علامه مصباح یزدی: علت کاستی‌های برخی از نخبگان، عدم شناخت صحیح اسلام و عدم انگیزه سالم است

عضو خبرگان رهبری گفت: امروز وظیفه من و شما در هر منطقه‌ای که هستیم، علاوه بر شناخت و معرفی اصلح، شناخت و معرفی افراد فاسد و مضر نیز هست، همانگونه که اگر شما دانستید پزشکی قلابی مطبی باز کرده ‌است و جان مردم را به خطر می‌اندازد، وظیفه دارید او را به مردم معرفی کنید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع اعضای مرکز پژوهش‌های فرهنگی گفت: اراده الهی بر این تعلق گرفته که انسان‌ها زندگی اجتماعی داشته باشند تا زمینه رشد کمّی و کیفی در استفاده از رحمت‌های خدا فراهم بشود. اگر زندگی اجتماعی نبود، نه از نظر کمیت این همه انسان می‌توانستند از رحمت‌های خدا استفاده کنند و نه از نظر کیفی می‌توانستند به این مراتب از معرفت، اعمال صالح و رشد معنوی نائل بشوند.
علامه محمدتقی مصباح یزدی با تشبیه جامعه به پیکر انسانی گفت: همین طور که اراده الهی به این تعلق گرفته که در بدن انسان جهاز‌های مختلفی وجود داشته باشد و در هر جهازی اندام‌های گوناگون، و در هر عضوی بافت‌های مختلف، و بالاخره میلیاردها سلول مختلف جمع شوند تا یک پیکر انسان را تشکیل بدهد، اراده الهی تعلق گرفته که از مجموعه‌ای از انسان‌ها که هر انسانی به منزله یک یاخته است، نیز جامعه‌ای تشکیل بشود که هر کدام از افراد در آن نقش خاصی را ایفا بکند، به طوری که اگر هر کدام نقش خودشان را درست ایفا کردند جامعه به هدف مطلوب خودش می‌رسد، اما اگر کمبودی در آن وجود داشته باشد و بعضی نتوانند وظیفه خودشان را درست انجام بدهند، جامعه سالم نمی‌ماند و رشد نمی‌کند.
وی ادامه داد: همان‌گونه که همه اندام‌ها در بدن مورد نیاز و مهم هستند، اما برخی از اندام‌ها وظایف کلی‌تر و عام‌تری بر عهده دارند و مهم‌ترند، در جامعه نیز هرچند همه اعضا مورد نیاز هستند، اما نخبگانی هستند که برخی نیازهای مادی مردم را تأمین می‌کنند و نخبگان دیگری که برای تأمین نیازهای فکری مردم وجود دارند و باید از ناحیه آنها افکار و شناخت‌های صحیح درباره مصالح و مفاسد به دیگران سرایت کند و افراد عادی نمی‌توانند این نقش‌ها را بر عهده بگیرند.
وی افزود: همه ما معتقدیم بزرگ‌ترین انسانی که برای جامعه انسانی مؤثر است، وجود مقدس امام معصوم صلوات‌الله‌علیه است که نقش او را هیچ کس دیگر نمی‌تواند ایفا کند و هر کس دیگر به هر اندازه که به او شباهت داشته باشد و در راه او قدم بردارد، اندکی از این نقش را می‌تواند ایفا کند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌که ما باید بدانیم که برای چه آفریده شده‌ایم و هدف از خلقت ما چیست، گفت: در این صورت می‌توانیم بفهمیم که نخبگان چه کسانی هستند و چگونه در راه رسیدن به این هدف، فعالیت می‌کنند، اما تاریخ اسلام و آیات قرآن نشان می‌دهد که همیشه بخش عظیمی از جامعه از لحاظ درک وظایف نخبگان کمبود داشته و نمی‌توانستند تشخیص بدهند نخبگان و برترین افراد جامعه چگونه باید باشند، چرا که نمی‌دانستند سعادت حقیقی جامعه چیست و جامعه مطلوب، کدام جامعه است.
وی ادامه داد: بسیاری از مردم جامعه مطلوب را جامعه‌ای می‌دانند که همه نیازهای مادی در آن تأمین شده و امنیت و آرامش روانی در آن موجود باشد، در حالی‌که انسانیت انسان در گرو معنویات است و نیازهای معنوی مهمترین نیازهای انسان هستند، و همه پیامبران نیز به همین منظور مبعوث شدند و از همین روست که انسان خلیفة الله شده است، وگرنه انسان هیچ برتری نسبت به حیوانات ندارد و حتی برخی حیوانات از این جهات از انسان‌ها برترند.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: هرچند مطلوب نیست که برخی از شناخت نیازهای معنوی خود غافل باشند، اما ناراحت کننده‌تر این است که افرادی که این نیاز را درک کرده و چه بسا در این راه نیز تلاش‌هایی کرده‌اند و حتی شکنجه‌ها و آزارهایی را تحمل کرده و تا مرز شهادت پیش رفته‌اند، از مسیر درست برگشته و منکر همه آنها شدند.
علامه مصباح یزدی با تأکید بر لزوم مراقبت از خود و عدم لغزش گفت: نخبگان باید وظیفه خود را در این راستا بشناسند و ضمن حفظ خود از این لغزش‌ها، دست دیگران را که در مسیر لغزنده قرار دارند، بگیرند و حتی اگر برخی نخبگان دچار انحراف شدند، باید نخبگان دیگر جلوی آنها و کسانی را که به تبعیت از ایشان در معرض انحراف هستند، بگیرند.
وی ادامه داد: حال اگر بخواهیم ببینیم نخبگان ما به وظیفه خود عمل می‌کنند یا نه، باید ببینیم که چه اعتقادی دارند؟ آیا به فکر نیازهای معنوی جامعه هستند؟ اگر دائما از مشکلات اقتصادی شکایت می‌کنند و سخنی از مشکلات فرهنگی که روز به روز بیشتر می‌شود، به میان نمی‌آورند یا تنها به دستاوردهای اقتصادی و اختراعات و پیشرفت‌ها افتخار می‌کنند و دستاوردهای فرهنگی برای آنها اهمیتی ندارند، باید بدانیم که آنها نقص داشته و وظیفه خود را نمی‌دانند.
وی با بیان این‌که انبیا و ائمه علیهم‌السلام برای رفع نیازهای معنوی جامعه آمده و شهید شدند، خاطر نشان کرد: جامعه نخبگانی می‌خواهد که لااقل در کنار درک نیازمندی‌های مادی به نیازمندی‌های معنوی توجه داشته باشند، و ببینند نظام تا چه اندازه نظام انسانی، انسان‌ساز و خداپسند است.
وی با اشاره به این‌که هدف از انقلاب، اسلام بود، نه رفاه‌طلبی، ادامه داد: معیار ما باید این باشد که آیا اسلام در جامعه ما روز به روز در حال پیشرفت است؟ متأسفانه بخشی از متصدیان امور حکومتی و کارگزاران دولتی کشور این مسائل اساسی اسلام و انقلاب را آن طور که باید باور ندارند، مثلا اسمی از ولایت‌فقیه می‌برند اما از عمق دل آن را نشناخته و حتی آن را قبول ندارند. در حالی‌که بنا به فرمایش امام (ره)، رئیس‌جمهور منتخب مردم اگر از طرف ولی‌فقیه نصب نشود طاغوت است. اگر کسانی این باور را نداشته باشند در شناختشان و اعتقادشان ضعف وجود دارد و باید به فکر ترمیم آن باشند. باید باور داشته باشیم که پیشرفت جامعه فقط به پیشرفت‌های مادی نیست، و نه تنها موشک ساختن، بلکه ساختن قمر مصنوعی هم دلیل پیشرفت انسانی نیست، بلکه پیشرفت انسانی به این است که جامعه خداشناس و خداباور بشوند و پیشرفت‌های مادی لوازم ثانوی است.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: اگر به خدا ایمان داشته و به وظیفه خود عمل کنیم، خداوند قدرت ساخت بالاتر از قمر مصنوعی را نیز به ما خواهد داد.
علامه مصباح یزدی با اشاره به وجود رهبران صالح در نظام اسلامی ما گفت: خدا بر ما منت گذاشت و امام(ره) را به ما مرحمت فرمود که الگوی انسانی باشد که خدا می‌پسندد و حکومت او الگوی حکومتی باشد که خدا می‌پسندد و پس از وی نیز جانشینی برای او آمد، که شاید روی زمین انسانی شایسته‌تر برای این پست وجود نداشته باشد، اما وظیفه من و شما، که خداوند نعمت را بر ما تمام کرده، این است که در حد توان خود چنین نخبگانی را که نیازهای معنوی جامعه را در نظر دارند، بر سرکار بیاوریم.
وی ادامه داد: امروز وظیفه من و شما در هر منطقه‌ای که هستیم، علاوه بر شناخت و معرفی اصلح، شناخت و معرفی افراد فاسد و مضر نیز هست، همانگونه که اگر شما دانستید که پزشکی قلابی مطبی باز کرده است و جان مردم را به خطر می‌اندازد، وظیفه دارید که او را به مردم معرفی کنید.
وی ادامه داد: البته همه اینها حد و حدودی دارد و آبروی کسی را نباید بی‌جهت ریخت و ارزش‌های انسانی را نباید فراموش کرد، بلکه در حدی که مردم در دام نیفتند، باید مردم را روشن کرد. تاریخ انبیا، ائمه اطهار، بزرگان دین و امام خودمان و سایرین را ببینید که اگر نبود روشنگری و معرفی افراد فاسد، این انقلاب پیروز نمی‌شد.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: کسانی در فتنه 88 خودشان را به عنوان دلسوز مردم معرفی کردند، و همه خسارت‌هایی که از ناحیه آنها بر کشور وارد شد از این جهت بود که کسانی مسامحه کرده و آن‌ها را معرفی نکردند و بدتر از ایشان، آنهایی‌اند که دانستند و باز هم سکوت کردند. این سکوت به خاطر تقوا نبود، این افراد مثل کسانی هستند که دیدند سیدالشهدا علیه‌السلام را سر می‌برند، اما سکوت کردند.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که هر سکوتی مطلوب و علامت تقوا نیست ادامه داد: باید همواره مصالح اسلامی را در نظر گرفته و خطرهایی که متوجه جامعه است به مردم گوشزد کنیم و افراد فریبکار فتنه‌جو و حامیان فتنه را به مردم معرفی کنیم؛ البته گاهی معرفی اصلح کافی است و آن در جایی است که مردم به حرف ما اعتنا کرده و مردد نباشند، اما اگر امر برآنها مشتبه شد، باید چهره واقعی افراد فتنه‌گر و حامیان آنها را به مردم نشان دهیم تا فریب آنها را نخورند.
وی ادامه داد: کاستی‌هایی که در برخی نخبگان ما وجود دارد، ابتدا درباره شناختی است که نسبت به اسلام و ارزش‌های اسلامی دارند و آن طور که باید اسلام را نمی‌شناسند و حتی بعضی از آنها به ولایت‌فقیه معتقد نیستند، و دوم نقصی است که در انگیزه‌های آنهاست، یعنی واقعیت و حق را خوب می‌شناسند، اما برای رسیدن به منافع خود، به حق پای‌بند نیستند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌که برخی‌ تنها شعار داده و در عمل استوار و ثابت قدم نیستند، گفت: بسیاری از کاخ‌نشینان خوب انتقاد می‌کردند، اما هنگام جنگ و درگیری فرار کردند، اما پابرهنگان در صحنه حاضر شدند و سینه خود را جلوی سرنیزه دشمن سپر کردند و ما امروز به برکت خون آنها می‌توانیم چنین صحبت‌هایی داشته باشیم.
گفتنی است این مراسم در تاریخ هفتم بهمن‌ماه در ساختمان یاوران مهدی (عج) جمکران برگزار شد.

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!