علامه مصباح یزدی: با وجود تأكید حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بر اسلامی‌سازی علوم انسانی، بعد از گذشت بیش از سی سال هنوز توفیق چندانی در این زمینه نصیب ما نشده و ریزه‌خوار علوم انسانی غرب هستیم

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: فتنه سال گذشته تنها یك دعوای سیاسی و رقابت بین دو حزب نبود، بلكه ریشه در ضعف فكری داشت، چرا كه عده‌ای واقعا اسلام و ولایت‌فقیه را نفهمیدند و احكام اسلامی را تاریخ مصرف گذشته می‌دانند و می‌پندارند امام با زرنگی به انقلاب رنگ اسلامی داد و ولایت‌فقیه را مطرح كرد.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در جمع تعدادی از مسئولان وزارت دفاع با اشاره به نقش مهم علوم انسانی گفت: مسأله علوم انسانی همواره مورد تأكید حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بوده است، اما متأسفانه بعد از گذشت بیش از سی سال هنوز توفیق چندانی در این زمینه نصیب ما نشده و ریزه‌خوار علوم انسانی غرب هستیم.
علامه مصباح یزدی با تأكید بر این‌كه كارهای بزرگ ابتدا از یك تفكر سرچشمه می‌گیرد گفت: این مسأله بسیار جدی است باید این بحث همه جا مطرح شود و درباره آن اندیشه شود تا كم‌كم به گفتمان اجتماعی اسلامی كشور تبدیل شود.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌كه افرادی چون شهید بهشتی و شهید مطهری قبل از انقلاب نیز بر اسلامی شدن علوم انسانی تأکید داشتند ادامه داد: متأسفانه از همان ابتدا كسانی بودند كه معتقد بودند اسلام نمی‌تواند جوابگوی نیازهای انسان در زمینه‌های مختلف باشد و باید از نظام‌های دیگر بهره جست و هنوز هم با گذشت 32 سال از انقلاب اسلامی هنوز كار قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی با اشاره به این‌كه اسلامی سازی علوم انسانی نیاز به پژوهش‌های بنیادی دارد و زودبازده نیست ادامه داد: متأسفانه مسئولان نظام، دارای نوعی روحیه پراگماتیستی هستند و به دنبال كارهای زودبازده می‌روند و از آنجا كه مثلا اقتصاد اسلامی نیاز به پژوهش‌های بنیادینی دارد كه مدت زمان زیادی وقت نیاز دارد، آن را كنار گذاشته و به نظریه‌های اقتصادی دیگر رو می‌آورند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به فتنه اخیر گفت فتنه سال گذشته تنها یك دعوای سیاسی و رقابت بین دو حزب نبود، بلكه ریشه در ضعف فكری داشت، چرا كه عده‌ای واقعا اسلام و ولایت‌فقیه را نفهمیده‌اند و احكام اسلامی را تاریخ مصرف گذشته می‌دانند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأكید بر اینكه مشكل اصلی در كشور عدم تفكر اصیل اسلامی است گفت: وقتی رئیس‌ جمهور روحانی كشور می‌گوید من به این دلیل ولایت‌فقیه را قبول دارم که در قانون اساسی آمده، بدین معناست كه اگر در قانون اساسی نیامده بود، قبول نداشتم، و از سویی نیز چون قانون اساسی قابل تغییر است، می‌توان در آینده ولایت فقیه را از آن حذف کرد؛ وقتی مسئول كشور چنین تفكری داشته باشد، چه توقعی می‌توان از دیگران داشت؟
وی با اشاره به سخن امام رضوان‌الله‌علیه مبنی بر صدور انقلاب به جهان گفت: صادر كردن انقلاب به معنای صادر كردن اسلام است، یعنی باید فرهنگ اسلام به گوش جهانیان برسد تا بیدار شوند، و ماهیت اسلام نیز ماهیتی فرهنگی است، یعنی بر اساس باورها و ارزش‌هاست، اما در زمینه فرهنگ اسلامی حتی در دانشگاه‌های داخل كشور نیز هنوز كاری انجام نشده است.
آیت الله مصباح یزدی با تأكید بر لزوم تحول فرهنگی گفت: روحانیت در تحول فرهنگی نقش مهمی دارد، اما زمینه و پشتیبانی‌‌اش باید توسط دولت صورت گیرد و در صورتی كه این تحول فرهنگی بلكه انقلاب فرهنگی با جدیت پیگیری نشود، معلوم نیست در آینده با وجود این همه فرهنگ‌های الحادی نتیجه چه خواهد شد.
گفتنی است این دیدار 11مهرماه سال جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
 

آخرین محتوای سایت

راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...