به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش آسیبشناسی فرقههای نوظهور با اشاره به آیات قرآن كریم گفت: انسان به گونهای آفریده شده كه گرایشی به خدا دارد و معمولا از این گرایش به گرایش فطری خداشناسی یا حقطلبی تعبیر میشود و این اساس زندگی انسانی است كه انسان با خروج از آن با مشكلات عدیدهای مواجه میشود.
علامه مصباح یزدی با اشاره به انبوه مشکلات فرهنگی و اجتماعی در مغرب زمین به موضوع نیاز انسان به آرامش پرداخت و خاطر نشان كرد: پس از اینکه بسیاری از مردم مغرب زمین از همه جا سرخورده شدند متوجه شدند که منشأ این مشکلات منحرف شدن آنها از جهت اصلی خلقت است. بنابر این به این فکر افتادند که به سوی معنویات بروند. عدهای طبیعتگرا شدند و به دنبال كنارهگیری از جمع رفتند، و عدهای نیز به روشهای به اصطلاح عرفانی روی آوردند تا از راه مراقبت و ریاضت بتوانند آرامشی برای خود كسب كنند. البته این روش در مشرق زمین سابقه طولانی دارد و این ریاضتها نزد بودیستها و هندوها رایج بوده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اظهار تأسف از اینكه اثراتی از موج این گرایشها به كشورهای اسلامی و از جمله كشور ما هم رسیده اظهار داشت: برخی روشهای عرفانی مانند شیطانپرستی، روشهایی است كه واضح البطلان بوده و از آنجا كه با تعالیم شرع و دین منافات دارد، جوانان مؤمن و متدین کمتر به آنها گرفتار میشوند. اما مسأله جدی كه حتی در دانشگاهها و محافل علمی نیز مطرح میشود، نوع تفكری است كه جوانان پاك و مومن ما را منحرف میكند، چرا كه گاهی افکار و گرایشهایی ترویج میشود که جنبه قداستی دارد و با آهنگ مقدس و پرجاذبهای مطرح میشود و جوانهای بسیار پاک و مخلصی را در اثر ناآگاهی جذب میکند.
وی ادامه داد: این تفكر تنها راه رسیدن به كمالات معنوی را دین نمیداند، و راههایی كوتاهتر و آسانتر به عنوان عرفان برای رسیدن به كمال معرفی میکند.
علامه مصباح یزدی با تأكید بر اینكه مسئولان باید متوجه رواج این نوع عرفانها باشند، به تبیین واژه عرفان پرداخت و گفت: در نوعی از عرفان كه با دین مرتبط است، انسان در اثر بندگی خداوند دارای قدرتهایی میشود كه عنایت و عطیه الهی است، اما عرفانی كه امروز در سطح جهان ظهور كرده ربطی به خداوند و شناخت او ندارد، یعنی محور فكری آن شناخت خدا نیست، بلكه حالت روحی برتری است که در آن انسان بر اثر ریاضتهایی كه تحمل میكند به قدرتهایی دست مییابد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به قدرتهایی كه این افراد كسب میكنند گفت: همانگونه كه انسان با ورزش جسم خود را قدرتمندتر میكند، با ریاضت نیز به حالت روحی برتری میرسد كه به دین و شناخت حقایق ربطی ندارد.
وی با بیان این كه این عرفان نمیتواند جایگزین دین در زندگی بشر شود، اظهار داشت: دین برای انسان برنامه زندگی ارائه میكند كه انسان با عمل به آن میتواند به هدف خلقت و كمال برسد، اما آنچه امروز به عنوان عرفان مطرح میشود با رسیدن به كمال تلازم ندارد.
علامه مصباح یزدی با تاكید بر اینكه هركاری برای خدا انجام شود ارزش داشته و نتیجهبخش خواهد بود، اظهار داشت: یكی از علتهای استقبال از این روشهای عرفانی علیرغم ریاضتهایی كه در آنها وجود دارد این است كه دین برای رسیدن به کمال یك برنامه كلی و دائمی دارد و انسان در تمام لحظات زندگی، باید مراقب اعمال خود باشد و مرتكب حرامی نشود و دائما تحت فرامین و نواهی الهی قرار بگیرد، اما ریاضت در روشهای عرفانی اگر چه دشوار اما دارای مدت محدودی است و این انگیزهای میشود تا فرد حاضر به تحمل ریاضتها در این مدت محدود شود و در عوض خود را در سایر لحظات آزاد و رها احساس کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آنچه كه علنا مخالف اسلام و دین است، برای افراد متدین واضح البطلان است، اما آنچه خطرناك است این است كه این روشها گاهی با عنوان دین مطرح میشود و در كنار آن مواردی خلاف احکام اسلام ضمیمه میشود كه ممكن است برخی جوانان و متدینان نیز به خاطر عدم آگاهی كامل نسبت به دین جذب آن شده و منحرف شوند.
این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: این عرفانهای نوظهور دام بزرگ شیطان برای جوانان پاك و مومن است و گاهی كسانی كه حتی حاضرند در راه دین جان خود را فدا كنند به این مسیر كشیده میشوند.
آیت الله مصباح در پایان خاطر نشان كرد: از این رو وظیفه ماست كه مبانی دین را به صورت مستحكم بیان كرده و منابع مفید مطالعاتی همچون آثار استاد شهید مطهری را به جوانان معرفی كنیم.