علامه مصباح یزدی: محور باید حق باشد نه کمیت و جمعیت

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که وحدت باید بر محور حق باشد، ادامه داد: وحدت به خودی خود مطلوب نیست، بلکه زمانی که بر محور حق باشد مطلوب خواهد بود، چرا که اگر انسان از برخی مبانی حق کوتاه بیاید با ضد انقلاب و جنایتکار نیز می‌تواند وحدت کند، آیا در این صورت وحدت خوب است؟ طلحه و زبیر نیز به نوعی خواهان وحدت بودند و اگر حکومت بصره و کوفه به آن‌ها داده می‌شد آنها به عنوان نماینده علی علیه‌السلام حکومت می‌کردند و وحدت حفظ می‌شد، اما حضرت این‌چنین وحدتی را نپسندیدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با شورای مرکزی برگزاری همایش‌های استان خوزستان گفت: از ویژگی‌های خط انبیا این است که خدمت‌گزاری را افتخار می‌دانند و آرزویشان این است که برای جامعه خدمت کنند، یعنی اولیا و بندگان صالح خدا، نه تنها در برابر خدمتشان چشم داشتی ندارند بلکه آرزویشان خدمت کردن است.
علامه محمدتقی مصباح یزدی با بیان این‌که خدمت به جامعه اسلامی باید با برنامه، هدف و رهبری مشخص باشد تا بازده بیشتری داشته باشد خاطر نشان کرد: به برکت وجود این اصل، انقلاب اسلامی پیروز شد.
وی با بیان نمونه‌هایی از برکات وجودی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری گفت: بزرگترین مشکل بیداری‌های اسلامی در منطقه، نداشتن رهبری واحد مقبول و مطاع است.
آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر لزوم ارتقای وحدت و هماهنگی‌ها برای رسیدن به هدف مشخص گفت: اما نمی‌توان برخی واقعیت‌ها را ندیده گرفت و حتی امام بزرگوار(ره) نیز علیرغم شناخت ضرورت وحدت، وجود گروه‌ها را به نوعی به رسمیت شناختند. یعنی علی‌رغم این‌که ایشان بر وحدت و هماهنگی تأکید می‌کردند، برخی ضرورت‌ها وجود نوعی تنوع سلیقه را ایجاب می‌کرد.
وی با اشاره به این‌که تنوع و اختلاف سلیقه واقعیتی است که دلایل مختلفی دارد ادامه داد: عدم شناخت یا توجه برخی افراد به همه واقعیت‌ها و عدم وجود اخلاص برابر در همگان از جمله دلایل این اختلاف‌هاست.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اگرچه وحدت حد اکثری ایده‌آل است ولی وحدت کامل بدون اختلاف سلیقه نیز ممکن نیست، پس راه دست یافتن به وحدت حداکثری توجه دادن همگان به واقعیت‌های موجود و غفلت‌زدایی یا به عبارت دیگر بصیرت افزایی و تضعیف هواهای نفسانی با تقویت ایمان و اخلاص در افراد است.
وی خاطر نشان کرد: برخی بسیار خوب حوادث را تحلیل کرده و واقعیات را درمی‌یابند، اما منافع مادی و توجه به فرزندان و منافع، آن‌ها را از حرکت در مسیر صحیح باز می‌دارد. بنابرا ین دم از قانون و حق می‌زنند، اما نوبت به فرزند و منافع خودشان که می‌رسد، قانون را زیر پا می‌گذارند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به دشواری شناخت اهداف و انگیزه‌های افراد گفت: اگر افراد مقاصد خود را به روشنی بیان کنند، همگان از اهدافشان آگاه می‌شوند، اما بسیار پیش می‌آید که فرد یا افرادی در پوشش حق و با نام اسلام در صدد کسب منافع خود برمی‌آیند، و با این کارها حتی دوستان و هم‌سنگران را در مقابل هم قرار می‌دهند.
وی با اشاره به سرگردانی بسیاری از افراد در جریان جنگ جمل گفت: برای برخی از افراد بسیار دشوار بود که کدام گزینه را انتخاب کنند، چون یک طرف علی‌علیه‌السلام داماد پیغمبر قرار داشت و طرف دیگر همسر و دو تن از صحابه بزرگ حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، و نمی‌دانستند از کدام طرف حمایت کنند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به نمونه‌های دیگری از تاریخ اسلام گفت: هم اکنون نیز این جریان ادامه دارد و باید افراد بصیر حق را بشناسند و آن را برای مردم تبیین کنند. چرا که محور، حق است، نه جمعیت و همین مسأله ایجاب می‌کند که به صرف شعار وحدت، از واقعیات غافل نشویم.
وی با اشاره به نمونه‌ای گفت: اسلام نیز از ما فهم دقیق و بررسی را خواسته است، آیا اگر فرد ظاهر الصلاحی که تسبیحی در دست و پینه‌ای در پیشانی دارد به خواستگاری دختری بیاید، پدر دختر می‌تواند با توجه به این‌که باید نسبت به مؤمن حسن ظن داشت، دخترش را به ازدواج وی درآورد و هیچ تحقیقی نکند؟ و اگر بعد مشخص شد وی فردی نامناسب و معتاد بوده، مقصر کیست؟ بله، نباید آبروی کسی را ریخت، اما این دلیل نمی‌شود که بدون تحقیق نیز او را پذیرفت.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: اگر شرایطی پیش آمد که انگیزه‌های حزبی، خانوادگی، قومی در انتخابات محتمل و یا حتی مشهود بود آیا می‌توان به بهانه حفظ وحدت با این‌گونه افراد هم‌پیمان شد؟
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که وحدت باید بر محور حق باشد، ادامه داد: وحدت به خودی خود مطلوب نیست، بلکه زمانی که بر محور حق باشد مطلوب خواهد بود، چرا که اگر انسان از برخی مبانی حق کوتاه بیاید با ضد انقلاب و جنایتکار نیز می‌تواند وحدت کند، آیا در این صورت وحدت خوب است؟ طلحه و زبیر نیز به نوعی خواهان وحدت بودند و اگر حکومت بصره و کوفه به آن‌ها داده می‌شد آنها به عنوان نماینده علی علیه‌السلام حکومت می‌کردند و وحدت حفظ می‌شد، اما حضرت این‌چنین وحدتی را نپسندیدند.
وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که هنگام انتخابات زد و بندها و گفت‌وگو‌هایی انجام می‌شود و حتی پول‌هایی برای رسیدن به منافع و تقسیم قدرت خرج می‌شود، حال آیا باید به خاطر وحدت ما نیز با دیگران همگام شویم؟ آیا هدف انقلابی که صدها هزار شهید برای آن دادیم برای تقسیم منافع و قدرت بود؟ آیا هدف این بود که ثروت 90 درصد مردم در اختیار 10 درصد مردم قرار بگیرد و هیچ کس نتواند در برابر کسانی که ثروت مردم را گرفته و به خارج می‌برند و خوش می‌گذرانند، بایستد؟! وی با تحلیل شرایط سیاسی روز گفت: حضور در انقلاب و جبهه‌های دفاع مقدس نوعی امتحان بود و حضور در شرایط سیاسی امروز و پایداری بر اصول و ارزش‌ها امتحان دشوار دیگری است.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: پا نهادن در امر خیر آسان است، اما ثابت قدم ماندن در آن دشوار است، چرا که در این راه کسانی مقابله می‌کنند که شعار اسلامی و ارزشی سرداده و برای قول خود علی الظاهر دلایل شرعی و معتبر اقامه می‌کنند.
این استاد علوم اسلامی در پایان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم افزود: باید حق را شناخت و در راه حق قرار گرفت و حتی دیگران را هم به آن سفارش کرد، و در این راه باید در مقابل تهمت‌ها و ناسزاها نیز صبر کرد.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...