علامه مصباح: لباس روحانیت، نماد ارتباط روحی با اهل‌بیت‌علیهم‌السلام است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که یکی از سنت‌های الهی در تربیت انسان، استفاده از رفتارهای نمادین است، ادامه داد: تلبس به لباسی که منسوب به اهل بیت‌علیهم‌السلام است، نمادی از ارتباط روحی و قلبی با این بزرگواران و در نتیجه خداوند متعال است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) همزمان با شب میلاد پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله و امام جعفر صادق‌علیه‌السلام در مراسم عمامه گذاری تعدادی از طلاب، اظهار داشت: بسیاری از کارهای این عالم، در اجتماع به صورت نمادین صورت می گیرد. انسان اهداف و مقاصد قلبی خاصی دارد و آن را با نمادهایی نشان می دهد؛ شاید بتوان گفت نماز خواندن ما نیز حرکتی نمادین است که نشان از خضوع در مقابل خداوند دارد. از این‌رو افرادی توجهی به معانی اذکار نماز نداشته باشند، اما به هر حال می‌دانند که نماز وسیله اظهار بندگی است.

علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌که یکی از سنت‌های الهی در تربیت انسان، استفاده از رفتارهای نمادین است، ادامه داد: یکی از نمادها در پوشیدن لباس، ظاهر می‌شود. از این‌رو شکل لباس می‌تواند به عنوان یک نماد تلقی شود. تلبس به لباسی که منسوب به اهل بیت‌علیهم‌السلام است، نمادی از ارتباط روحی و قلبی با این بزرگواران و در نتیجه خداوند متعال است.

وی با اشاره به آثار رفتار‌های نمادین اظهار داشت: طبق برخی روایات، دلقک فرعون، برای خنداندن فرعون یک لباس شبانی شبیه لباس حضرت موسی (ع) می‌پوشید و این کار او باعث شد که هنگام غرق شدن فرعونیان، غرق نشود؛ زیرا مدتی لباسی شبیه لباس حبیب خدا بر تن کرده بود!

استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار داشت: مضمون این روایت برای ما آموزنده است؛ دستگاه نبوت و امامت، دارای مقامی رفیع است، اما همین که لباس منسوب به دوستان خدا را می‌پوشیم، به لطف خدا امید داریم.

وی اظهار داشت: پوشیدن این لباس وسیله‌ای است تا انسان رابطه قلبی خود را با اهل‌بیت‌علیهم‌السلام تقویت کند. تمرین کنیم تا هر زمان که این لباس را می‌پوشیم، به یاد آوریم که این لباس، لباس پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله است و همین کار سبب تقویت رابطه قلبی با ایشان می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: البته پوشیدن این لباس را نعمتی است که احتیاج به شکر دارد؛ چرا که این لباس، مردم را به یاد خداوند می‌اندازد. این برای ما یک توفیق است؛ از این‌رو باید بیشتر به یاد انجام وظیفه و نقشی که داریم بیفتیم و در این زمینه کار کنیم و در این صورت تأثیر این لباس نیز برای مردم بیشتر خواهد بود.

گفتنی است مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب، سوم آذرماه سال‌جاری همزمان با میلاد پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله و امام جعفر صادق‌علیه‌السلام در سالن شهید ردانی‌پور مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

برای شنیدن صوت این‌ جلسه این‌جا را کلیک‌ کنید!