علامه مصباح یزدی: حقیقت‌جویی، خستگی‌ناپذیری و شجاعت، سه خصوصیت بارز پروفسور لگنهاوزن است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: بنده با اطلاع عرض می‌کنم که آقای لگنهاوزن، نسبت به برخی معارف اسلامی شیعی، از برخی اساتید مسلمان در دانشگاه‌های داخلی و خارجی، قوی تر برخورد می‌کنند و دفاع بهتر و کامل‌تری از اسلام دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مراسم نکوداشت پروفسور لگنهاوزن، با اشاره به ویژگی‌های برجسته این دانشمند، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مهم ایشان حقیقت‌جویی است؛ البته انسان فطرتا حقیقت‌جوست، اما انسان‌ها در این‌‌که تا چه حد حاضر به سعی و تلاش و تحمل هزینه برای رسیدن به حقیقت باشند، متفاوت هستند؛ پرفسور لگنهاوزن یکی از نمونه‌های برجسته انسان‌های حقیقت‌طلب است که از 40 سال پیش قدم‌های بلند و قابل تقدیری در این راه برداشته‌اند.

علامه محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به خستگی‌ناپذیری این پروفسور ادامه داد: هر چند انسان‌ها به دنبال حقیقت هستند، اما گاه شرایط اجتماعی ایجاب می‌کند که انسان تلاش زیادی برای شناخت حقیقت انجام ندهد؛ اما آقای لگنهاوزن واقعا خستگی‌ناپذیر بودند که نظیر ایشان حتی در بین دانشگاهیان و حوزویان، کمتر پیدا می‌شود.

وی شجاعت و استقلال نظر ایشان را ویژگی برجسته دیگر آقای پروفسور لگنهاوزن دانست و افزود: چه بسیار افرادی هستند که در زمینه‌ای تحقیق می‌کنند و به نظری تمایل پیدا می‌کنند، اما شرایط محیط و جو اجتماعی، سبب می‌شود تا نظرخود را ابراز نکنند؛ ایشان با این‌‌که در غرب بزرگ شدند و قبل از آمدن به ایران، استاد یکی از دانشگاه‌های آمریکا و شخصیت شناخته شده‌ای بودند، اما در بسیاری از مسایل با این‌‌که نظرشان، با نگاه‌های معاصران و همتایان متفاوت بود، به صراحت، نظر خود را بیان می‌کردند؛ این‌‌که انسان جرأت داشته باشد بر آنچه که می‌داند، حق است، تصریح کند، مسئله مهمی است و ایشان یکی از افراد کم نظیری هستند که در زمینه علمی تحت تأثیر جو و شرایط محیط واقع نمی‌شوند.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه به نمونه‌ای از صراحت لهجه و شجاعت علمی پروفسور لگنهاوزن اشاره و خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه امروز به مسئله حقوق بشر، آزادی و مفاهیم دیگری که در عداد حقوق بشر شمرده می‌شود، به قدری اهمیت داده می‌شود که حتی در نگاه بسیاری از مؤمنان، فوق وحی تلقی می‌شود!! یعنی شاید در امور وحیانی و دینی، تشکیک کنند، اما حقوق بشر را اصلا قابل بررسی نمی‌دانند و اگر کسی در آن تشکیک کند، گویا از انسانیت خارج شده است!! اما پرفسور لگنهاوزن یکی از شخصیت‌های معاصر است که با بیش از 40 سال تحقیق و تدریس و رجوع به منابع مختلف، با کمال صراحت می‌گوید: حقوق بشر، هیچ دلیل عقلی ندارد؛ دلایل آن بیشتر سیاسی و احساسی و برای منفعت طلبی است. البته در این مسیر بیش از صد کتاب را مطالعه، خلاصه‌برداری و مباحثه کرده و به این نتیجه رسیده است. گذشته از این‌‌که چنین مطلبی صحیح یا نادرست است، مهم این است که کسی در چنین شرایطی – آن هم در آمریکا و غرب – جرأت کند، چنین صحبتی کند و مقاله بنویسد و در صدد تألیف کتابی در این زمینه برآید، شجاعتی می‌خواهد که در افراد عادی و حتی بسیاری از اساتید دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌‌که پروفسورلگنهاوزن اروپایی و متولد آمریکاست و آمریکا رشد کرده و همه بستگان وی در آنجا هستند، ادامه داد: چه می‌شود که یک انسان از یک گوشه دنیا، به فکر می‌افتد که برای تحقیق در مسایل دینی، از کشوری که آرزوی بسیاری از شرقی‌هاست که در آن تحصیل کنند – چه رسد به تدریس – هجرت کند و در شهری که مردم دنیا آن را به عنوان شهری علمی و دارای دانشگاه‌های مهم نمی‌شناسند، ساکن شود؟

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: این مسئله، درسی برای ماست؛ رحمت الهی اقتضا می‌کند که هر کسی صادقانه از خداوند، راهنمایی بخواهد، چنان او را راهنمایی و هدایت می‌کند که با هیچ وسیله‌ای قابل تحلیل نیست.

آیت‌الله مصباح با اشاره به جریان اسلام آوردن و شیعه شدن ایشان خاطر نشان کرد: به گفته ایشان، قبل از این‌‌که مسلمان بشوند، با آشنایی با نهج البلاغه، عاشق امیرمؤمنان شده‌اند. اکنون نیز مدافع اسلام و تشیع شده‌اند. بنده با اطلاع عرض می‌کنم ایشان نسبت به برخی معارف اسلامی شیعی، از برخی اساتید مسلمان در دانشگاه‌های داخلی و خارجی، قوی‌تر برخورد می‌کنند و دفاع بهتر و کامل‌تری از اسلام دارند!

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: در همه اقطار عالم، افرادی حقیقت‌جو وجود دارد؛ گمان نکنیم اگر کشوری حکومت و یا برخی از مسئولانش نسبت به اسلام و ایران اسلامی، نظر خوبی ندارند و یا حتی دشمنی می‌کنند، همه مردم آن کشور چنین هستند؛ هرگز چنین نیست؛ امروز پرفسور لگنهاوزن که فردی آمریکایی است، بهترین دفاع‌ها را در حد توان خودش از اسلام و تشیع می‌کند و این جز با هدایت الهی نبوده است؛ یعنی خداوند متعال به قدری مهربان است که هر کجا استعداد و ظرفیتی باشد، او را رها نمی‌کند و وسیله را برای رشد و تکامل فراهم می‌کند.

وی با اشاره به رحمت و مهربانی خداوند گفت: در کنار توجه به رحمت الهی، باید ببینیم وظیفه ما چیست؟ اگر در اقطار عالم عده‌ای طالب حقیقت هستند، ما چه وظیفه‌ای در قبال آن‌ها و نشر دین در همه دنیا داریم؟ این مسئله برای بسیاری  از ما مورد غفلت است و وظیفه خود را در چارچوب محدودی – آن هم در کشور خودمان – تصور می‌کنیم؛ به عبارت بهتر گاهی وظیفه خود را محدود به برخی مسایل فقهی می‌دانیم و در بقیه بخش‌های دین حتی برای شناخت خودمان نیز فعالیت چندانی نداریم، چه رسد به نشر آن‌ها در دنیا و رساندن آن به طالبان حقیقت در سایر کشورهای دنیا.

آیت‌الله مصباح اظهار داشت: بنده به حدود 30 کشور غربی، سفر کرده‌ام و در آن کشورها، با افراد زیادی از کسانی که به دنبال شناخت حقیقت بوده اند برخورد داشته‌ام؛ البته آشنایی بنده با دکتر لگنهاوزن نیز در یکی از این سفرها رقم خورد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان با تشکر از مسئولان برگزاری چنین مراسمی از شخصیت بی‌نظیر پروفسور لگنهاوزن گفت: بنده توصیه می‌کنم که جوانان خوش‌فکر و نوآور و مبتکر، سعی کنند برنامه‌ای برای تحول برنامه آموزشی حوزه‌ها طراحی کنند تا زمینه برای گسترش معارف دین و رساندن آن به حقیقت‌طلبان دنیا فراهم شود و در پیشگاه الهی نیز سرفراز باشند.

گفتنی است آیین نکوداشت پروفسور لگنهاوزن 29 فروردین ماه سال جاری در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

انتهای پیام/