علامه مصباح یزدی: جمهوری اسلامی از كمبود فرهنگ اسلامی‌ رنج می‌برد

علامه مصباح یزدی گفت: دولت‌های سكولار وظیفه خود را فقط تأمین نیازهای مادی مردم می‌دانند؛ ولی اصلی‌ترین وظیفه دولت اسلامی، حفظ اسلام است و جمهوری اسلامی ‌از كمبود فرهنگ اسلامی‌رنج می‌برد. آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از اعضای بسیج اساتید دانشگاه‌های سراسر كشور گفت:

علامه مصباح یزدی گفت: دولت‌های سكولار وظیفه خود را فقط تأمین نیازهای مادی مردم می‌دانند؛ ولی اصلی‌ترین وظیفه دولت اسلامی، حفظ اسلام است و جمهوری اسلامی ‌از كمبود فرهنگ اسلامی‌رنج می‌برد.
آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از اعضای بسیج اساتید دانشگاه‌های سراسر كشور گفت: انقلاب اسلامی‌، تحولی همه جانبه در كشور ایران بود، نه صرف عوض شدن رژیم؛ بلكه با آمدن انقلاب اسلامی‌ همه شؤون كشور متحول شد.
وی اساس انقلاب اسلامی را برپایه تفكر دانسته و خاطر نشان كرد: باید تفكر انقلابی مردم ارتقاء پیدا كند، چرا كه تسلط با زور بر هر چیز ممكن است، به جز فكر و اعتقاد مردم.
عضو مجلس خبرگان رهبری انگیزه قوی را عامل مهم تحرك جامعه دانست و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود اینكه پیش بینی می‌شد برخی از كشورهای منطقه و دیگر كشورهای استعمارگر قصد آسیب زدن به انقلاب و نظام را داشته باشند و توجه به مسائل نظامی ضروری به نظر می‌رسید، اما از آنجا كه انگیزه قوی در این زمینه وجود نداشت، فعالیت زیادی در جهت تقویت بنیه نظامی كشور صورت نگرفت؛ اما 8 سال دفاع مقدس و وجود مشكلات فراوان در جنگ باعث ایجاد انگیزه قوی در جهت پیشرفت صنایع نظامی شد و نتیجه آن رشد غیر قابل باور جمهوری اسلامی‌ در زمینه نظامی بود.
وی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی علیه كشور اسلامی ایران گفت: این تحریم‌ها و فشار‌ها باعث خودكفایی كشورمان در عرصه‌های گوناگون صنعت و تولید شد، چرا كه انگیزه هنگام مواجهه با مشكلات قوی‌تر می‌شود.
وی با اشاره به این‌كه انسان در شرایط عادی از تمام توان خود برای رسیدن به هدف استفاده نمی‌كند، گفت: وجود مشكلات و كمبودها باعث می‌شود، انسان نهایت توان خود را برای رهایی از آنها به كار گیرد.
وی با اشاره به پیشرفت سیاسی ایران، سیاست بین‌المللی ایران در چند سال اخیر را در دنیا بی‌نظیر خواند وگفت: حتی دشمنان نیز به این نكته اذعان دارند كه ایران در سیاست خارجی خود، پیروز بوده است.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های مختلف، از وضع فرهنگی موجود انتقاد كرد و گفت: با وجود گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی‌، نه تنها انگیزه‌ای برای ترویج فرهنگ اسلامی‌وجود ندارد، بلكه هنوز عده‌ای آن را باور نیز نكرده‌اند.
استاد حوزه علمیه قم هدف انقلاب اسلامی‌را ترویج فرهنگ اسلامی و عمل به قوانین اسلام دانست و گفت: حضرت امام خمینی(ره) از همان آغاز انقلاب اسلامی بر تشكیل ستاد انقلاب فرهنگی تأكید داشتند و قرار بود تا وضعیت فرهنگی در دانشگاه‌ها اصلاح نشده، دانشگاه‌ها باز نشود؛ اما به خاطر سوء استفاده دشمن از بسته بودن دانشگاه‌ها و جلوگیری از افت علمی كشور، دانشگاه‌ها باز شد؛ اما پس از آن در این جهت كمتر فعالیتی صورت گرفت.
وی افزود: عده‌ای از اشخاص تیزبین مانند مقام معظم رهبری از همان دوره ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت‌های دشمن در قالب تهاجم فرهنگی، غارت فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی، بر گسترش فرهنگ غنی اسلام برای مقابله با فعالیت‌های دشمنان تأكید داشتند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به حوادث اخیر و اهانت به ضروری‌ترین احكام دین و مقدس‌ترین مسایل در كشور گفت: زمانی هیچ كس به خود اجازه نمی‌داد حتی نسبت به عكس مرجع تقلید اهانت كند؛ اما امروز مشاهده می‌شود، به ساحت مقدس سیدالشهدا(ع) هم توهین می‌شود. اوایل انقلاب افرادی بودند كه با حالتی عارفانه به ترویج دین می‌پرداختند؛ ولی كارشان به جایی رسید كه پس از خروج از ایران و سكونت در كشورهای غربی حتی در اصل وجود خدا و عصمت انبیاء و وحی هم تشكیك می‌كنند و این اتفاق نماد سقوط و پسرفت فرهنگی است.
وی با اشاره به انحطاط فرهنگی در دنیا گفت: امروزه با وسایلی همچون تلفن همراه، ماهواره و اینترنت افراد به راحتی به مفاسد دسترسی دارند و از آنجا كه حذف این ابزار امكان‌پذیر نیست، باید با استفاده از عوامل ایجابی در جهت ترویج و تقویت فرهنگ اسلامی تلاش كنیم.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در چنین شرایطی افراد چند دسته‌اند: عده‌ای معتقدند نمی‌توان با فرهنگ مهاجم مقابله كرد و چاره‌ای جز پذیرش آن نیست.
وی ادامه داد: عده دیگری معتقدند دولت هیچ وظیفه‌ای در این زمینه ندارد و كشور اسلامی نیز باید مانند سایر كشورهای غیر اسلامی در این مسیر مخالفتی نشان ندهد؛ زیرا دین و فرهنگ امری شخصی است و وظیفه دولت فقط تأمین امنیت و منافع مادی مردم است؛ حتی عده‌ای با طرح شعارهایی به عنوان بها دادن به جوانان قصد فراهم كردن عیش و نوش جوانان از طریق حرام را داشتند.
وی ادامه داد: این عده معتقدند دولت نباید در امور مربوط به اخلاق و فرهنگ جامعه دخالت كند و در همین راستا فرهنگ تسامح و تساهل را ترویج كرده و خشونت را در مقابل آن قرار داده و تقبیح می‌كردند. این افراد علناً قوانین اسلام را به بهانه خشونت‌آمیز بودن و تضاد با اعلامیه حقوق بشر زیر پا می‌گذاشتند.
علامه مصباح یزدی با بیان این‌كه جمهوری اسلامی از كمبود فرهنگ اسلامی رنج می‌برد، ادامه داد: دولت‌های سكولار فقط وظیفه تأمین نیازهای مادی مردم را بر عهده خود می‌دانند؛ اما اصلی‌ترین وظیفه دولت اسلامی، حفظ اسلام است و نگاهی به سخنان امام خمینی(ره) نشان می‌دهد كه ایشان همواره دین اسلام و حفظ آن را در سخنرانی‌های خود مورد توجه قرار می‌دادند و هدف از انقلاب را پیاده شدن اسلام معرفی می‌كردند.
وی افزود: ترویج فرهنگ غنی اسلامی در جامعه نیاز به زمانی طولانی دارد؛ زیرا تحول فرهنگ بر خلاف تحول سیاسی دیرپاست؛ اما باید این كار از نقطه‌ای شروع شود.
وی دانشگاه را نقطه اصلی هدف دشمن دانست و افزود: امروز فرهنگ و باور اسلامی در معرض عمیق‌ترین خطرات است و نباید تنبلی و سستی از خود نشان داد؛ بلكه باید با بررسی عالمانه و محققانه مشكلات و كمبود‌ها را شناخت و با تعیین اهداف كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به این اهداف رسید.
وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن كریم، انقلاب اسلامی‌را پایدار و جاوید ذكر كرد و گفت: حافظ اصلی این انقلاب خداوند متعال است و این انقلاب همواره باقی خواهد ماند؛ اما اگر ما امانتدار خوبی نباشیم، خداوند گروه و قوم دیگری را به جای ما خواهد آورد . پس ما باید مانتدار خوبی باشیم و قدر این نعمت را بدانیم و با تمام توان در جهت گسترش اسلام تلاش كنیم.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: مطئناً در این مسیر كمبود‌ها و مشكلاتی وجود خواهد داشت؛ ولی قدرت خداوند نامحدود و وعده‌اش تخلف‌ناپذیر است و همو وعده داده كه اگر در راه دین كمبود و مشكلی باشد، جبران خواهد كرد.
وی با تأكید بر این‌كه باید در این مسیر با تمام توان و با انگیزه‌ای قوی قدم بر داریم، گفت: هیچ كار مهمی ‌بدون برنامه‌ریزی قابل اجرا نیست و همان‌گونه كه برای ایجاد یك رشته درسی در یك دانشگاه باید ساعت‌ها كار و برنامه‌ریزی شود، برای ترویج فرهنگ اسلامی و این حركت عظیم نیز باید برنامه‌ریزی دقیق و علمی شده و گام به گام جلو برویم.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری ادامه داد: این‌كه ایشان می‌فرمایند «فتنه آینده عمیق‌تر است» بی‌حساب نیست و ما باید خود را مجهز و آماده كنیم. زیرا با دشمنانی سر و كار داریم كه 200 سال است نقشه‌های استعماری خود را اجرا كرده و هر روز در این زمینه زیركانه‌تر عمل می‌كنند. پس ما باید وظیفه خود را شناخته و با تمام توان در جهت انجام آن بكوشیم.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...