علامه مصباح یزدی: بصیرت و اراده استوار لازمه عبور از فتنه‌های پیچیده است

استاد حوزه علمیه قم گفت: در شرایط فتنه حق و باطل به هم مخلوط می‌شوند و باطل لباس حق بر تن كرده و جلوه‌نمایی می‌كند. در چنین وضعیتی بصیرت و اراده محكم و استوار دو ركن اساسی برای عبور از فتنه است. حضرت علامه مصباح یزدی در دیدار با دكتر الهام و جمعی از جوانان حزب‌الله مشهد با اشاره به امتحانات الهی گفت:
استاد حوزه علمیه قم گفت: در شرایط فتنه حق و باطل به هم مخلوط می‌شوند و باطل لباس حق بر تن كرده و جلوه‌نمایی می‌كند. در چنین وضعیتی بصیرت و اراده محكم و استوار دو ركن اساسی برای عبور از فتنه است.
حضرت علامه مصباح یزدی در دیدار با دكتر الهام و جمعی از جوانان حزب‌الله مشهد با اشاره به امتحانات الهی گفت: شرایط زندگی در این جهان بی‌شباهت به جریان مسابقات نیست و همان‌گونه كه ورزشكاران مدت‌ها تمرین می‌كنند تا در مراحل مختلف مسابقات ورزشی پیروز شوند، در زندگی نیز افراد از سویی نگران شرایط مسابقه هستند و از سوی دیگر نگران بازنده شدن، با این تفاوت كه در مسابقات ورزشی فرد بازنده فقط از جایزه محروم می‌شود؛ ولی کسی که در مسابقه زندگی دربرابر نیروهای شیطانی و نفسانی ببازد، نه تنها از پاداش دنیوی محروم می‌شود، بلكه عذابی طولانی و ابدی را در پیش خواهد داشت.
وی با اشاره به این‌كه بسیاری از مدعیان در مسابقه زندگی، بازنده شده‌اند گفت: این مسابقات و آزمایش‌ها سیری صعودی دارد و در هر مرحله نسبت به قبل سخت‌تر می‌شود و این امر لازمه رشد و ترقی از مرحله‌ای به مرحله بالاتر است.
وی گفت: در زمان پیغمبر اكرم(ص) نیز آزمایش‌ها به تدریج سخت می‌شد؛ در ابتدا، اگرچه یاران پیامبر(ص) در مقابل ثروتمندان و بزرگان قریش كم بودند؛ ولی چون دشمنان پیامبر(ص) از نظر منطق و استدلال بسیار ضعیف بودند، در این مرحله امتحان دشواری برای مسلمانان نبود و آنها به راحتی می‌توانستند با استدلالی ساده در مقابل كفار بایستند.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به هجرت پیامبر اكرم(ص) به مدینه و تشكیل حكومت اسلامی گفت: در آن برهه از زمان امتحانات الهی سخت‌تر شد و از جمله این‌كه منافقین اقدام به ساختن مسجدی كردند تا تحت پوشش آن به مقاصد سوء خود برسند. اما برای بعضی از مسلمانان دشوار بود كه به مقابله با مسجد رفته و خانه خدا را ویران كنند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به دوران حكومت حضرت علی(ع) گفت: حتی بعضی از كسانی كه با علی(ع) بیعت كردند، پس از دیدن روش حكومت آن حضرت فهمیدند كه علی(ع) برای آنها سهمی در اداره امور جامعه قایل نیست و با آنها مشورت نمی‌كند. لذا به این بهانه كه حكومت علی(ع) دیكتاتوری است، جنگ‌هایی را به راه انداختند و مدت زیادی از حكومت آن حضرت به جنگ سپری شد و به این ترتیب عده زیادی از مسلمانان كه سابقه خوبی نیز داشتند، در این آزمون الهی بازنده شدند.
وی افزود: در جنگ نهروان امیر المؤمنین(ع) چهار هزار نفر از كسانی را كه قبلاً در ركاب او شمشیر می‌زدند و اهل دین و نماز بودند و اثر سجده بر پیشانی داشتند، از دم تیغ گذراند و فرمود: "من چشم فتنه را بیرون آوردم".
آیت‌الله مصباح با اشاره به حوادث بعد از حضرت امیر تا زمان سیدالشهداء(ع)، با طرح این پرسش كه اگر ما در چنین موقعیت‌هایی قرار می‌گرفتیم چه می‌كردیم، گفت: باید بدانیم این جریان اختصاص به آن زمان‌ها ندارد. "كل یوم عاشورا" واقعیتی است و هر روز امتحانات و ابهامات و آشفتگی‌هایی پیش روی ما قرار خواهد گرفت و فتنه هم در این آشفتگی‌ها و ابهامات است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در شرایط فتنه، حق و باطل با هم مخلوط می‌شوند و باطل لباس حق بر تن كرده و جلوه‌نمایی می‌كند. در چنین شرایطی بصیرت و اراده محكم و استوار دو ركن اساسی برای پیروزی در مسابقه عبور از فتنه است.
وی با تأكید بر لزوم برخورداری از شناخت عمیق و پرهیز از سطحی‌نگری گفت: از آنجا كه همه نمی‌توانند در تمام ابعاد به شناخت عالی برسند، باید از شناخت دیگران مدد گرفت و از همین رو خداوند نعمتی بزرگ كه همان ولی فقیه است را به ما ارزانی داشته و اگر گوش به فرمان وی باشیم، هرگز به بیراهه نخواهیم رفت. حداقل فایده این كار این است كه از لحاظ ظاهری وظیفه خود را انجام داده‌ایم و حتی در صورت خطا نیز در پیشگاه خداوند معذور هستیم.
علامه مصباح یزدی تقویت اراده را ركن دوم در مقابله با فتنه دانست و گفت: اراده قوی برای این لازم است كه آنچه فهمیدیم، بر طبق آن عمل كنیم و این مرحله دشوارتر از مرحله قبل است؛ بسیار كسانی بودند كه سال‌ها در ركاب پیامبر(ص) و علی(ع) جنگیدند، اما با وجود این‌كه حق را می‌شناختند، از سر عافیت‌طلبی، خودخواهی و یا فریب شیطان و هوای نفس به مخالفت با حق پرداخته و در برابر آن ایستادند.
این استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: در كنار كارهای تشكیلاتی و مانند آن باید برای تقویت اراده از عبادات و توسل به اولیاء و ائمه(ع) غافل نشویم.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...