آیت الله مصباح: فهم قرآن كریم عروة الوثقایی است كه با آن گمراه نمی‌شویم

علامه مصباح یزدی ضمن تأكید بر اهمیت قرآن كریم گفت: بهترین و مفیدترین چیزی که برای طلبه در این عصر سراغ دارم خواندن معارف قرآن است


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در همایش تبیین ضرورت دروس معارف قرآن با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به استان قم گفت: با حضور ایشان در قم، مردم و طلاب این استان مورد عنایت حضرت بقیه الله قرار گرفتند.
علامه مصباح یزدی در بیان انگیزه نوشتن كتب دروس معارف قرآن كه در حال حاضر در مؤسسه امام خمینی(ره) تدریس می‌شود، گفت: در دهه سی شمسی نخبگانی همچون شهید بهشتی، ربانی شیرازی و قدوسی به برنامه‌ریزی در مدرسه حقانی پرداخته بودند تا تدریجا کمبودهای حوزه نسبت به نیازهای جامعه برطرف شود. و بنده در آن‌جا برای تدریس تفسیر دعوت شدم. پس از گذشت چند سال متوجه شدم كه اگر بخواهیم به روش سنتی رایج تفسیر را ادامه دهیم تفسیر كل قرآن بیش از بیست سال طول خواهد كشید كه آن هم گزیده‌ای از تفاسیر و نظریه مفسران خواهد بود كه هرچند مفید است، اما نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه و شبهات روز باشد.
این استاد تفسیر قرآن كریم ادامه داد: همین مسأله سبب شد تا به فكر بیفتم تا مطالب قرآن را دسته‌بندی كنم تا به صورت موضوعی عنوان شود و در هر موضوع چند آیه قرآن كریم مورد بحث قرار گیرد. البته ملاك‌های تقسیم‌بندی متفاوت بود و بالاخره در همین 9 بخشی كه تنظیم و چاپ شده، دسته‌بندی شد.
علامه مصباح یزدی با تأكید براین‌كه فهم صحیح قرآن عروة الوثقایی است كه با آن گمراه نمی‌شویم، اظهار داشت: اما این روش دسته‌‌‌‌¬بندی مشتمل بر حصر عقلی نیست و هیچ كس ادعا ندارد كه بی‌نقص است.
وی با اشاره به برخی سئوالاتی كه در خصوص این دروس و كتب آن مطرح شده افزود: در این كتب کمتر از روایات استفاده شده چرا كه اگر از روایات استفاده می‌شد، جای بحث‌هایی در خصوص دلالت و سند آنها وجود داشت، در حالی‌كه درخصوص قرآن از حیث سند نمی‌توان اشكال كرد و اگر دلالت‌ها نیز اطمینان‌بخش باشد و با روش عقلایی با توجه به قرائن لفظیه و مقامیه بیان شود، برای همگان قابل قبول خواهد بود، و از طرفی اگر قرار بود روایات هم كار شودحجم مطالب بسیار زیاد می‌شد و به عنوان برنامه درسی قابل اجرا نبود.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: همچنین تجربه‌ای از مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر گران‌سنگ المیزان وجود داشت و آن جدا كردن بحث‌های روایی از مباحث عقلی و قرآنی صرف بود كه به همین دلیل آن تفسیر حتی مورد توجه اهل سنت نیز قرار گرفته بود.
وی با اشاره به اینكه علی‌رغم زحمت‌های برخی دوستان، هنوز این كتاب به صورت كتاب درسی درنیامده است اظهار داشت: از سویی شكی نیست كه این كتب بی‌نقص نیست و ازسوی دیگر پرداختن به مسائل قرآنی در اولویت قرار دارد و چه بسا كسی بتواند با دقت مباحثی را مطرح كند كه مفیدتر و بهتر باشد.
وی در پایان بر اهمیت قرآن كریم تأكید كرد و گفت: بهترین و مفیدترین چیزی که برای طلبه در این عصر سراغ دارم خواندن معارف قرآن است.
گفتنی است این مراسم 3 آبان ماه در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.