حضرت علامه مصباح یزدی: نوك پیكان همه توطئه‌ها، ولایت فقیه را نشانه رفته است

حضرت علامه مصباح یزدی با اشاره به حوادث و فتنه های اخیر گفت: نوك پیكان همه این توطئه‌ها، ولایت فقیه را نشانه رفته بود. حضرت آیت الله مصباح یزدی در دیدر با جمعی از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی گفت: از صدر اسلام تا كنون حوادثی وجود داشته كه از آنها به عنوان «فتنه» یاد شده است. جریان مسجد ضرار در زمان رسول اكرم(ص)، داستان سقیفه و جنگ‌های جمل و صفین و نهروان، همه از جمله این حوادث بوده‌اند

حضرت علامه مصباح یزدی با اشاره به حوادث و فتنه های اخیر گفت: نوك پیكان همه این توطئه‌ها، ولایت فقیه را نشانه رفته بود.
حضرت آیت الله مصباح یزدی در دیدر با جمعی از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی گفت: از صدر اسلام تا كنون حوادثی وجود داشته كه از آنها به عنوان «فتنه» یاد شده است. جریان مسجد ضرار در زمان رسول اكرم(ص)، داستان سقیفه و جنگ‌های جمل و صفین و نهروان، همه از جمله این حوادث بوده‌اند.
وی با اشاره به تأكیدات مقام معظم رهبری، مهم‌ترین ابزار لازم در برابر فتنه را بصیرت دانست و گفت: بصیرت در فتنه‌ها گوهر گرانبهایی است كه میزان آن در افراد مختلف متفاوت است و باید خدا را شاكر بود كه در رأس هرم نظام، رهبری قرار دارد كه بصیرت وی بیش از همه مدعیان است.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینكه در اهمیت بصیرت همه اتفاق نظر دارند، گفت: اما كسانی به نوعی در مقابل رهبری قرار گرفتند كه خود را با بصیرت می‌دانند و مدعی هستند كه هوش، تجربه سیاسی و عملی بیشتری داشته و با مراكز علمی و فرهنگی ارتباط دارند؛ اما چگونه باید فهمید چه كسی بصیرت دارد؟
عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن بیان ابعاد بصیرت و با اشاره به آیاتی از قرآن كریم، بر پرهیز از سطحی‌نگری تأكید و خاطر نشان كرد: پایه اصلی بصیرت تفكر است و انسان باید بینشی عمیق نسبت به مسائل داشته باشد؛ چرا كه در مقابل نظام اسلامی توطئه‌گرانی قرار دارند كه خواسته‌های خود را در زیر لایه‌هایی پنهان كرده و با فریب مردم قصد رسیدن به اهداف خود را دارند. با وجود چنین افراد مكاری در مقابل ما، باید مراقب باشیم و به لایه‌های زیرین حوادث توجه داشته باشیم و این كار بدون بینش و تفكر عمیق ممكن نیست.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: هر چند تفكر لازمه بصیرت است‌، اما تفكر تنها كافی نیست؛ زیرا طرف مقابل نیز كه شوم‌ترین نقشه‌ها را طراحی می‌كند، اهل تفكر است؛ اما نمی‌توان گفت چنین كسانی بصیرت دارند. عنصر دیگر بصیرت، استفاده صحیح از این ابزار است.
وی هم چنین افزود: برای داشتن فكر صحیح، قرآن راهی را به ما یاد داده كه در همه زمینه‌ها كارگشاست و آن استفاده از معلومات و یقینیات برای حل مجهولات و مشكوكات است. همان‌گونه كه در حل معادلات ریاضی باید با استفاده از معلومات به مجهولات رسید، در حوادث اجتماعی نیز باید چنین رفتار كرد.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: در حوادث اخیر هر فرد منصفی با تحلیل این حوادث و اقدامات فتنه‌گران و آشوب‌گران متوجه نقطه مشتركی در همه آنها می شود و آن این‌كه نوك پیكان حمله در همه این جریانات به سوی ولایت فقیه نشانه رفته بود و دشمن قصد تضعیف ولایت فقیه را داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: از همان اوائل انقلاب نیز عده‌ای مباحثی چون نحوه نظارت شورای نگهبان، افزایش اختیارات رئیس جمهور و... مطرح كردند تا جایگاه ولی فقیه تضعیف شود. امروز نیز می‌بینیم كه همه تبلیغات دشمنان در رسانه‌های مختلف برای تضعیف روح اسلام و جایگاه ولایت فقیه است.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به بصیرت و هوشیاری فوق‌العاده امام خمینی(ره) گفت: در زمان امام راحل(ره) نیز چون دشمن از اسلام سیلی خورده بود، ولایت فقیه به عنوان نماد اسلامی بودن این نظام مورد هجمه قرار گرفته و هدف، تضعیف و نابودی اصل ولایت فقیه بود. امام(ره) نیز به خوبی این مسأله را متوجه بودند كه چنین تبلیغاتی بر علیه شخص امام(ره) نبود و بارها نسبت به آن تذكر دادند.
وی با اشاره به بصیرت رهبری افزود: گویا روح امام خمینی(ره) در كالبد رهبری دمیده شده است و ایشان نیز همچون امام خمینی(ره) با شجاعت تمام به وظیفه الهی خود عمل می كند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: اگر همه ثروت عالم به ولی فقیه بخشیده شود تا دست از هدف خود بردارد، هر گز چنین نخواهد كرد یا اگر همه با اسلام و مصالح جامعه اسلامی مخالفت كنند او دست از آرمان الهی خود برنخواهد داشت همان‌گونه كه در زمان امام خمینی(ره) مواردی بود كه هیچ یك از نزدیكان امام (ره) با نظر ایشان موافق نبودند، اما امام خمینی(ره) آنچه درست تشخیص می‌داد را اجرا كرد و بعدها همه متوجه شدند كه نظر ایشان درست بوده است.
وی افزود: دشمنان هر شخصی را در هر پست و مقامی می‌توانند به گونه ای تطمیع یا تهدید كنند، اما تنها شخصی كه قابل تطمیع و انحراف نیست ولی فقیه است، زیرا مقام او مقامی الهی است كه هیچ كس قدرت نصب و عزل او را ندارد، چرا كه اگر ولی فقیه، خلاف احكام اسلام عمل كند خود به خود منعزل می‌شود و حتی اعلام مجلس خبرگان رهبری نیز به به منزله عزل وی نیست بلكه خبر دادن از منعزل شدن وی است. پس این مقام، مقامی الهی است كه فقط در راه اسلام حركت كرده و تطمیع و انحراف او معنا ندارد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود:‌از آنجایی كه اسلام تبدیل به كفر نمی‌شود و از سویی رهبری را نیز نمی‌توان منحرف كرد و وی تا پای جان از اسلام دفاع خواهد كرد. با همه امكانات و ابزار و متخصصین خود وارد شدند تا شخصیت رهبری را محدود كنند، چرا كه ایران خاری در چشم دشمنان است و شرق و غرب اعتراف دارند تا رهبری هست، نمی توان ایران را از مسیر خود منحرف كرد.
وی با تأكید بر كسب بصیرت و حمایت از رهبری افزود: اگر افرادی معدود در رده‌های بالا به خاطر حب مقام دست به چنین فتنه‌هایی زدند، بی شك در رده‌های پایین‌تر عده‌ای به خاطر بی‌بصیرتی گرفتار این حوادث شدند.
وی با اشاره به برخی حوادث گفت: گاهی در جبهه باطل نقاط حقی وجود دارد و گاهی نیز در جبهه حق نقاط ضعفی وجود دارد، اصلا معنای فتنه همین است كه باطل با پوششی از حق ظاهر می‌شود ولی فرد بابصیرت باید با دقت حق را از باطل شناخته و فریب پوشش آن را نخورد و متوجه اصل آن باشد.
آیت الله مصباح یزدی انگیزه حقیقت‌یابی را از دیگر موارد لازم برای كسب بصیرت دانست و گفت: گاهی انسان قوه تفكر دارد و حق را نیز از باطل تشخیص می‌دهد، اما در برخورد با حوادث ابتدا انسان از روی خواست دل قضاوت می‌كند و بعد به توجیه آن می‌پردازد و یا به خاطر تعارفات و رفاقت‌ها به گونه‌ای دیگر قضاوت می‌كند، در این صورت باز نمی‌توان گفت فرد بابصیرت است، و از اینجا مشخص می‌شود كه عده‌ای هرچند قوه تفكر داشته، باهوش هستند و حق را از باطل تشخیص می‌دهند، اما از آنجا كه انگیزه حقیقت‌طلبی را ندارند، فاقد بصیرتند، افرادی مانند معاویه اینگونه‌اند كه هوششان در جهت مقاصد شیطانی به‌كار می‌افتد.
گفتنی است این مراسم پنجشنبه 1 بهمن ماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...