آیت الله مصباح یزدی: فهم صحیح معارف و شناخت نقشه‌های شیاطین از راه های كسب بصیرت است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به ضرورت بصیرت مسلمانان گفت: یكی از راه‌های كسب بصیرت، فهم صحیح معارف و شناخت نقشه‌های شیاطین است

آیت الله مصباح یزدی: فهم صحیح معارف و شناخت نقشه‌های شیاطین از راه های كسب بصیرت است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به ضرورت بصیرت مسلمانان گفت: یكی از راه‌های كسب بصیرت، فهم صحیح معارف و شناخت نقشه‌های شیاطین است.

آیت الله مصباح یزدی در جمع گروهی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به تأكید مقام معظم رهبری بر امر بصیرت گفت: انسان علاوه بر مدارك و حواس ظاهری دارای حواس باطنی است و بصیرت نوعی بینش و نورانیت باطنی است كه در حالات ابهام، و به ویژه در فتنه‌ها نجات‌بخش انسان‌ها از افتادن در دام شیاطین است.

علامه مصباح یزدی با بیان اینكه القاء شبهات توسط شیاطین، موجب محروم شدن انسان از بینش معنوی و بصیرت می‌شود، گفت: استفاده از راهنمایی قرآن و انبیاء و عمل به آنها مانع از مبتلی شدن انسان به كورباطنی می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری استفاده از مفاهیمی كه تعریف مشخصی نداشته و مصادیق آنها معین نیستند را یكی از راه‌های القاء شبهات، دانست و گفت: «آزادی» یكی از این مفاهیم است كه شنونده با شنیدن آن مفهومی زیبا را در ذهن خود تصور می‌كند و در طول تاریخ سوء استفاده‌های زیادی از آن شده است.

وی گفت: آزادی مطلوب از نگاه اسلام رهایی از تعلقات دنیایی و عدم دل‌بستگی به مقام و ثروت است، اما آزادی به معنای این‌كه انسان موجودی بی‌قید و بند بوده و می‌تواند هركاری را خواست، انجام دهد، آزادی مطلوب نیست، كه پیش قراول این تفكر آمریكاست و آن را تا حدی كه به منافع خودش ضرری نرساند ادامه می‌دهد و سعی دارد این معنای آزادی را به نقاط دیگر جهان صادر كرده، و با شعار آزادی در آن جوامع نفوذ كند و از این طریق به نفع خود و ضرر دیگران بهره‌برداری كند. .

آیت الله مصباح یزدی با بیان نمونه‌هایی از برنامه‌ریزی آمریكا برای نفوذ در كشورها گفت: آمریكا در اولین قدم سعی كرد بی‌غیرتی را به نام تولرانس و تساهل و تسامح در افكار جهانیان ترویج كند، كه متأسفانه اثرات آن در ایران اسلامی نیز ظاهر شد .

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: از آنجا كه نمی‌توان در یك كشور اسلامی كه مردم آن در مكتب امام حسین(ره) درس خوانده‌اند، این فرهنگ را ترویج داد، به گونه دیگری وارد شدند و این فرهنگ را در مقابل خشونت‌طلبی و تروریسم قرار دادند و با عنوان تسامح و تساهل به ترویج آن در كشورهای اسلامی پرداختند و با تبلیغات بسیار زیاد به بهانه نقد خشنوت‌طلبی به ترویج فرهنگ تسامح و تساهل، آزادی، اختلاط بین دختر و پسر و فرهنگ غیر اسلامی، بلكه ضد اسلامی پرداختند.

وی خاطر نشان كرد: برای ترویج این نوع فرهنگ حتی به دین اسلام استناد كرده و اسلام را دین مدارا و تسامح و تساهل معرفی كرد‌ند؛ از طرف دیگر به مذمت خشونت‌طلبی پرداخته‌ و حركت خود را هم‌سو با دین جلوه دادند و در نتیجه با استفاده از ابزار و الفاظ زیبا شبهات شیطانی خود را القا كردند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به نقش بصیرت گفت: همواره باید بازی با الفاظ را شناخت و علت انتخاب این الفاظ را بررسی كرد. آمریكا پس از چندین سال ترویج فرهنگ آزادی و مبارزه با خشونت‌طلبی و تروریسم و صادر كردن آن به سایر نقاط جهان برای دستیابی به مقاصد خود گام بر می‌دارد و به بهانه مبارزه با تروریسم به عراق و افغانستان حمله می‌كند؛ ولی در عین حال وقتی در فلسطین دولت قانونی حماس توسط مردم و به اذعان همه نهادهای بین‌المللی با انتخاباتی سالم به پیروزی می رسد، آن را به رسمیت نشناخته و دولتی را كه مشروعیت ندارد بر سركار می‌آورد. در اینجا اگر با بصیرت عمل می‌شد و دلایل تأكید بر این الفاظ و فرهنگ روشن شده بود، آمریكا نمی‌توانست این‌گونه بهره‌برداری كند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن كریم خاطر نشان كرد: باید ببینیم منظور از تسامح و تساهل و خشونت چیست؛ خشونت و مدارا با چه افرادی منظور است. اگر كسی عمداً و با آگاهی، قصد ضربه زدن به دین و مسلمانان را دارد، باید با او با صلابت و قاطعیت برخورد كرد و كسی حق ندارد بگوید در این مورد نیز باید مدارا شود. اما مدارا در برابر محرومین یا افرادی كه از روی غفلت و گمراهی مرتكب اشتباهی شده‌اند ، مطلوب است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: در اجرای حدود الهی جای رأفت نیست و همان‌گونه كه نباید از حدود الهی تجاوز شود، نباید در اجرای آن‌ها كوتاهی شود.

وی در پایان گفت: یكی از راه‌های كسب بصیرت، فهم صحیح معارف و شناخت نقشه‌های شیاطین است.

گفتنی است این دیدار روز شنبه، 1388/07/25 در محل سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!