آیت‌الله مصباح: باید ملاک در برنامه‌ها رضایت امام زمان(عج) باشد

عضو خبرگان رهبری، موفقیت در مسئولیت را مرهون رشد انسان دانست و افزود: رشد ما در دو جهت است؛ یکی این‌که دین را بهتر بشناسیم و دوم این‌که بیشتر به دستورات آن عمل کنیم.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با مسؤولین سازمان تبلیغات استان مازندران كه در تاریخ 15 دی‌ماه در مؤسسه برگزار شد، اظهار داشت: با استقرار نظام جمهوری اسلامی، انتظار می‌رود این نظام که مبتنی بر معارف اسلامی است، پایه‌های اعتقادی و ارزشی مردم را تقویت كند و از آسیب‌هایی كه ممكن است دین مردم را به مخاطره بیاندازد، جلوگیری کند و زمینه‌های رشد و تعالی اسلامی و فرهنگی مردم را فراهم كند.
علامه مصباح یزدی با بیان این‌که اسلامیت نظام درشکل دولت‌های غیر اسلامی قابل تحقق نیست، گفت: اگر ما از کشورهای دیگر الگوگیری کنیم ـ که البته تاکنون همین کار را کرده‌ایم ـ و آن را ادامه هم دادیم، دیگر وظیفه‌ای به عنوان تعالی اسلامی در مجموعه کابینه دولت و مسئولان کشور نمی‌گنجد.
وی در همین راستا به اظهار نظر وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکی از دولت‌های قبل در ارتباط با اسلامی بودن فعالیت‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد و یادآور شد: وقتی از وی پرسیدند اسم وزارتخانه شما فرهنگ و ارشاد اسلامی است، شما برای اسلام چه کاری کرده‌اید و چرا بعضی از کارهایی می‌کنید ضداسلامی است؛ وی پاسخ می‌دهد: این «اسلامی»‌ اسمی است که بعد از انقلاب «مد» شده است و به هر چیزی می‌چسبانند، مثل انجمن‌های اسلامی، شورای اسلامی شهر، انجمن اسلامی دانشجویان و...، این کلمه «اسلامی» تشریفاتی است، وظیفه ما همان وظیفه وزارت فرهنگ و هنری است که زمان شاه بود و هیچ وظیفه دیگری نداریم.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که تلقی کارگزاران دولت و مسئولان رسمی کشور از برنامه‌ها، همان چیزی بود که در گذشته اجرا می‌شد، خاطرنشان کرد: برپایی نظام اسلامی در مردم این توقع را ایجاد کرد که با ریخته شدن این همه خون پای این نظام و فداکاری‌های بی‌شمار، باید دولتی مستقر شود که مبنا و ملاک آن اسلام باشد و مطابق موازین اسلامی قدم بردارد.
استاد حوزه علمیه با توجه به شکل‌گیری سازمان‌هایی که متکفل تبلیغ دین باشند، افزود: در نظام مدیریتی و سازمانی اداره كشور، ارگانی كه به خصوص متصدی امور فرهنگی و دینی جامعه باشد، دیده نشده بود و این وظیفه با تشكیل چهار نهاد: سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع جهانی اهل‌بیت و مجمع تقریب بین مذاهب، چهره رسمی‌‌تری به خود گرفت و این نهادها به طور رسمی عهده‌دار ‌رشد دینی جامعه شدند.
ایشان ادامه داد: بعد از رسمیت یافتن این سازمان‌ها و قرار گرفتن در مسیر تغذیه فرهنگی جامعه، مسائل محتوایی مورد توجه قرار گرفت و تلاش‌ها به سمت غنای علمی و به‌روز كردن ابزار انتقال این معارف اسلامی جهت گرفت.
آیت‌الله مصباح یزدی به هدف تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: در برنامه‌های این سازمان، هدف این است که مردم دیندار باشند، به ارزش‌های اسلامی مقید شوند و غیرت دینیشان حفظ و تقویت شود، در واقع هدف اسلام تحقق یابد و این امر به ثمر نمی‌رسد، مگر این‌که مدیران شایسته و دلسوز در مسئولیت‌ها قرار گیرند.
وی تأکید کرد: ملاک در فعالیت‌ها و برنامه‌ها باید رضایت امام زمان(عج) باشد و از توانمندی‌های اسلام و ظرفیت‌هایی که در مذهب تشیع وجود دارد طوری استفاده کرد که اسباب رضایت خاطر و شادی دل حضرت فراهم شود.
عضو خبرگان رهبری موفقیت در مسئولیت را مرهون رشد انسان دانست و افزود: رشد ما در دو جهت است؛ یکی این‌که دین را بهتر بشناسیم و دوم این‌که بیشتر به آن عمل کنیم. اگر قرار است مردم را رشد بدهیم و جامعه ترقی کند، باید یک برنامه مطالعاتی داشته باشیم که معلومات خود را افزایش دهیم و در کنار آن برنامه خودسازی داشته باشیم تا نور تقوا و ایمان در ما افزایش یابد.
ایشان در پایان، سفارش امام صادق(ع) به جابر جعفی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: معیار سنجش ما باید خدا و قرآن باشد و اگر فعالیت‌های ما مورد رضایت خداوند و مطابق قرآن بود، خدا را شکر کنیم و اگر نبود، خودمان را اصلاح کنیم. نباید تشویق‌ها و انتقادهای مردم تأثیری در رفتار و عملکرد ما داشته باشد که اگر طبق این اصل حرکت کنیم، اهل ولایت خواهیم بود.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...