علامه مصباح یزدی: باید در كتب درسی، نیازهای جامعه، و از جمله تبیین نظریه ولایت فقیه، درنظر گرفته شود

استاد حوزه علمیه قم گفت: عده ای اعتبار ولایت فقیه را به قانون اساسی می دانند و قانون اساسی نیز به رأی مردم گذاشته شده و اگر روزی مردم نخواستند می تواند قانون اساسی عوض شود، در حالیكه اصلا اعتبار قانون اساسی به ولایت فقیه است و اگر به تنفیذ و امضای ولی فقیه نرسد، حجیتی ندارد و
استاد حوزه علمیه قم گفت: عده ای اعتبار ولایت فقیه را به قانون اساسی می دانند و قانون اساسی نیز به رأی مردم گذاشته شده و اگر روزی مردم نخواستند می تواند قانون اساسی عوض شود، در حالیكه اصلا اعتبار قانون اساسی به ولایت فقیه است و اگر به تنفیذ و امضای ولی فقیه نرسد، حجیتی ندارد و امتیاز قانون اساسی كشورمان بر سایر قوانین اساسی كشورهای دیگر اینست كه قانون اساسی كشور ما به امضای نائب امام زمان رسیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش ملی تفسیر با اشاره به دروس نهج البلاغه و تفسیر در دانشگاه ها گفت: کتب درسی از نظر رعایت اولویت‌ها، تدوین متن، و کیفیت القاء متفاوت‌اند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به نقش مهم تهیه کنندگان متون درسی به بیان برخی از دیدگاه ها در خصوص اولویت ها پرداخت و گفت: یک دیدگاه این است که کتاب باید بر اساس انتظارات دانشجویان تدوین شود، و در حقیقت کتاب را باید دانشجو-محور قرار داد، و این شیوه مانند روش برخی رسانه‌هاست که سعی دارند برنامه هایی را تولید کنند که مخاطبان آنها بیشتر باشد.
وی دیدگاه دیگر در تدوین متون درسی را توجه به نیازهای حقیقی جامعه دانست و گفت: کسانی که بر این اساس به تدوین کتب می پردازند، مانند پزشکی حاذق که به معالجه مرضی می‌پردازد که در حال شیوع است، باید به تبیین مسائل و معضلات واقعی مخاطبان توجه کنند، هر چند ممکن است دانشجو به این مطالب علاقه زیادی نداشته باشد.
آیت الله مصباح یزدی در ادامه به دیدگاه دیگری در تدوین و تهیه متون درسی اشاره و خاطر نشان کرد: نگاه دیگر ـ‌به خصوص در درس قرآن و تفسیرـ این است که به خود قرآن مراجعه شود و آنچه که مورد تأکید قرآن است و در واقع محتوای اصلی آن را تشکیل می دهد، محور متون درسی را شکل دهد.
این استاد حوزه علمیه افزود: می توان نگرش جامعی داشت و هرسه مورد را در نظر گرفت، یعنی از طرفی بر محور آموزه‌های قرآنی مطالب را پیش برد، و از سوی دیگر، ضعف ها و نیازهای جامعه که دشمن در حال سرمایه گذاری روی آنهاست و قصد نفوذ دارد، بررسی شود، و از طرف دیگر نیز در کیفیت نگارش کتاب و نحوه عرضه درس، خواسته دانشجویان و مخاطبان مورد توجه قرار گیرد.
علامه مصباح یزدی در ادامه با بیان اینكه همواره در جامعه مسائل مهمی وجود دارد كه چه بسا مردم از اهمیت آن آگاهی چندانی ندارند ادامه داد: متأسفانه در طول این 30 سال بعد از انقلاب مكررا اتفاق افتاده كه ازمسائل مهم كشور غفلت شده كه مسأله ولایت فقیه از آن جمله است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در ادامه با اشاره به فتنه های اخیر گفت: یکی از عوامل فتنه های اخیر این بود كه به تبیین برخی از مطالب مهم از جمله ولایت فقیه پرداخته نشده بود.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینكه ایران با ولایت فقیه شناخته می شود، گفت: علیرغم اینكه ولایت فقیه در ایران نقش محوری دارد، این نظریه درست تبیین نشده است، چرا كه در دهه اول انقلاب و زمان حیات امام خمینی(ره) آنچنان شخصیت امام(ره) و بركات وجودش فراگیر بود و همه چیز را تحت الشعاع قرار داده بود، كه نیازی به بحث بیشتر احساس نمی‌شد و همگان آ نرا پذیرفته بودند، و از طرفی مسأله ولایت فقیه در قانون اساسی نیز گنجانده شد و به تبیین و اثبات مسأله ولایت فقیه احساس نیاز نشد، اما امروزه افعالی از برخی مسئولان اصلی كشور سر می‌زند كه نشان می دهد، اعتقادی به ولایت فقیه ندارند.
وی با اشاره به سخنان برخی از مسئولان بلند پایه سابق كشور گفت: عده ای اعتبار ولایت فقیه را به قانون اساسی می دانند و معتقدند اعتبار قانون اساسی نیز به رأی مردم است و اگر روزی مردم نخواستند و قانون اساسی را عوض کردند، ولایت فقیه نیز اعتبارش را از دست می‌دهد؛ این در حالی است كه اعتبار قانون اساسی به ولایت فقیه است و اگر به تنفیذ و امضای ولی فقیه نرسد، حجیتی ندارد و امتیاز قانون اساسی كشور ما بر سایر قوانین اساسی كشورهای دیگر اینست كه قانون اساسی كشور ما به امضای نائب امام زمان -عجل الله تعالی فرجه الشریف- رسیده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه ولی فقیه گفت: طبق نظر حضرت امام –رضوان الله علیه- حتی اگر رئیس جمهور منتخب مردم، از سوی ولی فقیه منصوب نشود، این حكومت طاغوت است، یعنی رأی مردم حجیت ایجاد نمی كند و آن حضور ولایت فقیه و نصب اوست، كه می تواند حجت باشد، امامتأسفانه در تبیین این مسائل كمتر تلاش صورت گرفته است.
آیت الله مصباح یزدی در مقام نتیجه گیری گفت: پس باید در كتب درسی، نیازهای جامعه درنظر گرفته شود كه از جمله این نیازها تبیین ولایت فقیه است، یعنی نقطه ای كه دشمن همه نیروی خود را علیه آن متمركز كرده است و فتنه اخیر نیز برآیند فعالیت چندین ساله آنها بود كه نه برای تعویض شخص كه برای تغییر نظام انجام شد.
وی با تأكید بر پرداختن به مسائل بنیادی دین در كتب درسی گفت: وقتی افرادی بی‌اعتقاد با عنوان اسلام‌شناس در جمهوری اسلامی تدریس می‌كنند و حتی قرآن را كلام پیغمبر می‌نامند و از طرفی پیامبر(ص) را مانند هر انسانی جایز الخطا می‌دانند كه ممكن است اشتباه كند، مشخص می‌شود هنوز بسیاری از مسائل وجود دارد كه تا حل نشود نمی توان بر پایه آن بنیانی بنا نهاد، چرا كه وقتی دین زیر سئوال رفت، معنا ندارد از احكام آن بحث شود. پس باید دید چه خطراتی جوانان ما را تهدید می‌كند و بر اساس آن متون درسی را تهیه و تدوین نمود.
گفتنی است همایش ملی تفسیر 22 اردیبهشت ماه برگزار شد.