علامه مصباح: باید با برنامه‌‌ریزی و استفاده از هنر و تکنولوژی، تشنگان معرفت در سراسر دنیا را سیراب کرد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ما باید همه توانمان ـ‌هر چند در مقابل حجم عظیم رسانه‌های تبلیغاتی دشمنان اندک باشدـ را به کار بگیریم و در زمینه نشر معارف ناب اسلامی کوتاهی نکنیم. خداوندی که به او اعتقاد داریم، صریحاً فرموده که اگر شکرگزار باشید، نعمت‌ها بر شما افزایش خواهد یافت، و اگر به دنبال یاری خدا باشید، قطعاً خداوند شما را یاری خواهد کرد. این سنت الهی است و نمونه‌های عینی فراوانی دارد؛ ما باید این سنت‌ها را باور داشته باشیم و در حد توان برای نصرت دین حق تلاش کنیم. البته در این مسیر از ابزار هنر و تکنولوژی نیز نباید غفلت کرد و باید حقائق در قالب برنامه‌های شیرین و جذاب برای مردم ارائه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از مدیران مرکز پژوهش‌های صدا و سیما با اشاره به نعمت انقلاب اسلامی که به دست حضرت امام(ره) رقم خورد، اظهار داشت: افرادی كه در جامعه عهده‌دار انجام فعالیت‌های گوناگون می‌شوند، در دو دسته کلی قرار می‌گیرند؛ یک دسته افرادی هستند که انگیزه‌شان فقط اموری مادی است و نهایت هدفشان کسب درآمد و شهرت است؛ در مقابل، افرادی هستند که نگاه فراتری دارند و برای نتایج مهم‌تری حتی حاضرند از منافع مادی خود صرف‌نظر کنند. مهم‌ترین نمونه این افراد شهدا هستند که هر چند از زندگی دنیا و برخورداری از رفاه بیزار نیستند، اما در افقی قرار گرفتند که حاضر شدند همه منافع، و حتی جان خود را تقدیم کنند تا هدف والاتری محقق شود.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: این امر که برخی افراد، از نوجوان 12-13 ساله تا پیرمرد 80 ساله آماده‌اند جان خود را برای رسیدن به هدفی برتر از اهداف مادی فدا كنند، نیاز به تحلیل روان‌شناختی دارد؛ اما هر چه هست، چنین افرادی باور کرده‌اند که حقایق ارزشمندی فراتر از لذت‌های مادی، عناوین دنیوی، وقدرت و شهرت وجود دارد.

وی با اشاره به راهکارهای باورمندی به آخرت و حقائق ارزشمند فراتر از مادیات، اظهار داشت: عوامل متعددی در این زمینه وجود دارند؛ اما مهم‌ترین عامل، شناخت است، كه هر چند علت تامه نیست، اما شرط لازم است.

علامه مصباح یزدی با اشاره به اهمیت شناخت، به آیاتی از قرآن استناد کرد، و گفت: همه انبیاء الهی نیز آمدند تا حقائق را به مردم بشناسانند .

وی با اشاره به این که امروزه انتقال اطلاعات بسیار سریع‌تر از گذشته صورت می‌گیرد، افزود: امروز جدیدترین اخبار و اطلاعات به سرعت در دسترس همگان قرار می‌گیرد. از سوی دیگر از ابتدای خلقت تاکنون هیچ زمانی را سراغ نداریم که تمام قدرت‌های دنیا هم‌قسم شده باشند که حق را نابود کنند. امروز همه قدرت‌های دنیا علی‌رغم اختلافات جدی که با یکدیگر دارند، برای ازبین بردن مذهب حقه و در دشمنی با جمهوری اسلامی مشترک هستند.

علامه مصباح یزدی تأكید كرد: اتحاد دشمنان در مقابله با ایران اسلامی، آن هم با وجود انبوهی از امکانات مادی، علمی و تکنولوژی و ابزارهای مختلف تبلیغی بی سابقه است.

وی در ادامه گفت: ما در چنین موقعیتی زندگی می‌کنیم؛ اما باید بدانیم اگر کسی برای خدا کار کند، خداوند نیز او را یاری خواهد کرد. نمونه‌های عینی متعددی در این زمینه وجود دارد که پیروزی انقلاب اسلامی یکی از آنها است؛ گروهی از مردم پا برهنه و مستضعف، با دست خالی انقلاب كردند و از زیر یوغ استعمار آمریکا و انگلیس بیرون آمده و به چنان عزتی رسیدند که قدرت‌های برتر دنیا حسرت دوران گذشته را می‌خورند.

استاد حوزه علمیه گفت: در رأس این حرکت یک فرد روحانی قرار داشت که چه بسا هزینه زندگانی خودش را هم به زحمت فراهم می‌کرد؛ اما با اخلاص او، و با حرکت همین پابرهنگان این اتفاق عظیم رقم خورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: انگیزه فعالیت‌های هدف‌دار اجتماعی، گاهی کسب درآمد، شهرت و طرفدار پیدا کردن است؛ گاهی نیز افرادی بر اساس وظیفه الهی اقدام می‌کنند؛ مانند رزمنده مخلصی که حاضر است هستی خود را برای دفاع از اسلام فدا کند. حال، در شرایطی که انبوهی از تبلیغات رسانه‌ای از سوی همه دشمنان، علیه اسلام وجود دارد، کدام رسانه باید از حقائق اسلام بگوید؟

وی افزود: اگر کسی وظیفه خود را شناساندن اسلام بداند و در این مسیر قدم بردارد، در واقع همانند جانشین پیامبر صلوات‌الله‌علیه است كه آن حضرت برایش از خداوند طلب رحمت کرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه تأكید كرد: ما باید این بینش را در خودمان تقویت کنیم و بدانیم که همه ما امروز وظیفه داریم حقائق اسلام که با زحمات فراوان و وصف ناشدنی علمای گذشته حفظ شده و به دست ما رسیده، را به وسیله ابزار و امكاناتی كه در اختیار داریم، به دیگران منتقل کنیم.

علامه مصباح یزدی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، اظهار داشت: خداوند دائماً انسان‌ها را آزمایش می‌کند و افرادی که مسیر صحیح را انتخاب کنند، رشد خواهند کرد؛ البته لازمه انتخاب صحیح، شناخت است.

وی خاطر نشان کرد: همان‌گونه که دشمنی علیه اسلام بیش از همه دوره‌ها است، زمینه برای ترویج حق نیز بیش از گذشته فراهم است و تعداد کسانی که حاضرند در این مسیر فداکاری کنند نیز بیشتر از گذشته هستند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به این که باید ملاک ما در كارهایمان رضایت امام زمان عجل‌الله‌فرجه باشد، افزود: در انتخاب موضوع و شیوه ارایه معارف نباید از این نكته غافل شد که با توجه به گستره وسیع رسانه، نمی‌توان مخاطب را یک گروه خاص فرض کرد. امروز حتی در آن سوی دنیا عده‌ای تشنه معارف و حقائق هستند.

علامه مصباح یزدی با تأكید بر این که بر خلاف ظاهرسازی رسانه‌های غربی، مردم زیادی در سراسر دنیا متوجه آشفتگی‌های دنیا هستند و در پی شناختن حقایق برآمده‌اند، ادامه داد: امروز رئیس جمهور آمریکا کمی از آشفتگی‌های موجود پرده برداشت و ماهیت واقعی فرهنگ غربی را به جهان نشان داد؛ او نشان داد که به هیچ چیز پایبند نیست؛ نه عقل، نه منطق، نه اخلاق، و نه وعده و پیمانی كه امضا كرده؛ او فقط پول را می شناسد و بس، و این، همان فرهنگ غربی است؛  آنها ـ‌به قول خودشان‌ـ به دنبال دوشیدن پولداران هستند! و هرکس فطرت پاکی داشته باشد، می‌فهمد که این وحشی‌گری محض است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: ما باید همه توانمان ـ‌هر چند در مقابل حجم عظیم رسانه‌های تبلیغاتی دشمنان اندک باشدـ را به کار بگیریم و در زمینه نشر معارف ناب اسلامی کوتاهی نکنیم. خداوندی که به او اعتقاد داریم، صریحاً فرموده که اگر شکرگزار باشید، نعمت‌ها بر شما افزایش خواهد یافت، و اگر به دنبال یاری خدا باشید، قطعاً خداوند شما را یاری خواهد کرد. این سنت الهی است و نمونه‌های عینی فراوانی دارد؛ ما باید این سنت‌ها را باور داشته باشیم و در حد توان برای نصرت دین حق تلاش کنیم. البته در این مسیر از ابزار هنر و تکنولوژی نیز نباید غفلت کرد و باید حقائق در قالب برنامه‌های شیرین و جذاب برای مردم ارائه شود.

وی در پایان اظهار داشت: هر نهادی که می‌خواهد در این زمینه فعالیت كند و تأثیرگذار باشد، باید نقشه درازمدت و کلانی را طراحی کند، و بر اساس آن اولویت‌ها را شناسایی کرده و با توجه به امکانات و شرایط موجود، بخشی از كار را كه می‌تواند بر عهده بگیرد و در این مسیر تلاش كند. هم‌چنین باید اقشار مختلف مخاطبان را در نظر گرفت و بر اساس آمادگی و شناخت آنها، ابزاری و شیوه‌ای را به کار گرفت، که تأثیر بیشتری داشته باشد.

گفتنی است این دیدار هفتم فروردین ماه 97 در محل مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.


برای شنیدن صوت این‌ جلسه این‌جا را کلیک‌ کنید!