علامه مصباح یزدی: اسلام جامع همه ادیان الهی و تنها راه رستگاری تا قیامت است

پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که تنها راه رستگاری بعد از بعثت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله دین مبین اسلام است، گفت: اسلام جامع تمامی ادیان الهی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، علامه محمد تقی مصباح یزدی ظهر شنبه بیست و پنجم دی ماه در دیدار طلاب خارجی، با اشاره به جامعیت احکام اسلام برای تمامی زمان‌ها گفت: اسلام تکمیل کننده سایر ادیان آسمانی و نسخه رهایی‌بخش بشریت برای تمامی دوران بعد از بعثت تا روز قیامت است.
وی با بیان این‌که بزرگ‌ترین نعمت بعد از شناخت خداوند، شناخت پیامبران الهی است، گفت: مسئله نبوت مورد قبول تمامی ادیان الهی است و همه آنها به آمدن رسولانی از جانب خدا برای هدایت بشریت اعتقاد دارند، از این رو در مواجهه با پیروان سایر ادیان آسمانی، نیازی به اثبات اصل نبوت نیست.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: قرآن اصل دعوت پیامبران را یکی می‌داند و از عهد پیغمبران نسبت به تأیید پیغمبران پیشین و همین طور مژده نسبت به پیغمبر بعدی خبر می‌دهد.
عضو خبرگان رهبری با بیان تأکید نصوص قرآنی بر لزوم ایمان به تمامی ادیان الهی گذشته، خاطر نشان کرد: اما درآنچه از دعوت پیامبران الهی در دست بشر به جا مانده، اختلاف است؛ یهودیان حضرت مسیح و پیامبر اسلام را انکار می‌کنند و مسیحیان حضرت مسیح را پسر خدا می‌دانند، اما قرآن حضرت مسیح را پیامبری مانند حضرت موسی علی‌نبیناوآله‌وعلیهماالسلام معرفی می‌کند که به آمدن رسولی به نام احمد صلی‌الله‌علیه‌وآله بشارت داده است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)به اختلافات ادیان الهی اشاره و تصریح کرد: علاوه بر اختلاف در تعداد پیامبران، اختلافات دیگری نیز در محتوای دعوت انبیا وجود دارد؛ مسیحیان به سه اقنوم پدر، پسر و روح‌القدس اعتقاد دارند که نه مسلمانان و نه یهودیان آن را قبول ندارند؛ یهودیان نیز اعتقاداتی دارند که نه با عقل سازگار است و نه مسلمانان و نه مسیحیان آنها را قبول ندارند، از جمله این‌که در تورات آمده است که خداوند از آسمان پایین آمد و با حضرت یعقوب کشتی گرفت که حضرت یعقوب خداوند را زمین زد و بر سینه او نشست، که این مسئله را هیچ عقلی تأیید نمی‌کند.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که قرآن بیان می‌‌داردکه این موارد انحرافاتی است که در تورات و انجیل رخ داده، خاطر نشان کرد: انجیل و توراتی که امروزه در دست مسیحیان و یهودیان است کتب حقیقی آن‌ها نیست. بنابراین مسلمانان با این‌که حضرت موسی و عیسی را محترم می‌دانند، اما تمامی عهدین را به دلیل وجود انحرافاتی درآنها تصدیق نمی‌‌‌‌‌‌‌¬کنند.
وی افزود: کتابی که اکنون به نام انجیل در دست مسیحیان است انجیل حضرت عیسی علی‌نبیناوآله‌وعلیه‌السلام نیست و توسط چهار نفر از حواریین تألیف شده که حتی محتوای آنها با هم اختلاف دارد. علاوه بر این اناجیل چهار‌گانه، اناجیل دیگری نیز وجود داشته است که توسط کلیسا نامعتبر شناخته شده و جمع‌آوری شده‌اند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که محتوای تورات و انجیل واقعی در اصول هیچ اختلافی با قرآن ندارند، تأکید کرد: دلایل فراوانی وجود دارند که اثبات می‌کنند قرآن همان کتابی است که توسط جبرئیل از سوی خداوند نازل شده است و ما به استناد قرآن به همه انبیای الهی احترام می‌گذاریم و اگر هم کتب آسمانی تحریف نشده دیگر ادیان موجود بودند آنها نیز نزد ما محترم شمرده می‌شدند.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که اصول ادیان الهی ثابت است و تنها برخی تغییرات به دلیل شرایط زمانی و مکانی در برخی از احکام رخ داده است، گفت: برخی از دستورات انبیای گذشته متناسب شرایط و موقعیت‌های زمانی و مکانی خاصی بوده است و قرآن به ما می‌آموزد که برخی از دستورات پیامبران پیشین توسط رسول بعدی منسوخ شده است.
وی افزود: در اسلام نیز برخی از این تغییرات رخ داد و بعضی از کارها که در دین یهود یا مسیح ممنوع بود در اسلام جایز شمرده شد. اما این تغییرات بسیار جزئی است و شرایط زمانی و مکانی در آنها موثر است.
استاد اخلاق حوزه ادامه داد: این تفاوت‌ها به معنای تغییر دین نیست. هم‌چنان‌که بر اساس اعتقادات مسلمانان، حضرت مسیح پس از ظهور امام زمان (عج) به زمین بر می‌گردند و به همراه ایشان به اصلاح عالم خواهند پرداخت؛ در آن زمان حضرت مسیح مانند امام زمان(عج) نماز خواهند خواند، در حالی‌که در زمان خودشان به شکل دیگری نماز می‌خواندند و این به معنای تغییر دین نیست بلکه به معنای این است که نماز خواندن در هر دو دین وجود داشته، و فقط شکل آن در آن زمان با زمان امام عصر(عج) تفاوت پیدا کرده است.
*اسلام نسخه نجات‌بخش خداوند برای بشریت تا قیامت
حضرت علامه مصباح یزدی با بیان این‌که اراده الهی بر خاتم بودن پیامبر اسلام قرار گرفته است، اظهار داشت: بر همین اساس ما معتقدیم که دین الهی در دوران بعد از بعثت حضرت محمدصلی‌الله‌علیه‌وآله اسلام است و هر کس که قصد رستگاری و هدایت دارد باید از این دین پیروی کند.
عضو خبرگان رهبری به امتیازات دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: دین اسلام دو امتیاز مهم عدم تحریف و ثابت بودن احکام را دارد، و بر اساس اسلام سلسله انبیا همگی یک راه را در پیش گرفته‌اند و حتی اسم اسلام نیز بر تمامی ادیان الهی دیگر انطباق دارد.
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: اصل اسلام فرمان‌بری در مقابل تمامی دستورات الهی است و این اصلی است که ادیان الهی پیش از اسلام نیز آن را بیان می‌کرده‌اند، اما در اسلام این مسئله دچار تحریف نشده، در حالی‌که امروزه این اصل در میان پیروان ادیان دیگر به فراموشی سپرده شده است.
*قرآن بزرگ‌ترین نعمت خداوند برای بشریت
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که امروزه بزرگ‌ترین نعمت خداوند بر بشریت، وجود قرآن به عنوان تنها کتاب آسمانی مصون از تحریف است، گفت: مصون بودن قرآن از تحریف وعده خداوند در قرآن است و اگر تحریفاتی که در تورات و انجیل رخ داده است در قرآن هم رخ می‌داد راهی برای هدایت و خداپرستی نمی‌یافتیم .
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در پایان با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای تحریف شده نشان دادن قرآن تصریح کرد: نسخه‌های کهن بیش از هزار ساله قرآن که در موزه‌های سرتاسر جهان موجود هستند، نشان می‌دهند که هیچ‌گونه تحریفی در قرآن رخ نداده و در هیچ جای دنیا قرآنی وجود ندارد که با قرآن موجود در دست مسلمان‌ها تفاوت داشته باشد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...