آیت الله مصباح یزدی: هركس در هر جایی و به هر زبان و قلمی از ولی فقیه حمایت كند، در واقع از امام زمان(عج) و اسلام حمایت كرده است

آیت الله مصباح یزدی گفت: رهبری با فراست خدادادی خود از بیست سال پیش فتنه‌گران را می‌شناخت؛ اما اگر همان ابتدا آنها را معرفی می‌كرد، بسیاری از مردم باور نمی‌کردند، و حتی ممكن بود جایگاه رهبری متزلزل شود؛ لذا بیست سال خون دل خورد و صبر كرد تا مردم خودشان متوجه شوند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع گروهی از كادر نیروی دریایی سپاه پاسداران در مشهد مقدس گفت
آیت الله مصباح یزدی گفت: رهبری با فراست خدادادی خود از بیست سال پیش فتنه‌گران را می‌شناخت؛ اما اگر همان ابتدا آنها را معرفی می‌كرد، بسیاری از مردم باور نمی‌کردند، و حتی ممكن بود جایگاه رهبری متزلزل شود؛ لذا بیست سال خون دل خورد و صبر كرد تا مردم خودشان متوجه شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع گروهی از كادر نیروی دریایی سپاه پاسداران در مشهد مقدس گفت: در هر جامعه‌ای رهبری جامعه هدفی را در نظر گرفته و برای تحقق آن هدف برنامه‌ریزی و تلاش كرده و تاكتیك‌های مختلفی را برای رسیدن به اهداف در نظر می‌گیرد و توقع عموم مردم نیز این ست كه رهبری با برنامه‌ریزی و مدیریت مطلوب صددرصد موفق باشد و مسئولین كشورها و رهبران دنیا نیز با همین معیار سنجیده می‌شوند.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تلاش‌های انبیا برای جلب توجه مردم نسبت به ارزش‌های متعالی انسانی و هدایت آنها به سوی كمال و تحقق پیدا نكردن بسیاری از اهداف آن بزرگواران گفت: شاید برخی از افراد ساده‌لوح گمان كنند كه ـ‌العیاذ بالله‌ـ در مدیریت انبیا و یا اهل‌بیت(ع) نقصی بوده است كه علی‌رغم برنامه خوبی كه خداوند تعیین كرده بود، نتوانستند به همه اهداف خود برسند و حكومت الهی را در جامعه بر پا كنند. اما ما بر اساس معتقداتمان می‌دانیم كه انبیا در مدیریت و برنامه‌ریزی نقصی نداشتند؛ پس چرا به اهداف خود نرسیدند؟
علامه مصباح یزدی در پاسخ به این سؤال مقایسه سردمداران حكومت‌های دنیوی و رهبران اخروی را اشتباه دانست و ادامه داد: هدف نهایی سران حكومت‌های دنیوی كسب موفقیت در زمینه‌های اجتماعی و سایسی است؛ اما وظیفه اصلی انبیا و رهبران معنوی هدایت افراد بشر با نشان دادن راه درست و غلط است، تا هركسی با خواست و اراده خود راه حق یا باطل را انتخاب كند.
وی افزود: حاكمان دنیوی هرگز مردم را برای شناساندن خوب و بد امتحان نمی‌كنند و در هیچ یک از مكاتب سیاسی نیز آزمودن افراد جامعه به عنوان هدف حكومت بیان نشده است؛ اما هدف انبیا مشخص كردن راه حق و باطل است تا مردم آزموده شوند و هر كس خواست راه هدایت و هر كه خواست راه باطل را در پیش گیرد و اصولا عالم خلق شده تا مردم امتحان شوند و وظیفه انبیا نشان دادن راه و بی‌راهه است.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: بنا بر این دلیل این‌كه چرا همه اهداف انبیا محقق نشد این است كه انبیا قصد نداشتند به هر قیمتی جامعه‌ای خداپرست ایجاد كنند؛ زیرا هدایت انسان‌ها وقتی ارزش دارد كه با اختیار و انتخاب آگاهانه باشد. با این نگاه همه انبیا در انجام رسالت خود موفق بوده‌اند؛ زیرا به بهترین شكل راه سعادت و شقاوت را به مردم نشان دادند و این مردم بودند كه به اختیار خود بعضی راه سعادت و گروهی مسیر شقاوت را انتخاب كردند.
وی با اشاره به حكومت و رهبری بعضی از انبیا بر جامعه گفت: در صورتی كه افراد یك جامعه با اختیار خودشان راه صحیح را انتخاب كردند، انبیا هم رهبری آنها را بر عهده گرفته و مدیریت این جامعه را به دست می‌گیرند.
استاد اخلاق حوزه ادامه داد: بسیاری از رسانه‌ها و سایت‌های الحادی این شبهه را مطرح می‌كنند كه برنامه انبیا درست نبوده، زیرا در كشورهایی كه دین بر آنها حاكم نیست پیشرفت‌های مادی چشم‌گیری حاصل شده است؛ ولی كشوری مانند ایران كه با حكومت دینی اداره می‌شود ، به چنین پیشرفت‌هایی دست نیافته است. در پاسخ به این شبهه باید گفت كه علی‌رغم ظاهر خوب و زندگی مرفه مردم چنین جوامعی، باطن زندگی آنها معلوم نیست چگونه باشد و حد اكثر چیزی كه از این پیشرفت‌ها حاصل می‌شود، رفاه زندگی دنیوی است؛ ولی وضعیت زندگی پس از مرگ آنها مشخص نیست.
علامه مصباح یزدی در ادامه، دوران انقلاب اسلامی را دورانی طلایی دانست و گفت: تنها نظام اسلامی در دنیا، نظام ماست و حتی هیچ یك از كشورهایی كه نام اسلام را یدك می‌كشند اسلامی نیستند و چنین عزت و عظمتی را ندارند و عزت كشور ما در پرتو وجود ولی فقیه است.
وی افزود: عده‌ای نظریه ولایت فقیه را یك تئوری ابداعی عنوان می‌كنند و برای اثبات ادعای خود می‌گویند: اگر این تئوری در اسلام وجود داشته، چرا تا به حال از آن خبری نبوده و فقط در چند دهه اخیر مطرح شده است؟ در پاسخ به این شبهه‌افكنی باید گفت: از آنجا كه شیعه همواره در ضعف بوده و مردم نیز پذیرش حكومت اسلامی را نداشتند، پیش از این نظام اسلامی تشكیل نشد. همان‌گونه كه مسلمانان صدر اول نیز با وجود تأكیدات فراوان رسول اكرم(ص) نسبت به ولایت حضرت علی(ع)، از هوای نفس خود تبعیت كرده و به بیراهه رفتند؛ اما زمانی‌كه همان مردم رهبری امیر‌المؤمنین(ع) را خواستند، آن حضرت نیز تشكیل حكومت را پذیرفت.
استاد حوزه علمیه با بیان فرازهایی از زندگانی و خلافت حضرت علی(ع) گفت: گاهی رهبر جامعه باید برخی مصلحت‌ها را به خاطر مصلحتی بالاتر نادیده بگیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فتنه‌های اخیر و نقش مقام معظم رهبری در مدیریت كشور گفت: برخی افراد ساده‌لوح گمان می‌كنند این جریان، یك جریان ساده انتخاباتی و مثل دوره‌های قبل، اختلافی میان نامزدهای انتخاباتی بود كه برخی اشخاص سخنانی را بیان كردند كه نباید می‌گفتند و پس از انتخابات نیز جریان باید تمام می‌شد. اما این ساده‌انگاری است. هم‌چنان‌ كه بسیاری از مسلمانان جهان اختلاف بین خلفا و حضرت علی(ع) را فقط اختلاف بر سر جانشینی پیامبر(ص) می‌پندارند. اما آیا واقعاً چنین بود؟
حضرت آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: در جریان انقلاب اسلامی عده‌ای از پابرهنگان حضرت امام(ره) را نائب امام زمان(عج) دانسته و با اشاره ایشان جان خود را نیز فدا می‌كردند؛ اما عده دیگری امام(ره) را برای این می‌خواستند كه شاه را از ایران بیرون كند؛ نه این‌كه بر كشور حكومت كند. همین افراد منتظر بودند كه امام(ره) از دنیا برود تا ورق را به نفع خود برگردانند.
وی افزود: حتی برخی از مسؤولین عالی‌رتبه نظام در كتاب‌های خود دموكراسی لیبرال را بالاترین اندیشه بشر معرفی كرده و می‌پنداشتند تاریخ مصرف اسلام گذشته است. وظیفه امام(ره) در برابر چنین كسانی چه بود؟ آیا باید آنها را معرفی می‌كرد؟ امام(ره) به خاطر مصلحتی اقوا چنین نكرد. هم‌چنان كه رهبر معظم انقلاب نیز از بیست سال پیش فتنه‌گران را می‌شناخت؛ اما به خاطر مصالحی آنها را معرفی نكرد؛ چه بسا اگر چنین می‌كرد بسیاری از مردم باور نمی‌كردند و حتی جایگاه رهبری نیز متزلزل می‌شد. لذا بیست سال خون دل خورد و صبر كرد تا مردم، خودشان آنها را بشناسند. هم‌چنان‌كه امام(ره) در اواخر عمر شریفش فرمود: من از اول با بنی صدر مخالف بودم.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از بیست سال پیش با فراست خدادادی خود فتنه‌گری افراد را فهمیده بود؛ ولی مثل جدش علی(ع)، فتنه‌گران را تحمل كرد و بهترین نقش را ایفا كرد تا بهانه به دست دشمنان خارجی نیفتد و این معنای بصیرت است، و اگر تدبیرهای حكیمانه او و الهامات الهی نبود، زحمات امام(ره) و صدها هزار شهید بر باد رفته بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: هركس در هر جایی و به هر زبان و قلمی از ولی فقیه حمایت كند، در واقع از امام زمان(عج) و اسلام حمایت كرده است. در صدر اسلام مردم فهمشان پایین بود و افراد حیله‌گر راحت‌تر می‌توانستند آنها را فریب داده و علی(ع) را در عرض معاویه قرار دهند؛ اما امروز افراد جامعه ما فهم بالایی دارند و تجربه سال‌های گذشته نیز آنها را هوشیار نگه داشته است؛ هر چند تا رسیدن به مرحله‌ای كه در مقابل همه توطئه‌های حیله‌گران بیمه شوند، فاصله است.
این دیدار 29 فروردین ماه در مشهد مقدس برگزار شد.