عملی که با عشق و محبت الهی عجین است بالاترین ارزش را دارد

آیت‌الله مصباح با بیان آیه «إِلَّا ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى» گفت: وقتی معیار عشق و محبت می‌شود، دیگر فهم ارزش این کار سخت می‌شود و با هر مقیاس و میزانی نمی‌توان ارزش آن را سنجید. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی با بیان این‌که هرکار معیار و موازینی برای سنجش دارد، خاطرنشان کرد: گاهی یک عمل به میزان سود و ارزش مالی آن سنجیده می‌شود؛ یعنی یک مقیاس تجارتی و اقتصادی برای کار در نظر گرفته می‌شود.

وی یادآور شد: گاهی افراد برای به‌دست‌آوردن احترام و شخصیت به سمت کاری اشتیاق پیدا می‌کنند، در واقع مقیاس سنجش ارزش کار برای آن‌ها منزلت و شخصیت اجتماعی است.

آیت‌الله مصباح با اشاره به این‌که گاهی مقیاس از نگاه عادی فراتر رفته و مخصوص نخبگان می‌شود، اظهار داشت: به‌طور مثال، شخصی ساعت‌ها سختی راه را به جان می‌خرد تا در مجلس عزا در بیت رهبری شرکت کند، وقتی ‌از او سؤال می‌کنی، دیگر بحث منافع مالی و احترام نیست. اینجا فقط عشق به دیدار رهبری انگیزه است. در واقع، معیار عمل، عشق و ارادت است.

ایشان با بیان آیه « إِلَّا ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى» اضافه کرد: وقتی معیار عشق و محبت می‌شود، دیگر فهم ارزش این کار سخت می‌شود و با هر مقیاس و میزانی نمی‌توان ارزش آن را سنجید.

وی افزود: خداوند در آیات الهی بیان می‌کند: افرادی هستند که کار را فقط برای دیدن روی الهی و به عشق و محبت خداوند انجام می‌دهند. دیگر این عمل را نمی‌توان با معیارهای دنیایی سنجید و برایش ارزشی در نظر گرفت؛ بلکه یک امر معنوی است و اجر آن نیز از درک انسان‌های عادی خارج است.

علامه مصباح با اشاره به مناجاتی که از حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در لحظات آخر عمر شریفشان نقل شده، خاطرنشان کرد: امام حسین (علیه‌السلام) در لحظات آخر عمر می‌فرماید: «خداوندا! من زن و فرزندانم را به یتیمی سپردم تا روی تو را ببینم.» سنجش این درجه از معرفت، از درک انسان‌ها خارج است.

وی تصریح کرد: پاداش و اجر این سطح از عشق و معرفت به آن‌جا می‌رسد که خداوند برای هر قدمی که در زیارت امام حسین (علیه‌السلام) برداشته می‌شود، ثواب صد حج و عمره می‌دهد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این بند از زیارت اربعین که سیدالشهدا خون قلبش را برای هدایت بندگان بخشید، اظهار داشت: از این عبارت دو مطلب فهمیده می‌شود؛ یکی این‌که انسان گاهی می‌تواند کاری انجام دهد که به برکت آن انسان‌ها از آتش جهنم نجات پیدا می‌کنند. افزود: دوم این‌که معیاری بالاتر از پول، احترام و شخصیت برای انجام کار وجود دارد که در روایات نیز به آن اشاره شده و آن انجام کار فقط برای رضایت خداوند است.

ایشان با اشاره به حدیث «لَضَرْبَةُ عَلیٍّ یَوْمَ الْخَنْدَقِ اَفْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثَقَلَیْنِ» ادامه داد: هر چه عمل با اخلاص بیشتر و معرفت بالاتر انجام گیرد، اجر معنوی و میزان سنجش آن افزون‌تر خواهد بود.

آیت‌الله مصباح بر بهره‌مندی از فرصت اربعین تأکید کرد و یادآور شد: خداوند راهی برای ما باز کرده تا بتوانیم به برکت احترام و خدمت به زوار و شیفتگان امام حسین(علیه‌السلام) زمینه جلب محبت الهی و عشق اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را فراهم کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: در مسیر معنوی ابتدا از چیزهای کوچک شروع کنیم، به‌خاطر محبت خداوند و اهل‌بیت از چیزهای کوچک بگذریم، کم‌کم به‌جایی می‌توان رسید که انسان تمام هستی خود را برای خداوند خرج می‌کند.

گفتنی است، این دیدار در تاریخ بیست‌وچهارم آبانماه  سال جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد. 

برای خواندن متن جلسه و دریافت فایل صوتی این‌‌جا را کلیک کنید!