علامه مصباح: دوران بلوغ، مرحله شکوفائی وجود انسان است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،  دوران بلوغ و رسیدن به تکلیف را مرحله شکوفائی وجود انسان دانست و خطاب به دانش آموزان افزود: بر همین اساس شما ابتدا باید خدا را شکر کنید که به این مرحله رسیده‌اید؛ سپس ببینید خدا از شما چه انتظاری دارد و تکلیفتان در برابر خدا چیست؛ مرحله بعد عمل کردن به وظایف است، که والدین، معلمان و دیگر اطرافیان می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. در این صورت انسان خداپسندی می‌شوید که امام زمان‌(عج) هم برای شما دعا می‌کند.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در دیدار با جمعی از مسئولان و دانش‌آموزان مدرسه مصباح‌الهدی با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: خداوند متعال می‌فرماید ما انسان را از زمین رویانیدیم؛ اما مگر روییدن مخصوص گیاهان نیست؟ پس چرا گفته شده که خداوند انسان را از زمین رویانیده است؟

آیت‌الله مصباح یزدی برای پاسخ به این سؤال گفت: شاید این تعبیر برای خلقت انسان، در مقابل آفرینش فرشتگان باشد که از زمین سرچشمه نگرفته است؛ فرشتگانی که هیچ تغییری در وجود آنها ایجاد نمی‌شود، نه قبلاً کوچک بوده‌اند، نه بزرگ‌تر می‌شوند، و نه پیر و ناتوان می‌شوند؛ اما انسان در ابتدا ذره بسیار کوچکی بوده و تدریجاً بزرگ‌تر می‌شود؛ قدم به این دنیا می‌گذارد، و رشد می‌کند تا به انسان بالغی تبدیل شود. این روند، شبیه رشد گیاهان است که ابتدا به صورت یک دانه و بذر هستند؛ بذر در زمین كاشته می‌شود، تدریجاً جوانه می‌زند، و به مرور به درخت تنومندی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به مراحل رشد گیاه اظهار داشت: دانه، ریشه و جوانه، شکوفه زدن، و میوه دادن مراحل رشد یك گیاه است. رشد یك انسان هم تقریباً شبیه گیاه است؛ در ابتدا ذره‌ای کوچک است، بعد از مقداری رشد، از مادر به دنیا می‌آید، مدتی فقط از شیر مادر تغذیه می‌كند، به تدریج غذاخور می‌شود، و مراحل رشد را طی می‌كند تا جایی که می‌تواند منشأ اثر واقع شود. این، همان مرحله بلوغ و تکلیف است؛ در واقع مانند گیاهی که شکوفه زده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: وقتی فرد بالغ شد، می‌تواند خوب و بد را بفهمد و خودش تصمیم بگیرد و انتخاب كند. در مرحله است که تفاوت انسان با گیاهان و حیوانات دیگر بیشتر ظاهر می‌شود؛ آنها خوب و بد را نمی‌فهمند؛ اما انسان می‌تواند درست و غلط را بشناسد و بر اساس آن عمل کند و به رشد برسد.

وی ادامه داد: انسانی که راه صحیح را پیدا کرده و در آن راه قدم بگذارد، به قدری ارزش پیدا می‌کند که با هیچ چیز گرانبهای دیگری قابل مقایسه نیست.

آیت‌الله مصباح یزدی هم‌چنین خاطر نشان کرد: همان‌گونه که گیاهان نیاز به باغبانی دارند كه به آنها رسیدگی كند، یك كودك نیز به مربی و پدر و مادری نیاز دارد که از او مراقبت کند، تا بهتر رشد کند و هم‌چنان‌كه در زمان شکوفه دادن گیاه، باغبان از به ثمر رسیدن آن خوشحال می‌شود، زمانی كه کودک بالغ می‌شود، پدر و مادر خوشحال می‌شوند، و گاهی با گرفتن جشن تكلیف خوشحالی خود را ابراز می‌کنند؛ چون فرزندشان به شکوفائی رسیده است. خدا هم در این مرحله برای او حساب جداگانه‌ای باز می‌کند.

این مفسر قرآن كریم مرحله بلوغ و رسیدن به تکلیف را مرحله شکوفائی وجود انسان دانست، و خطاب به دانش‌آموزان حاضر افزود: بر همین اساس شما ابتدا باید خدا را شکر کنید که به این مرحله رسیده‌اید؛ سپس ببینید خدا از شما چه انتظاری دارد و تکلیفتان در برابر خدا چیست؟ مرحله بعد، عمل کردن به وظایف است که والدین، معلمان و دیگر اطرافیان می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند؛ در این صورت انسان خداپسندی می‌شوید که امام زمان (عج) هم برای شما دعا می‌کند.

گفتنی است این دیدار صمیمی 4 اردیبهشت ماه سال‌جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...