علامه مصباح یزدی: فداکردن خون‌های پاک شهیدان برای رسیدن به مقام، پَستی است نه شرافت!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: برخی حاضرند برای رسیدن به بعضی خواسته‌هایشان، همه دار و ندار و اعتبار خود و ملت خود را به پای دشمن بریزند؛ چنین کسانی پست‌ترین جنبندگان عالم هستند که حاضر می‌شوند ملت خود را تسلیم دشمن کنند تا چند روزی بیشتر به یک صندلی تکیه بزنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در جمع گروهی از دانشجویان و طلاب، با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و باقی ماندن آن به عنوان میراثی گرانبها برای آیندگان اظهار داشت: در جریان انقلاب اسلامی، در هر مقطعی حوادثی اتفاق افتاد که دل‌ها را مضطرب می‌کرد و کسانی ناامید می‌شدند، و در خلال این اتفاقات، عده‌ای ریزش و سقوط می‌کردند، اما دوباره رویش‌هایی سرمی‌زد و امیدها زنده می‌شد.

علامه محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به این‌که چنین نوساناتی از آغاز آفرینش انسان وجود داشته است، اظهار داشت: هدف از وجود چنین اتفاقات و نوساناتی، رسیدن انسان‌ها به عالی ترین هدفی است که در آفرینش وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در توضیح این مطلب اظهار داشت: خداوند متعال علی رغم خلقت موجودات عظیم، عوالم و سیارات و فرشتگان، هنوز کسی که قابلیت این را داشته باشد که خلیفه خدا بر روی زمین باشد، را خلق نکرده بود و انسان خلق شد تا خلیفه خدا روی زمین باشد.

وی با اشاره به این‌که رسیدن به خلافت الهی دارای مراتبی است و برخی خلیفه کامل هستند، برخی مراتب پایین تری را دارند و برخی هم فقط استعدادش را دارند ولی به فعلیت نمی‌رسند ادامه داد: آن ویژگی که موجب شده تا انسان از میان این همه موجودات به عنوان خلیفه خدا انتخاب شود، و حتی فرشتگان باید در مقابلش سجده کنند، عقل و ایمان اوست؛ انسان می‌تواند با عقل و ایمان به جایی برسد که از فرشتگان و همه موجودات بالاتر باشد، همان‌گونه که این قابلیت را دارد که چنان سقوط کند که از هر جنبده پستی، پست‌تر شود!

وی با اشاره به این‌که خداوند متعال جهان را خلق کرد تا موجودی بیافریند که مظهر کمالات خدا روی زمین باشد، ادامه داد: برای رسیدن به این مقام، انسان باید راهش را بشناسد و آگاهانه خدا را اطاعت کند و حاضر شود در راه اطاعت خدا، همه چیز را فدا کند.

استاد تفسیر حوزه علمیه قم، با بیان این‌که خداوند از اولیای خودش توقعاتی هم دارد، اظهار داشت: خداوند متعال به پیامبر اکرم (ص) به عنوان برترین و عزیزترین افراد خود، وحی می‌کند و به وی خطاب می‌کند که مبادا بگویی «من» فلان کار را خودم انجام می‌دهم؛ چرا که خودت هیچ‌کاره ای و همه‌کاره خداست.

وی با اشاره به این‌که اسلام تنها دین پذیرفته نزد خداست، اظهار داشت: اسلام به معنای تسلیم خدا بودن و خود را در اختیار خدا قرار دادن است؛ اما کسانی هستند که خود را برده شیطان یا دیگر انسان‌های پست می‌کنند، و نمونه آن‌ها مرتاضان هستند که با کمال ذلت نوکری برخی انسان‌های پست را می‌کنند، و با نوکری یک مخلوق پست دیگر ریاضتی می‌کشند، تا بتوانند کاری کنند که دیگران بلد نیستند!

آیت الله مصباح با تذکر این نکته که این کار خداست که موجودی را از آبی نجس خلق کند تا بتواند با انتخاب خود یا به اوج کمال برسد و یا به نهایت ذلت سقوط کند، افزود: نمونه کسانی که به اوج رسیدند، فردی از همین نژاد ایرانی است که در زمان پیامبر (ص) به جایی رسید که پیامبر (ص) در مورد او فرمود: «سلمان از ما اهل بیت است»؛ وی پیرمردی ایرانی بود که همتی بلند داشت و نهایتا حق را پیدا کرد.

علامه مصباح افزود: در نقطة مقابل، برخی حاضرند برای رسیدن به بعضی خواسته‌هایشان، همه دار و ندار و اعتبار خود و ملت خود را به پای دشمن بریزند؛ چنین کسانی پست‌ترین جنبندگان عالم هستند که حاضر می‌شوند ملت خود را تسلیم دشمن کنند تا چند روزی بیشتر به یک صندلی تکیه بزنند.

وی با یادآوری این حقیقت که حضرت امام (ره) آمد تا ملت را به اوج سعادت برساند تا مظهر قدرت و رحمت خدا شوند،‌ ادامه داد: برخی حاضرند انقلابی که برای برقراری نظام اسلامی و در سایه ریختن خون جوانان و شهدا به پیروزی رسیده است، را به پای دشمن بریزند و خون‌های پاک را فدا کنند که چند روزی بیشتر روی صندلی ریاست بنشینند؛ یعنی آدمی می‌تواند به این درجه از پستی برسد!

وی با تلاوت آیه‌ای از قرآن و اشاره به این‌که حتی اگر در راه خدا قدم گذاشتید، باید بدانید که لطف خدا بوده است، افزود: هرگز منتی بر خدا ندارید که راه خدا را انتخاب کرده‌اید، بلکه خدا باید منت بر شما بگذارد که این راه را به شما نشان داد و هدایت کرد؛ ولی شاید برخی بخواهند با زحمتی که کشیده‌اند یا شکنجه‌ای که تحمل کردند بر سر خدا منت بگذارند، در حالی که این منت خدا بر سر آن‌هاست.

وی خاطر نشان کرد: همین که خداوند به ما لطف کرده و برده انسان‌های پست نشده‌ایم، خود بالاترین منت‌ است، چرا که ما را از سقوط به درجة  شر الدواب نجات داده است تا به لبخند افراد پست خوشحال نشویم و نوکری آن‌ها را افتخار ندانیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نمونه‌های مختلفی از افرادی که بنده واقعی خدا شده و به کمال رسیدند، اظهار داشت: مرحوم آیت الله بهجت کسی نبود که از روی تعارف یا مبالغه چیزی را بیان کند؛ ایشان می‌گفتند: اگر سلاطین عالم بدانند چه لذتی در نماز وجود دارد، از همه لذاید چشم پوشیده و به نماز می‌پرداختند. البته این لذت در مقایسه با لذت اصلی که خداوند در آن دنیا می‌دهد، لذت بسیار اندکی است؛ راه رسیدن به چنین لذتی، بندگی خداست.

وی با اشاره به داستان حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل ( علیهما السلام ) اظهار داشت: امام حسین (ع) نیز بعد از آن همه مصیبت و داغ، با پیکری خونین، در لحظات آخر می‌گوید: «لا معبود سواک»؛ این یعنی عبد محض خدا بودن؛ این افراد برای تربیت ما آمدند تا به ما طریقه بندگی را بیاموزانند، و راه عبد شدن نیز تمرین است.

وی با اشاره به نمونه‌های متعددی دیگر اظهار داشت: اگر حضرت زینب (س) بعد از واقعه کربلا فرمود «ما رأیت الا جمیلا»، واقعا در نظر ایشان چنین بود، زیرا گرچه شهادت امام حسین (ع) و آن رنج‌ها نقطه‌ای سیاه و مصیبتی عظیم بود؛ اما زیبایی سفیدی زمانی بیشتر مشخص می‌شود که سیاهی نیز وجود داشته باشد، و اگر امثال شمر و یزید نبودند، زیبایی کار اباعبدالله و فداکاری ایشان خوب شناخته نمی شد.

آیت الله مصباح ادامه داد: ما باید در هر لحظه ببینیم که خدا از ما چه می‌خواهد؛ امام(ره) می‌فرمود ما مرد وظیفه ایم و نه نتیجه، چرا که نتیجه به دست خداست و ما باید به فکر بندگی خودمان باشیم؛ لذا باید وظیفه خود را نسبت به خود، همسر، خانواده، جامعه، و مهم تر از همه، نسبت به کسی که جانشین امام معصوم (ع) است بشناسیم و به آن عمل کنیم.

وی با اشاره به اهمیت نعمت رهبری و ضرورت قدردانی آن، و ذکر دیدار خود با سید حسن نصرالله، اظهار داشت: من کسی را مانند جناب سید حسن نصرالله در اطاعت از رهبری ندیده‌ام؛ ایشان می‌گفت ما منتظر امر رهبری نیستیم، بلکه همین که فهمیدیم ایشان چه چیزی را مایل هستند، انجام می‌دهیم. وای به حال همچون منی که رهبری دستور بدهد که فلان کار را بکن و انجام ندهم، یا بگوید چنین کاری را نکن و من با پررویی انجام دهم!

وی افزود: خدا رهبری به ما داده است که در طول تاریخ رهبران مسلمان بی‌نظیر بوده است؛ علم، تقوا، سیاست، سعه‌صدر، صبر و حلم، دلسوزی و خیرخواهی - حتی برای دشمن خودش (مگر این‌که امر الهی بر خلاف آن باشد)-  از جمله ویژگی‌های مقام معظم رهبری می‌باشد؛ که قابل مقایسه با رؤسای جمهور و رهبران دیگر کشورها نیست.

علامه مصباح خاطر نشان کرد: حتی دشمنان نیز اعتراف کرده‌اند که لکه سیاهی در زندگی ایشان نیست. این نعمتی بسیار بزرگ و افتخاری عظیم برای ماست. هر چند خزانه خدا خالی نیست، اما ما با عقل خودمان هیچ کس را شایسته جانشینی ایشان نمی‌شناسیم. خداوند انشاء الله ایشان را برای ما حفظ کند.

گفتنی است این مراسم در تاریخ 18 اسفندماه، در دفتر دکتر سعید جلیلی برگزار شد.

برای دریافت صوت و متن این جلسه اینجا را کلیک کنید!