آیت الله مصباح یزدی: آیت الله بهجت هدف از خلقت و نحوه رسیدن به آن هدف را شناخت

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به عبادت‌ها‌ی حضرت آیت العظمی بهجت و گریه‌ها‌ی ایشان در نماز گفت: با وجود اینکه در نماز گریه می‌کردند اما چنان لذتی از نماز می‌بردند که می‌فرمودند:اگر سلاطین عالم لذت نماز را درک می‌کردند، سلطنت را رها می‌کردند تا لذت آن را درک کنند

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به عبادت‌ها‌ی حضرت آیت العظمی بهجت و گریه‌ها‌ی ایشان در نماز گفت: با وجود اینکه در نماز گریه می‌کردند اما چنان لذتی از نماز می‌بردند که می‌فرمودند: اگر سلاطین عالم لذت نماز را درک می‌کردند، سلطنت را رها می‌کردند تا لذت آن را درک کنند. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مراسم سالگرد درگذشت مرحوم آیت الله العظمی بهجت –رضوان الله تعالی علیه- با اشاره به فضائل این عالم ربانی گفت: آیت الله بهجت شخصی بود که دانست برای چه خلق شده و در همان مسیر حرکت کرد.
علامه مصباح یزدی در ادامه به طرح این پرسش‌ پرداخت كه: ما می‌دانیم که انسان برای هدفی خلق شده که باید با رفتار اختیاری خود به سمت آن هدف حرکت کند اما آن هدف چیست و چگونه باید به آن هدف برسد؟
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیات قرآن کریم خاطرنشان كرد: قرآن کریم هدف از خلقت را گاهی عبادت بندگان، گاه ‌آزمایش آنها، و زمانی رسیدن به رحمت الهی ذکر کرده است که با در کنار هم قرار دادن این آیات به این نتیجه می‌رسیم که همه آنها یک مطلب را بیان می‌کنند و یکی مقدمه دیگری است، و آن این است که خدای متعال هدفی جز افاضه فیض و رساندن رحمت ندارد و عبادت تنها راه رسیدن به رحمت خاص الهی است که بالاترین رحمت‌هاست و هیچ موجود دیگری لیاقت درک آن را ندارد .
وی با طرح این سوال که این چه رحمتی است که جز با عبادت حاصل نمی‌شود، گفت: این مسأله بسیار پیچیده‌ای‌است که نباید از عقل و درک خودمان توقع درک آن را داشته باشیم ولی با استفاده از آیات و روایات متوجه می‌شویم، این رحمت دارای عنوان عامی است که قرب به خدا نامیده می‌شود و از همین روست که در فرهنگ اسلامی می‌گوییم کار را باید قربة‌الی‌الله انجام داد.
وی با بیان اینکه حقیقت قرب به خدا را درست نمی‌شناسیم و تنها معنایی مبهم از این لفظ می‌فهمیم، ادامه داد: در روایاتی که تعدادشان هم کم نیست آمده است که عبد به وسیله نوافل و مستحبات به خداوند نزدیک می‌شود تا جایی که محبوب خدا می‌شود و در این صورت خداوند چشم و گوش و دست وی می‌شود.
این استاد اخلاق حوزه علمیه ضمن بیان این نكته که این مفاهیم هم برای ما قابل فهم نیست، گفت: همان گونه که کودک نابالغ توانایی درک لذت جنسی را ندارد، مقاماتی وجود دارد که تنها با تشبیهات و الفاظی كلی مانند قرب الهی بیان می‌شود، ولی انسان جز با رسیدن به آنها نمی‌تواند حقیقت آنها را بفهمد.
وی در ادامه با اشاره به حالت‌ها‌ی خاص ائمه علیهم‌السلام گفت: در هنگام عبادت رنگ از رخساره ائمه(ع) و فاطمة زهرا –سلام الله علیها- می‌پرید، ولی ما درک درستی از چرایی این حالات نداریم، اما نمونه‌هایی از آن حالات را در اولیای خدا مشاهده می‌كنیم.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به عبادت‌ها‌ی حضرت آیت العظمی بهجت و گریه‌ها‌ی ایشان در نماز گفت: ایشان با وجود اینکه در نماز به شدت گریه می‌کردند، اما چنان لذتی از نماز می‌بردند که می‌فرمودند: اگر سلاطین عالم لذت نماز را درک می‌کردند، سلطنت را رها می‌کردند تا لذت نماز را درک کنند.
وی با تأکید بر این نکته كه: آیت الله بهجت فهمید برای چه خلق شده و از چه راهی باید به هدف رسید، گفت: انسان خلیفه خداست، اما خلیفه شدن با خوردن و آشامیدن و فراهم کردن زندگی مرفه به دست نمی‌آید، بلکه مقامی است که با عبادت می‌توان به آن رسید.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: رسیدن به قرب الهی هدف خلقت است، و در واقع هدف خلقت همین کسانی هستند که به این مقام رسیدند، و بقیه افراد طفیلی آنانند.
گفتنی است این مراسم 26 اردیبهشت ماه در مسجد اعظم و حرم مطهر حضرت معصومه –سلام الله علیها- برگزار شد.

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...