علامه مصباح یزدی: بالاترین برکت انقلاب، احیای دین در جامعه بود

عضو خبرگان رهبری گفت: سال‌ها پیش وقتی داستان حنظله غسیل الملائکه را شنیدم، برای من بسیار مایه تعجب بود، اما در همین انقلاب با چشمان خود ده‌ها حنظله غسیل الملائکه و بالاتر از او را دیدم، که همه این‌ها از برکت انقلاب اسلامی بود. پس نباید به خاطر برخی مسائلی که در مقابل دین اهمیت آن چنانی ندارد، به مخدوش کردن چهره انقلاب بپردازیم و نعمت‌های الهی که از رهگذر این انقلاب شامل حالمان شده را فراموش کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از دانشجویان استان‌های تهران و یزد و اصناف بسیجی استان قم، ضمن تبریک دهه مبارک فجر و اشاره به دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: غیر از کسانی که با اصل مبارزه با شاه مخالف بوده و از آنجایی که منافعی در دربار داشتند، از رژیم ستمشاهی حمایت می‌کردند، موضع‌گیری‌ها در مقابل انقلاب اسلامی به چند صورت بود که یک دسته از آنها به این دلیل در مقابل انقلاب موضع گرفتند که به کام و به نام آنها تمام نشد و دوست نداشتند حکومت اسلامی تشکیل شود، و می‌توان مارکسیست‌ها را از این دسته برشمرد.
علامه محمدتقی مصباح یزدی ادامه داد: دسته دیگری نیز هرچند به دین و مذهب مردم احترام می‌گذاشتند، اما گرایش به تفکر مارکسیستی داشته و نوعی مارکسیست اسلامی بودند و لذا با برقراری نظام اسلامی به این شكل مخالف بودند؛ و منافقین (که سابقا به مجاهدین خلق معروف بودند) از جمله این افراد بودند و حتی بنیانگذاران اولیه آن كه به نوعی معتقد و متدین بودند نیز احکام سیاسی اسلام را تاریخ مصرف گذشته می‌دانستند که قابلیت اداره جامعه را ندارد. لذا از همان اوائل پیروزی انقلاب در مقابل ولایت‌فقیه ایستادند و دست به کارهایی چون ترور، تصرف مراکز عمومی و... زدند.
وی گروه دیگر مخالف انقلاب اسلامی را ملی‌گرایان عنوان و خاطر نشان کرد: نهضت آزادی گروه برجسته این طیف بودند که نسبت به رهبری ولایت‌فقیه و وجود یک فرد روحانی در رأس حکومت دل خوشی نداشته و حتی ابائی نداشتند که صراحتا این مسأله را عنوان کنند.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به مشکلات سنگینی که پس از پیروزی انقلاب بر جامعه اسلامی تحمیل شد، خاطر نشان کرد: صبر و مقاومت مردم متدین کشور، سبب شد تا طبق وعده خداوند، نصرت الهی شامل حال مسلمین شود.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم خاطر نشان کرد: خداوند طبق وعده‌اش دین را کامل کرده و کافران را از ضربه زدن به اسلام مأیوس کرده است، اما از مؤمنان می‌خواهد که از کافران نترسند، ولی از خدا بترسند؛ و در صورتی که مؤمنان خداترس نباشند، و به وظایف خود عمل نکنند باید از انتقام خداوند (نه کافران) بترسند.
وی با اشاره به این‌که در برخی دوره‌ها برخی از ما دچار غفلت شدیم و برخی مغرور شدیم، ادامه داد: ولی بحمدالله این ضعف‌ها عمومیت نداشت و قاطبه مردم ما به اسلام و انقلاب وفادار ماندند که اگر غیر از این بود خداوند همان کاری را با ما انجام می‌داد که با قوم بنی اسرائیل کرده بود و ما را ذلیل می‌کرد.
این فیلسوف اسلامی، احیای دین را از مهم‌ترین برکات انقلاب خواند و خاطر نشان کرد: امروز به برکت این انقلاب، زمزمه‌هایی در کشورهای منطقه شنیده می‌شود، که بیش از سی‌سال پیش در ایران شنیده می‌شد.
علامه مصباح یزدی با اشاره به وجود اندکی آسیب‌ها و ضعف‌ها در کشور، علیرغم وجود همه برکات انقلاب اسلامی افزود: مبادا کسانی این همه برکات ارزنده را نادیده گرفته و چشم خود را بر این نعمت‌های والای الهی بسته و فقط به یکی دو نقطه سیاه موجود توجه کنند و دائما به بحث از آنها و انتقاد از آن بپردازند و یک اشتباه را به قدری بزرگ کنند، که گویا خداوند هیچ نعمتی به برکت این انقلاب به ما نداده است؛ که این ناشکری است.
وی با بیان این‌که پیروزی انقلاب و حقانیت نظام اسلامی به معنای نبودن هیچ اشتباهی در نظام نیست ادامه داد: حتی در زمان حضرت علی علیه‌السلام برخی مأمورانی که خود حضرت تعیین می‌کردند، مرتکب خلاف و اشتباه می‌شدند؛ وقتی برخی از کسانی که توسط معصوم انتخاب شدند، خلاف کردند، چگونه می‌توان انتظار داشت در نظام اسلامی و جامعه وسیع امروزی هیچ کس مرتکب اشتباه نشود؟!
علامه مصباح یزدی منشأ بسیاری از این اشتباهات و خلاف‌های برخی از افراد و مسئولان را منفعت‌طلبی آنان و در نظر نگرفتن رضایت خداوند و خدمت به مردم دانست و در عین حال تأکید کرد: هر چند باید با چنین اشتباهاتی مقابله کرد، اما در مقابل برکات فراوانی که انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده است، این مشکلات قابل اغماض است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در ادامه با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: هرچند آرامش، رفاه، ثروت، پیشرفت علمی و سیاسی و... از برکات ارزنده انقلاب اسلامی هستند، اما بالاترین برکت انقلاب اسلامی زنده کردن دین و دینداری در سطح جامعه بود.
وی با بیان این‌که در جامعه ما کسانی بوده و هستند که ایمان داشته و حاضرند در راه اعتقاد خود تا آخرین قطره خونشان به وظیفه خود عمل کنند، به سخنان همسر شهید مصطفی احمدی روشن اشاره کرد و گفت: بنده شگفت زده شدم وقتی دیدم زن جوانی تنها لحظاتی پس از شهادت شوهر جوان خویش با نهایت آرامش، این شهادت را مایه افتخار خویش می‌داند، و این نشان آن است که این فرد دین را از عمق دل شناخته و باور کرده است.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: این‌که مادری که سه فرزند خود را در راه انقلاب فدا کرده، می‌گوید آرزو داشتم تا فرزند دیگری داشتم و آن را هم در راه اسلام فدا می‌کردم، برای جهان افسانه است، اما همین روحیات و ایمان در سایه انقلاب اسلامی حاصل شد، چرا که ما قبل از انقلاب چنین افرادی را نداشتیم.
آیت‌الله مصباح یزدی با ذکر نمونه‌هایی ادامه داد: سال‌ها پیش وقتی داستان حنظله غسیل الملائکه را شنیدم، برای من بسیار مایه تعجب بود، اما در همین انقلاب با چشمان خود ده‌ها حنظله غسیل الملائکه و بالاتر از او را دیدم، و همه این‌ها از برکت انقلاب اسلامی بود؛ پس نباید به خاطر برخی مسائل (که در مقابل دین اهمیت آنچنانی ندارد)، به مخدوش کردن چهره انقلاب بپردازیم و نعمت‌های الهی که از رهگذر این انقلاب شامل حالمان شده را فراموش کنیم.
گفتنی است این مراسم 13 بهمن ماه در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای دریافت متن این جلسه اینجا را کلیک کنید!