آیت الله مصباح یزدی: منافقان برای حفظ جایگاه خود در بین مردم دم از امام(ره) می‌زنند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به فعالیت‌ها‌ی منافقان و فتنه‌گران در انقلاب اسلامی گفت: در عصری که مردم کلام امام خمینی(ره) را همچون کلام معصوم تلقی می‌کنند و به امام خود عشق می‌ورزند، اگر منافقان امام را زیر سئوال ببرند در حقیقت خود را منزوی کرده‌اند، از این رو با تمسک به سخنان متشابه امام(ره) سعی می‌کنند خود را طرفدار امام جلوه دهند تا
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به فعالیت‌ها‌ی منافقان و فتنه‌گران در انقلاب اسلامی گفت: در عصری که مردم کلام امام خمینی(ره) را همچون کلام معصوم تلقی می‌کنند و به امام خود عشق می‌ورزند، اگر منافقان امام را زیر سئوال ببرند در حقیقت خود را منزوی کرده‌اند، از این رو با تمسک به سخنان متشابه امام(ره) سعی می‌کنند خود را طرفدار امام جلوه دهند تا در جامعه برای خود جایگاهی بیابند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با دست‌اندرکاران روزنامه جوان در آستانه سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) با اشاره به ویژگی‌های ایشان گفت: امام (ره) فردی بود که در مقام شناخت اسلام در ابعاد گوناگون فردی، اجتماعی، مادی و معنوی‌ کم نظیر بود و شاید در عصر ما و در این نیم قرن اخیر کمتر کسی را می‌شود به جامعیت ایشان معرفی کرد.
علامه مصباح یزدی با بیان اینکه شناخت امام (ره) از اسلام در عمل و رفتار ایشان مجسم بود، گفت: امام خمینی(ره) برای تحقق اسلام در جامعه اسلامی و شیعی تمام توان خود را به کار گرفت و نماد اسلام و تشیع شد به گونه‌ای که بسیاری از مردم جهان، اسلام را با نام امام(ره) می‌شناسند.
آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر اهمیت اسلام از نظر حضرت امام(ره) گفت: علاقه ما به امام خمینی یک نوع شیفتگی در برابر یک فرد برجسته یا یک قهرمان ملی نیست؛ علاقه ما به ایشان تنها به خاطر این است كه ایشان را تجسم اسلام می‌دانیم. برای فرمایشات ایشان هم از آن جهت احترام قائلیم که برگرفته از متون اسلامی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مراتب ایمان در افراد گفت: نباید این‌گونه پنداشته شود که هرکس انقلابی است همه نقاط قوت را دارد و هرکس ضد انقلاب است، هیچ نقطه مثبتی ندارد، بلکه انسان‌ها در مراتب معرفت و ایمان و پایبندی نسبت به باورهایشان و همچنین در مراتب نقاق بسیار متفاوتند و چه بسا افراد ضعیف الایمانی که برای زندگی بهتر، نقاط ضعف خود را پنهان می‌کنند که در این صورت مرتبه‌ای از نفاق شکل می‌گیرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: افرادی در طول تاریخ اسلام بوده و هستند که از ایمان کم بهره و از کفر بهره‌ها‌ی فراوانی دارند، اما برای اینکه بتوانند در جامعه اسلامی زندگی کنند و قدرت را به دست بگیرند، کفر خود را پنهان می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه طرفداران نظام اسلامی نیز از نظر پایبندی به ارزش‌های انقلاب بسیار متفاوت هستند ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی و به دلیل محبوبیت امام(ره) عده‌ای از افراد که در صدد احراز پست و مقام و حتی گرفتن جای امام(ره) بودند، مجبور به تظاهر به حمایت از انقلاب و امام (ره) بودند و نقاط ضعف خود را پنهان می‌کردند و راه نفاق را در پیش گرفتند.
آیت الله مصباح یزدی پیدایش نفاق را ناشی از دنیاطلبی دانست و گفت: از سویی دلبستگی‌ها به امور دنیا و خانواده در شکل گیری شخصیت فرد اثرگذار است و از سوی دیگر امتحان نیز سنت الهی است تا کسانی که حتی در راه اسلام تلاش می‌کنند، میزان پایداری‌شان مشخص شود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ویژگی‌ها‌ی منافقین گفت: منافقین در مقام ادعا بسیار بزرگ‌گویی می‌کنند، اما در مقام عمل، کم کارند. در دوران انقلاب اسلامی نیز منافقانی وجود دارند و برای اینکه مردم آنها را بپذیرند و منزوی نشوند، دم از اسلام و امام خمینی(ره) می‌زنند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به آیات متشابه و محکم قرآن کریم گفت: منافقین و فتنه‌گران در زمان رسول اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله حتی کارهای اشتباه خود را به آیات متشابه قرآن مستند کرده و حتی بعد از رحلت رسول اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله نیز به متشابهات سیره پیامبر تمسک می‌کردند تا بتوانند در سایه آن به مقاصدشان برسند.
آیت الله مصباح یزدی با توضیح متشابهات گفت: همان گونه که قرآن متشابهاتی دارد که باید با قرینه‌هایی منظور آنها فهمیده شود، در کلام پیروان قرآن نیز چه بسا متشابهاتی وجود دارد و تنها کسانی می‌توانند متوجه آن شوند که با قرینه‌ها و هدف و انگیزه متکلم آشنا باشند.
وی با اشاره به اینکه در بین سخنان امام(ره) نیز سخنان متشابه وجود دارد گفت: امام(ره) گاهی مطلبی را بیان می‌کردند که همگان متوجه قرائن و منظور امام(ره) می‌شدند؛ به عنوان نمونه امام خمینی(ره) در رأس امور بودن را برای چند مورد عنوان کرده‌اند. گاهی بیان کرده‌اند مجلس در رأس امور است و گاهی فرمودند اسلام در رأس امور است و موارد دیگری که باید با مراجعه به قرائن، منظور امام(ره) را در هر مورد دریافت.
علامه مصباح یزدی با اشاره به فعالیت‌ها‌ی منافقان و فتنه‌گران در انقلاب اسلامی گفت: در عصری که مردم کلام امام خمینی(ره) را همچون کلام معصوم تلقی می‌کنند و به امام خود عشق می‌ورزند، اگر منافقان امام را زیر سئوال ببرند در حقیقت خود را منزوی کرده‌‌اند، از این رو با تمسک به سخنان متشابه امام(ره) سعی می‌کنند خود را طرفدار امام جلوه دهند تا در جامعه برای خود جایگاهی بیابند.
وی با بیان اینکه کسانی می‌توانند بیانات امام(ره) را متوجه شوند که با اهداف، سیره و تفکرات امام(ره) آشنا باشند، ادامه داد: بهترین راهکار برای منحرفان و فتنه‌گران تمسک به کلمات متشابه امام(ره) است و منافقان کلماتی از امام(ره) را گزینش می‌کنند تا بتوانند به مقاصد خویش برسند که این شیوه از صدر اسلام وجود داشته و منافقان همواره برای توجیه کارهای خود به سخنان پیامبر(ص) استناد می‌کردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برای فهمیدن متشابهات باید به محکمات تمسک کرد، به سوء‌استفاده برخی مسئولان کشور از سیره امام(ره) اشاره و خاطر نشان کرد: رئیس جمهور سابق در مراسمی در دانشگاه آزاد -که بنده نیز حضور داشتم‌- منظور امام(ره) از ولایت مطلقه فقیه را، ولایت غیر مقید به احکام اسلامی بیان کرده، آن را از ابتکارات امام(ره) بر ‌شمرد و چنین نتیجه گرفت که حکومت به خاطر مصلحت می‌تواند احکام شرع را زیرپا بگذارد؛ و به این شكل به عنوان حمایت از امام(ره) مطلبی را به امام نسبت ‌داد که به انکار امام(ره) و تفکر و هدف ایشان می‌انجامد.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: فتنه‌گران هرگز باور ندارند که احکام اسلام باید در جامعه جاری شود و با زیر سوال بردن نبوت و عصمت پیامبر اکرم(ص) یا ناکارآمد معرفی کردن احکام اسلام و بالاخره تجویز قرائات مختلف از دین می‌کوشند تا به مقاصدشان برسند.
وی در پایان با اشاره به اینکه این کلام امام(ره) که میزان رأی ملت است بسیار مورد تأکید فتنه‌گران و منافقان قرار می‌گیرد گفت: منظور امام(ره) از این سخنان این نبوده که هرچه مردم گفتند همان شود، هرچند مخالف اسلام باشد؛ آیا می‌توان پذیرفت که نظر امام این بوده است که اگر مردم به حذف قوانین اسلام و قصاص و حدود و غیره رأی دادند باید طبق رأی مردم عمل شود؟!