اسم هر کسی می‌خواهد انجام شود.

وی در توضیح سخن خود اظهار داشت: مهم ترین نیاز و سئوال انسان آگاه که خود را از مرز حیوانیت بالاتر آورده است، این است که خودش کیست؟ از کجا آمده؟ چه لیاقتی دارد و به کجا می‌تواند برسد؟ و در طرح ولایت همین مطالب در شش بخش، مطرح شده است و به این سئوالات پاسخ داده می‌شود.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: خداوند متعال دستور به اعراض از کسانی داده است که جز زندگی دنیا به چیزی فکر نمی کنند و حتی به پیامبر (ص) می‌گوید چنین افرادی را رها کن تا مانند چهارپایان به بازی و چریدن بپردازند؛ چرا که ارزشی ندارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که انسانی که از یک آب گندیده خلق شده، این لیاقت را دارد که قائم مقام خداوند بشود، ادامه داد: انسانی که در زندگی، صرفا به بازی و سرگرمی و تأمین نیازهای مادی بپردازد، با حیوانات فرقی نخواهد داشت، لذا اولین نیاز یک انسان این است که بفهمد کیست و تا چه میزان لیاقت دارد و راه رسیدن به کمال چیست؛ و همین امر محتوای طرح ولایت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم شکرگزاری به خاطر نعمت انقلاب اسلامی اظهار داشت: همین که در زمانی زندگی می‌کنیم که اجازه چنین صحبت‌ها و فرصت چنین فکر کردن هایی وجود دارد، باید خدا را شاکر باشیم؛ چرا که زمانی دانشجوی نمازخوان، یک فرد مرتجع، خرافی و کهنه پرست تلقی می‌شد و دانشجوی مسلمان مجبور بود مخفیانه نماز بخواند تا مورد تمسخر قرار نگیرد؛ اما امروز حداقل شعارهای اسلام مطرح است ولو این‌که اسلام به طور کامل اجرا نشده باشد.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که تنها یک نظام و کشور بر روی این کره خاکی وجود دارد که واقعا می‌خواهد بر اساس دین زندگی مردم را ارائه کند و آن نظام جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: برخی کشورهای دیگر نیز عنوان جمهوری اسلامی را دارند، اما تنها کشوری که بنیانگذار نظام، آن را مقید به دین دانسته، قانون اساسی آن بر اساس دین نگاشته شده، و مسئولین نیز در آن سوگند یاد می‌کنند که بر اساس اسلام و قانون اساسی اسلامی عمل کنند، ایران است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که وجود چنین رهبری که در همه دنیا ـ‌اعم از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی‌ـ بی نظیر است، لزوم شکر نعمت را مضاعف می‌کند، ادامه داد: حتی سران کشورها و بالاترین شخصیت‌های سیاسی دنیا نیز به عظمت وی اعتراف دارند. وقتی رئیس جمهور یک کشور قدرتمند، هنگامی که به ایران می‌آید، بدون تشریفات رسمی، ابتدا به سراغ رهبری می‌رود و علیرغم این‌که هیچ وجه اشتراکی در دین، ملیت و زبان با ما نداشته و حتی در دهه هایی کشورش بزرگترین اختلافات را با ایران داشته است، در مقابل رهبر مسلمان ایران، چنین با خضوع رفتار می‌کند، نشان از عظمت این رهبر است که باید قدر آن را دانست.

وی افزود: در داخل کشور نیز افراد صاحب نظر و خبره اذعان دارند که صائب ترین نظرات در موارد مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و نظامی، نظر مقام معظم رهبری است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که زمانی قدر این رهبری را بیشتر می‌دانیم که به تاریخچه انقلاب‌های منطقه آگاهی داشته باشیم و سرنوشت آن‌ها را ببینیم، اظهار داشت: در زمان طاغوت، حرکت فرهنگی دینی کشور مصر، برای ایرانیان الگو بود و کتب دانشمندان آن‌ها هموراه مورد استفاده علما و نویسندگان بود، و بین تشکل‌های اسلامی، هیچ تشکلی در عرض تشکل رسمی قوی و دینی اخوان المسلمین مصر به حساب نمی‌آمد؛ اما آن‌ها بعد از 50 سال مبارزه، موفق به انقلاب شدند که آن هم بعد از گذشت مدت کوتاهی، حکومتی با کودتا سرکار آمده و مسلمانان را به راحتی می‌کشد.

وی با اشاره به مبارزات مسلمانان افغانستان اظهار داشت: گروه‌های مسلمان و انقلابی افغانستان به نام اسلام، زحمات بسیار زیادی کشیدند، خون دل‌ها خورده، فداکاری هایی کرده، و سختی هایی کشیدند که حتی ذکر آن‌ها نیز مشکل است، اما آخر کارشان به برادرکشی کشید؛ چون از نعمت ولی‌فقیه محروم بودند.

عضو جامعه مدرسین نقطه قوت انقلاب اسلامی ایران را وجود رهبری مثل امام (ره) و در ادامه رهبری مثل مقام معظم رهبری دانست که موجب شد تا چنین به ثمر بنشیند، و ادامه داد: به برکت اسلام، تشیع و فقاهت، نعمت عظیمی به این کشور داده شد که اگر آن‌ها را بفهمیم، قدر این نظام را البته با همه ضعف هایش بهتر خواهیم دانست؛ زیرا اصل نظام به قدری برکات فراوان داشته که ضعف‌ها (که اتفاقا زیاد هم هست) در مقابل آن چیزی نیست.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که سخنان امام (ره) همیشه حول محور اسلام ایراد شده است، اظهار داشت: البته باید اعتراف کرد در قرن اخیر هیچ کس به اندازه امام (ره)، مردم کشورش را خوب نشناخته بود؛ او با شناخت مردم کشور و فهمیدن علاقه مردم به دین، سبب شد تا این نظام اسلامی با این همه برکات برپا شود.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که همه پیشرفت‌ها و جهش‌های علمی دهه‌های اخیر کشور نیز به برکت اسلام و ایمانی بود که امام (ره) به ما معرفی کرد، ادامه داد: پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه انرژی هسته ای نیز به برکت اخلاص و ایمان دانشمندان جوان کشور صورت پذیرفت؛ کسانی که بدون طهارت و توسل، شروع به تحقیق و مطالعه نمی کردند و البته خدا نیز آن‌ها را یاری داد.

وی با اشاره به این‌که نباید فراموش کنیم که این پیشرفت ها، همه در سایه اسلام، صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: اسلام نور است و تمام افتخار ما باید این باشد که خادم این نور باشیم و این نور را در جامعه زنده نگه داریم؛ لذا بنده معتقدم این‌که حاصل 70 سال کار علمی در طول 7 هفته به عنوان طرح ولایت، عرضه می‌شود، بسیار ارزشمند و مغتنم است و قدمی برای زنده نگاه داشتن این نور است؛ لذا باید قدر آن را دانسته، شکرگزار این نعمت الهی باشیم.

گفتنی است همایش نسیم بهشتی با حضور جمعی از مسئولین بسیج دانشجویی و شرکت کنندگان بیستمین دوره طرح ولایت از سراسر کشور، هشتم بهمن ماه در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

برای دریافت متن کامل این جلسه اینجا را کلیک کنید!