علامه مصباح یزدی: انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین قدرت‌های دنیا را به خضوع واداشت

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که شرایط امروز جامعه ما چه تفاوتی با 50-60 سال گذشته کرده، اظهار داشت: ارائه جواب تفصیلی به این سؤال نیازمند ساعت‌ها سخنرانی، و نوشتن ده‌ها کتاب است؛ اما اجمالاً می‌توان گفت: روزگاری همه ملت ما تحت سلطه آمریکا بودند؛ آمریکا با مردم این كشور مانند گله گاو و گوسفند رفتار می‌کرد؛ هرگاه می‌خواست شیر آن‌ها را می‌دوشید، هر وقت می‌خواست از آن‌ها سواری و بارکشی می‌گرفت، و هر زمان اراده می‌کرد، سر آنها را می‌برید!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در جمع رؤسای ادارات، معاونت‌های استان‌ها و معاونین مرزبانی ودریابانی استان‌های شرکت کننده در دوره آموزشی عمار، با اشاره به تفاوت خلقت انسان با سایر موجودات، گفت: خداوند از میان همه موجودات، فقط به انسان این قدرت را داده که بتواند با اختیار خود، رحمتی را از سوی خداوند درک کند که موجودات دیگر از درک آن عاجز هستند.

وی افزود: هرچه رشد انسان بیشتر می‌شود، بر درک او نیز افزوده می‌شود و او می‌تواند با افعال اختیاری خود به میزانی از رشد برسد که توانایی درك عالی‌ترین رحمت خداوند را داشته باشد؛ رحمتی كه ملائکه نه فقط نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند، بلکه اصلاً نمی‌توانند وجود آن را درک کنند.

علامه مصباح یزدی در ادامه خاطر نشان كرد: فرشتگان، هرکدام دارای مقام مشخصی هستند، و رشد و تکاملی که زمینه آن برای انسان فراهم است، در مورد ملائكه مطرح نیست؛ انسان که از یک ذره کوچک آلوده به وجود می‌آید، می‌تواند به جایی برسد که ملائکه خادم او باشند؛ هم‌چنان‌كه ممكن است در نتیجه رفتار‌های ارادی خود به قدری سقوط و تنزل کند که از چارپایان نیز پست‌تر شود.

وی با اشاره به اینکه شکرگزاری به درگاه الهی به خاطر نعمت‌ها یكی از عواملی است كه سبب بالا رفتن ظرفیت انسان برای دریافت نعمت‌های الهی می‌شود، افزود: در مقابل، ناسپاسی نیز سبب می‌شود تا لیاقتمان برای دریافت نعمت‌های الهی کمتر شود و به پایین‌ترین درجات حیوانیت سقوط كنیم.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به انواع نعمت‌های مادی و غیرمادی، اظهار داشت: نعمت‌هایی که سبب رشد و تکامل عقل، شعور و معرفت انسان می‌شود، در سطح بسیار بالاتری از نعمت‌های مادی است، که حیوانات نیز از آن‌ها برخوردارند.

وی با بیان این‌که نعمت‌های غیر مادی نیز دارای مراتبی است، خاطر نشان كرد: نعمتی که حضرت سلمان به آن رسید، و طبق فرمایش معصوم، به واسطه آن از اهل‌بیت علیهم‌السلام شمرده شد، با نعمت‌های مادی قابل مقایسه نیست. خداوند بخلی ندارد که این نعمت را به دیگران نیز بدهد؛ اما همگان همتی مانند جناب سلمان ندارند، كه برای رسیدن به آن نعمت مثل ایشان سعی و تلاش كنند.

این مفسر قرآن کریم با استناد به آیه‌ای از کلام‌الله مجید، اظهار داشت: در روز قیامت از انسان در مورد نعمت‌های الهی كه به او داده شده، سؤال می‌شود، و بر اساس روایات، مهم‌ترین این نعمت‌ها، نعمت ولایت است كه از ارزش بسیار زیادی برخوردار است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که خداوند نعمت ولایت را به واسطه پیامبران و اهل بیت علیهم‌صلوات‌الله، و نیز اولیای الهی به بشر اعطا كرده، خاطر نشان کرد: نعمت ولایت، در واقع كمك به مردم برای رساندن آنها به تکامل و قرب خدای متعال و سعادت ابدی است؛ این نعمت قابل مقایسه با نعمت‌های دیگر نیست؛ لذا در وهله اول باید آن را بشناسیم و قدر آن را بدانیم؛ در وهله دوم بیندیشیم که چگونه می‌توان از این نعمت استفاده کرد؛ و در وهله بعد راهی برای  نگهداری از دست‌آوردهای این نعمت و انتقال آن به نسل آینده بیابیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به عظمت نعمت انقلاب اسلامی، تصریح كرد: انقلابی که مردم کشور ما از آن بهره‌مند شدند، یكی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی است که خداوند از زمان خلقت حضرت آدم‌علی‌نبیناوآله‌وعلیه‌السلام تاکنون به جامعه‌ای اعطا كرده است.

وی با طرح این سؤال که شرایط امروز جامعه ما چه تفاوتی با 50-60 سال گذشته کرده، اظهار داشت: ارائه جواب تفصیلی به این سؤال نیازمند ساعت‌ها سخنرانی، و نوشتن ده‌ها کتاب است؛ اما اجمالاً می‌توان گفت: روزگاری همه ملت ما تحت سلطه آمریکا بودند؛ آمریکا با مردم این كشور مانند گله گاو و گوسفند رفتار می‌کرد؛ هرگاه می‌خواست شیر آنها را می‌دوشید، هر وقت می‌خواست از آنها سواری و بارکشی می‌گرفت، و هر زمان اراده می‌کرد، سر آنها را می‌برید!

آیت‌الله مصباح یزدی ضمن اشاره به نمونه‌هایی از بهره‌كشی آمریكائیان از مردم كشور ما، یادآور شد: زمانی که جنبش‌های مارکسیستی در کشورهای مختلف سر به شورش برداشته بودند، جنبش خلق ظفار در عمان نیز علیه سلطنت آن کشورقیام كرده بود؛ طبق دستور آمریکا، سربازان ایرانی با اسلحه‌هایی که ایران از آمریکا خریده بود، به عمان اعزام شدند تا آن جنبش را سرکوب کنند! در آن زمان حتی شاه ایران جرأت نداشت كه بگوید شورش در عمان چه ارتباطی به ایران دارد که سربازان ایرانی به خاطر مقابله با آن کشته شوند!

 وی ادامه داد: حال، وضع آن دوران را با امروز مقایسه کنید! امروز آمریکا در منطقه بدون در نظر گرفتن ایران نمی‌تواند هیچ کاری از پیش ببرد. اما چه چیزی ذلت دیروز را به عزت امروز تبدیل کرد؟ پاسخ آن یک کلمه است؛ اسلام. همچنان که امام (ره) فرمود: ما هر چه داریم، از اسلام داریم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به این که قبل از انقلاب فقط نامی از اسلام بود، تأكید كرد: امام(ره) حقیقت اسلام را برای مردم آشكارکرد؛ مردم نیز فوج، فوج از آن استقبال كردند؛ حتی برخی از جوانانی که اصطلاحاً جزء لات‌ها محسوب می‌شدند، و از آنها انتظار نمی‌رفت، با تحولی كه امام(ره) در آنها ایجاد كرد، به این موج عظیم پیوستند و بعضی از ایشان حتی به شهادت رسیدند.

وی افزود: این‌كه برخی مسئولان آمریکایی صریحاً گفتند که هدفشان تغییر نظام در ایران است، یعنی این که آنها اسلامی كه چنین نظامی بر اساس آن بر پا شده، را نمی‌خواهند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه گفت: نعمت نظام اسلامی کجا، و نعمت‌های مادی کجا؟ انقلاب اسلامی نعمتی است که موجب شده بزرگ‌ترین قدرت‌های علمی، صنعتی و اقتصادی دنیا در مقابل ایران خاضع شوند؛ همان ملتی که در گذشته برای آن‌ها یک گله گوسفند رام به‌شمار می‌رفت.

این استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: خداوند یک روحانی ساده که زندگی معمولی و ساده‌ای داشت، را به چنان عزتی رسانید که رئیس جمهور آمریکا برای شنیدن سخنان وی به صورت مستقیم، برنامه‌اش را قطع می‌کرد.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطر تأكید کرد: باید نعمت انقلاب اسلامی و واسطه بهره‌مندی از آن را به خوبی بشناسیم، و به خاطر آن، خداوند را شکر کنیم؛ هم‌چنین باید در جهت حفاظت و نگهداری از دست‌آوردهای این انقلاب نیز بكوشیم، و کسی که امروز پرچم محافظت از این نعمت عظیم را به دست گرفته، را با جان و دل یاری کنیم.

وی در پایان افزود: در این مسیر نباید از خودسازی غافل شویم؛ زیرا کسانی که بزرگ‌ترین جنایات را نسبت به اهل‌بیت پیامبر صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین انجام دادند، مسلمانانی بودند که نعمت اسلام ابتدا به آنها عرضه شده بود! باید مراقب باشیم که خودمان به این انقلاب آسیب نزنیم، و آن را برای نسل‌های آینده نیز حفظ کنیم.

گفتنی است این دیدار یازدهم تیرماه سال‌جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

انتهای پیام/

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...