آیت‌الله مصباح: بازتولید تفکر ضد روحانیت می‌تواند فتنه بعدی جامعه باشد

عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: شاید جامعه ما آبستن فتنه دیگری باشد و با فتنه نفوذ تفکر ضد روحانیت در جامعه، روبه‌رو باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) در تاریخ 1390/02/14 در دیدار با سرداران، فرماندهان و پرسنل لشگر 17 علی بن ابی طالب-علیه‌السلام- قم، به عبرت گرفتن از حوادث و جریانات گذشته سفارش کرد.
وی با اشاره به حوادث و فتنه‌هایی که در زندگی انسان‌ها رخ می‌دهد گفت: پرسشی که در ذهن بسیاری از مردم پدید می‌آید این است که حکمت حوادث و فتنه‌هایی كه گاهی در جامعه اسلامی اتفاق می‌افتد و موجب انحراف، غفلت و در نتیجه فتنه برای جامعه اسلامی می‌شود چیست؟ و چرا خداوند تقدیر را به نحو دیگری تنظیم نکرد تا زندگی مؤمنان بدون این حوادث و فتنه‌ها و خیلی راحت‌تر جریان داشته باشد؟
ایشان در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: علاوه بر این‌که اجمالا می‌دانیم هر کاری انجام می‌شود مصلحتی را در پی داشته که ما نسبت به آن بی‌اطلاع هستیم، این حوادث امتحانی است تا نیروهای اصیل از سایر افراد مشخص شوند.
آیت‌الله مصباح تاریخ پیامبر اسلام را مورد توجه قرار داد و افزود: با نگاهی به تاریخ اسلام در می‌یابیم که خداوند متعال بهترین و شریف‌ترین مخلوق خود یعنی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و اهل بیت علیهم‌السلام را نیز مورد ابتلای به همین حوادث قرار داده است، به گونه‌ای که بیشترین ظلم‌ها و فتنه‌های بشریت برای بهترین مخلوقات خدا روی داده است.
وی بیان داشت: جنایت‌هایی كه به اصطلاح اهل نماز و روزه و جهاد بر پیامبر روا داشتند و خیانت‌هایی که یاران پیامبر و مسلمانان نسبت به عزیزترین فرزندان ایشان انجام دادند در عالم نظیر ندارد و این جنایت‌ها از سوی انسان‌های به ظاهر نمازخوان و روزه‌بگیر همچنان ادامه دارد و امروز نیز شاهد مواردی از این دست هستیم.
ایشان با اشاره به این‌که همیشه در تاریخ کسانی بوده‌اند که از تاریخ عبرت گرفته و سربلند شده‌اند، گفت: امروز شاهدیم در همین نظام، كسانی كه بعد از انقلاب به دست امام و به سفارش ایشان به پست و مقامی در نظام اسلامی رسیدند، از پشت به ولایت‌فقیه و مردم خنجر زده و خیانت کردند.
عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: خدای متعال نیز جلوی آن‌ها را نگرفت تا مردم خود تصمیم‌ بگیرند و کاری کنند وبه لطف خدا مردم در صحنه حاضر شدند و نگذاشتند كه این افراد به اهداف پلید خود که از بین بردن نظام اسلامی بود، برسند.
وی هر فتنه و حادثه‌ای را نقشه‌ای برای آزمایش مؤمنان برشمرد و تأکید کرد: باید توجه داشت که برای رسیدن انسان به هدف خلقت، مراحلی لازم است كه باید گذراند و بهشت را به آسانی به كسی نمی‌دهند بلکه باید برای آن بها پرداخت کرد.
ایشان حکمت حوادث و فتنه‌های تاریخ را اینگونه بیان کردند: این فتنه‌ها، نقشه‌ای برای آزمایش انسان‌هاست و این‌كه خداوند در طول تاریخ به نوعی در برابر ظلم‌های متعدد برخی انسان‌ها صبر کرده‌است، برای این است كه این عالم آزمایشگاه بزرگی است كه آدمی در آن آزموده می‌شود، تا مشخص شود چه كسی نمره بهتری كسب می‌کند.
آیت‌الله مصباح یادآور شد: در تاریخ پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله، عمارها و یاسرها بودند که در سخت‌ترین شرایط به ایشان پشت نکرده و با تمام وجود از ایشان تبعیت کردند و کسانی که امروز از این حرکت‌ها الگو گرفتند، از امتحان الهی سربلند بیرون می‌آیند.
ایشان حوادث چند سال اخیر به‌ویژه فتنه 88 را نمونه بارز امتحان الهی برشمرد و خاطرنشان کرد: این امتحان باطن خیلی از افراد را برای جامعه نمایان کرد و ملت ایران، دوست و دشمن را خوب شناخت، اما باید بدانیم که به تناسب ظرفیتمان برای ما هم امتحان هست و هیچ كس از امتحان مستثنی نیست.
وی عبرت گرفتن از این حوادث را وظیفه هر مسلمان دانست و یادآور شد: شرط عقل و نقل و شكرگزاری نعمت خدا این است که بنا به سفارش قرآن و روایات از تاریخ عبرت بگیریم تا در تصمیم‌گیری‌ها و موضع‌گیری‌های آینده در دام‌هایی نیفتیم که گذشتگان افتادند.
عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: باید توجه داشت که امتحانات الهی چند دسته‌اند، برخی به صورت گروهی است و یک جامعه را مورد آزمون قرار می‌دهد، مانند نهم دی و برخی نیز فردی است و هركس رتبه و كلاس بالاتری داشته باشد امتحانش سخت‌تر است.
ایشان با اشاره‌ به منزلت مقام معظم رهبری، بیان داشت: این مسأله بسیار شگفت‌آور است که فردی در طول این پنجاه سالی که از شروع فعالیت‌هایش برای انقلاب و نظام می‌گذرد، هر روز مورد امتحان و آزمایش الهی قرار گیرد و یك بار هم نمره مردودی نداشته باشد، ایشان هرگز با امثال ما که هر روز به یک شکلی هستیم و در زندگی و آزمایش‌های الهی افت و خیز داریم و با تجدیدی گام بر می‌داریم، قابل مقایسه نیستند.
وی با هشدار نسبت به افکار مارکسیستی و التقاطی که ممکن است هر شخصی دچار آن شود، افزود: قاتل شهید مطهری متأسفانه یك طلبه بود، بهانه و شعار او حفظ اسلام، عدالت اجتماعی و مانع بودن ایشان برای تحقق عدالت اجتماعی در کشور بود؛ او تحت تأثیر افكار ماركسیستی و افكار التقاطی دیگر به این نتیجه رسیده بود كه در حكومت اسلامی روحانیت نباید نقشی داشته باشد.
ایشان ادامه داد: او چنین فکر ارتجاعی را در سر می‌پروراند که با حضور روحانیت نمی‌توان به جامعه توحیدی رسید و باید این مانع برداشته شود. هوشیار باشید که این طرز تفكر هنوز نمرده و تمام نشده است، اگر چنین تفکری امروز به گوش ما می‌رسد، باید مطمئن باشیم که فتنه دیگری در حال شکل‌گیری است.
آیت‌الله مصباح تأکید کرد: نفوذ تفکر ضد روحانیت در جامعه می‌تواند فتنه بعدی جامعه باشد.
ایشان خاطر نشان کرد: از آغاز انقلاب مشروطه، تفكرات ضد روحانیت وجود داشته و همین تفکرات بود که شیخ فضل‌الله ‌نوری را بالای دار برد، چون ایشان به توطئه فراماسونرها پی برده بود و از همان دوران فراماسون‌ها بر مسأله مبارزه با آخوندها تاکید داشتند و روحانیت را مانع اهداف خود می‌دیدند و این فراماسونرها مانند امروز، هرگز علیه ایران نبودند بلكه بسیار میهن‌پرست و وطن‌دوست بودند.
وی با ابراز نگرانی از به گوش رسیدن شعارهای فراماسونری بیان داشت: در دوران مشروطه، فراماسونرها اسم و ظواهر دین را حفظ كرده و کوشیدند محتوای دین را عوض کنند، و شعارشان این بود كه از متدینان، افراد با سابقه دینی و آبرومند استفاده شود و به مردم، خود را دین‌دار و متدین معرفی می‌کردند، ولی در جلسات سرّی‌شان دینی وجود نداشت و فرقی میان مسلمان و یهودی و زرتشتی نبود.
آیت‌الله مصباح، اضافه کرد: امروز توجه کنید آیا این فکرها منقرض شده؟! آیا نمونه‌ها و نشانه‌های آن را جاهایی نمی‌بینید؟! آیا از گوشه و کنار نواهای آن به گوش نمی‌رسد؟! آیا نباید احتمال داد كه شاید این حوادث نمونه‌ای از همان فعالیت‌هاست كه بارها در دامش افتاده‌ایم؟!
ایشان ادامه داد: راهی كه این‌ها می‌روند ضد اسلام است، ولی شعارهای‌شان پوششی است. آن‌چه دنبال می‌کنند مبارزه با اسلام و ولایت‌فقیه است، هرچند شعار ولایت هم می‌دهند. متأسفانه این انگیزه‌ها و طرز فكر امروز در جامعه ما وجود دارد، گرچه ممکن است شكلش تغییر كرده ولی دارای همان روح است.
وی تنها راه نجات را تمسک به قرآن، عترت و ولایت فقیه، خواند و تأکید کرد: خط انبیا و معصومین و جانشین آن‌ها خط حق است و در زمان غیبت معصوم نیز راه ولی‌فقیه ادامه راه امام معصوم است.
استاد اخلاق حوزه با اشاره به لزوم پیروی از ولی‌فقیه گفت: این همان چیزی است كه ما را از فتنه‌ها حفظ می‌كند، هرجا عالم دین‌شناس، مخلص و فداكاری وجود داشته باشد جامعه پیشرفت كرده و از بلاها محفوظ مانده و هرجا در این خط انحراف پیدا شد، افتادن در دامن دشمنان، انحراف، ستون پنجم دشمن شدن و جاسوس و فراماسونر شدن را به همراه دارد.
 

آخرین محتوای سایت

راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...