پندهای امام صادق(علیه السلام) به ره‌جویان صادق

پندهاى امام صادق(علیه السلام) به ره‌جویان صادق

وزیری، گالینگور، 312 صفحه، چاپ اول 1387، چاپ پنجم 1392

این كتاب كه بخشى از مباحث مطرح شده در درس‌هاى اخلاق حضرت استاد در جمع طلاب حوزه علمیه قم طى سال‌هاى 1376 تا 1378 می‌باشد، نخستین‌بار توسط انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(رحمه الله) در سال 1381 منتشر گردیده است.

محور اصلى بیست و هشت درس این كتاب، شرح و توضیح مبسوط حدیثى گرانبها از امام صادق(علیه السلام)، خطاب به عبدالله بن جندب است. آن حضرت در این حدیث به بسیارى از مباحث و موضوعات اخلاقى اشاره فرموده‌اند. هر یك از مطالب این كتاب گنجى گران‌قدر، توشه‌اى تمام‌ناشدنى، و پرتوی درخشان براى ره‌جویان صادق است.

موضوعاتی چون دوستان واقعی اهل بیت(علیهم‌السلام) با اشاره به ویژگی‌های آنان، شرح چگونگی نگاه مؤمن به دنیا، نشانه‌های ایمان واقعی و علامت‌های مؤمن حقیقی، توضیح ثمرات استقامت در دین، بیان مفهوم خوف و رجا، اشاره به دام‌های شیطان، شرح نماز مقبول و راه‌های رسیدن به جوار الهی و نیز توضیح و بیان نشانه‌های شیعه واقعی از منظر امام صادق(ع) از جمله مباحثی است که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است.

گفتنی است ترجمه ترکی آذربایجانی این کتاب در 237 صفحه به زیور طبع آراسته شده است. همچنین آقای خلیل عصامی این كتاب را به عربی ترجمه كرده است. این كتاب ارزشمند در قالب مجموعه آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی با عنوان «مشكات» نیز چاپ و منتشر شده است.