آیت الله مصباح یزدی: حوادث اخیر، ضعف علوم انسانی دانشگاه‌ها را بر ملا کرد

استاد حوزه علمیه قم در هجدهمین نشست انجمن فارغ‌‌التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به لزوم اسلامی شدن علوم انسانی گفت: حوادث بعد از انتخابات ضعف علوم انسانی در دانشگاه‌ها را بر ملا کرد

استاد حوزه علمیه قم در هجدهمین نشست انجمن فارغ‌‌التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به لزوم اسلامی شدن علوم انسانی گفت: حوادث بعد از انتخابات ضعف علوم انسانی در دانشگاه‌ها را بر ملا کرد.

حضرت آیت‌‌الله مصباح یزدی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم برخورداری از بصیرت، ریشه بسیاری از انحرافات و فسادها در جامعه را عدم بصیرت عنوان و خاطر نشان کرد: بصیرت امری درونی است که انسان به كمك آن از برخورد سطحی با مسائل اجتناب كرده و با فهم  دقیق مسائل و بینش نسبت به آنها، همه آنچه را که در ارزش کار او دخالت دارد، مورد توجه قرار می‌دهد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: دوركن اصلی بصیرت عبارت است از تشخیص جوانب مختلف یك کار و محکوم نشدن در برابر احساسات، عواطف و هواهای نفسانی.

علامه مصباح یزدی در باره لزوم پرداختن به علوم انسانی از دیدگاه اسلام گفت: اولین شرط برای اسلامی‌سازی علوم انسانی، باور كردن اهمیت و ضرورت این‌کار است.

وی با اشاره به نوپا بودن انقلاب اسلامی گفت: در همه عرصه‌ها کمبودهایی وجود دارد؛ اما باید آن چه را برای کشور اهمیت بیشتری دارد، در اولویت کار خود قرار دهیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری ـ‌دام ظله‌ـ بر اسلامی شدن علوم انسانی گفت: باید نقش و وظیفه خود را در این عرصه بیابیم و در جهت تحقق منویات ایشان کوشش کنیم.

آیت الله مصباح یزدی با یادآوری اعترافات برخی سران اغتشاشات بعد از انتخابات گفت: حوادث اخیر به روشنی ضعف علوم انسانی در دانشگاه‌ها را برملا کرد؛ چرا که تفکر براندازی نظام اسلامی محصول اندیشه اساتیدی است که از سالیان گذشته چنین تئوریسین‌هایی راتربیت كرده‌اند.

وی با تأكید بر لزوم باور كردن ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: علیرغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب ـ‌مد ظله‌ـ هنوز عده‌ای ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی را باور ندارند. اگر به این ضررورت باور و اعتقاد داریم، باید در گام اول مفاهیم علوم انسانی را بررسی و نقادی، و سپس آنها را از دیدگاه اسلامی تبیین كنیم.

آیت‌‌الله مصباح یزدی بر لزوم تغییر و تدوین كتب درسی دانشگاه‌ها در همه رشته‌های علوم انسانی تأكید كرد و آن را تنها شرط لازم ـ‌و نه كافی‌ـ دانست و افزود: تربیت اساتید معتقد و متعهد در رشته‌های مختلف علوم انسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا بدون آن، تغییر کتب درسی به تنهایی هیچ‌گونه سودی ندارد.

وی در پایان گفت: این كار شدنی است و طرح‌هایی نیز برای این كار وجود دارد و تجربه موفق برنامه‌هایی مانند طرح ولایت برای اساتید دانشگاه‌ها این مسأله را تایید می‌کند.

گفتنی است هجدهمین نشست انجمن فارغ‌التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) روز جمعه 1388/08/15 با حضور جمع كثیری از اعضای این انجمن برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «صهبای حضور» منتشر شد.
همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، ماه بندگی خدا و ماه نزول قرآن، کتاب صوتی «صهبای حضور» در پایگاه...
كيف نكون أحبّاء الله؟
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين والصلاة والسلام على سيّد الأنبياء والمرسلين...
لا ننفق أعمارَنا بسخاء
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين والصلاة والسلام على سيّد الأنبياء والمرسلين حبيب إله...
العبوديّة لله الهدف النهائي لدولة صاحب الزمان(عج) العالميّة
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين اللهُمّ...
الإسلام والمسؤوليّات الاجتماعيّة
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين والصلاة والسلام على سيّد الأنبياء والمرسلين حبيب إله...
کتاب صوتی «آفتاب ولايت» منتشر شد
 همزمان با میلاد با سعادت حضرت صاحب‌الزمانعجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، کتاب صوتی «آفتاب ولایت»...