آیت‌الله مصباح: تعهد به اسلام و پایبندی به ولایت فقیه، برترین مؤلفه برای انتخاب نماینده اصلح است

علامه مصباح تأکید کرد: تعهد به اسلام و احکام شرعی، پایبندی به ولایت فقه، دلسوزی، تعهد به خدمت به مردم، شجاعت، حسن سابقه و تخصص، مؤلفه‌هایی است که یک نماینده اصلح را مشخص می‌نماید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح، ایشان در دیدار با گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) که در تاریخ چهارم اسفند در سالن تشریفات مؤسسه برگزار شد، با اشاره به ملاک بودن سعادت ابدی انسان، خاطرنشان کرد: اگر سعادت انسان را در اسلام می‌دانیم، باید به علوم اسلامی اهمیت دهیم، اگر قرآن به عنوان منبع و برنامه هدایت زندگی است، در میان همه علوم، باید برای قرآن جایگاه ویژه‌ای در نظر بگیریم.
علامه مصباح با بیان جایگاه بلند قرآن کریم اظهار داشت: قرآن هم از جهت دربرداشتن منابع غنی و معارف بی‌نظیر، هم به لحاظ برد بین‌المللی و هم از لحاظ جاذبه درونی، نقش والایی در تبلیغ اسلام و رسیدن به برنامه زندگی و سعادت ابدی دارد.
ایشان با اشاره به تلاش‌های علامه طباطبایی در تدریس و تألیف کتاب تفسیر گفت: حقیقت این است که سهم عمده آن‌چه امروز در پژوهش‌های قرآنی و آموزش‌های قرآنی مطرح است مربوط به فعالیت مرحوم علامه طباطبایی رضوان‌الله‌علیه است و اگر آمدن ایشان به قم نبود و اگر فعالیت ایشان در درس تفسیر و بعد از آن، نوشتن تفسیر نبود اصلا حوزه ما شکل دیگری داشت. وظیفه ما این است که خطی که ایشان ترسیم کردند و بابی را که فتح کردند دنبال کنیم و از برکاتش بیشتر استفاده کنیم و در جهت تعالی و گسترش این مفاهیم قدم برداریم.
وی با اشاره به نیاز جامعه اسلامی به پژوهش‌های قرآنی و کلامی، یادآور شد:‌ عموما پژوهش‌ها در دو سطح کاربردی و بنیادی صورت می‌گیرد که پژوهش‌های کاربردی بیشتر به نیاز امروز جامعه می‌پردازد و آنچه مورد توجه ژرف‌اندیشان و محققان قرار می‌گیرد، تحقیقات بنیادی است که پایه تحقیقات کاربردی نیز به شمار می‌رود.
آیت‌الله مصباح خاطرنشان کرد: در جهت تأمین نیازهای ضروری جامعه، باید همه این مسائل بنیادی و کاربردی را با دقت مورد تحلیل و بررسی قرار داد و با توجه به موضوعاتی مانند تفسیر صحیح، پرهیز از سلیقه شخصی، جوزدگی‌های اجتماعی و شناخت دقیق راه‌های تفسیر، در جهت نهادینه کردن جامعه با معارف قرآنی تلاش کرد.
عضو خبرگان رهبری در بخشی دیگر از سخنان خود، به جایگاه مشارکت در انتخابات اشاره کرد و افزود:‌ مشارکت در مسائل سیاسی، چیزی است که امام (ره) به ما آموخت، امام (ره) مشارکت را در انتخابات مانند نماز واجب برشمرد و حکومت را فلسفه عملی فقه معرفی کرد.
ایشان ادامه داد: ‌مشارکت در انتخابات به دو صورت لحاظ می‌شود: کسانی که توان دارند و می‌توانند بار مسئولیت را بر دوش بکشند کاندیدا می‌شوند و دسته دوم، عموم مردم که با حضور در این عرصه ملی، هم افراد شایسته و صالح را به مجلس می‌فرستند و هم در مقابل دشمنان، اقتدار ملت ایران را برای چندمین بار به رخ می‌کشند.
علامه مصباح ملاک‌های نماینده اصلح را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: تعهد به اسلام و احکام شرعی، پایبندی به ولایت فقه، دلسوزی، تعهد به خدمت به مردم، شجاعت، حسن سابقه و تخصص، مؤلفه‌هایی است که یک نماینده اصلح را مشخص می‌نماید.
وی افزود: باید به کسی رأی بدهیم که برایند نمراتش در ملاک‌های بالا بیشتر از دیگران است. همه این‌ها عواملی است که در اصلح بودن یک نماینده نسبت به دیگران دخالت دارد. مهم‌ترین ملاک هم این است که معتقد به اصل نظام و ولایت‌فقیه باشد؛ چون این موضوع عمود خیمه این انقلاب است.
استاد اخلاق حوزه و دانشگاه در توضیح فرآیند تشخیص اصلح چنین گفت: شناخت اصلح کار مشکلی است ولی می‌توان طی مراحلی برای رسیدن به آن تلاش کرد. اول این که هر کسی بکوشد آن قدر قرائن از گوشه و کنار به دست بیاورد که یقین کند که فلان فرد اصلح است. گاهی ممکن است درباره یک یا دو نفر بین سی نفری که برای شهری مثل تهران باید انتخاب کنیم به چنین یقینی برسیم، ولی نسبت به همه تقریبا کالمحال است.
وی درباره تکلیف شرعی در مواردی که انسان خود به یقین نمی‌رسد گفت: در چنین مواردی باید به اقرب به یقین، یعنی اطمینان تنزل کرد، اما اگر چنین اطمینانی هم حاصل نشد ناچار باید از دیگران استفاده کنیم. فرمایشی که مقام معظم رهبری فرمودند مبتنی بر اصول و مبانی فقهی و مبانی فقهی است. بنابراین اگر فرض کنید در تهران چند تا لیست هست که هر کدام سی‌نفر را معرفی کرده‌اند اگر چند نفر در بین این لیست‌ها مشترک بودند انسان اطمینان بیشتری پیدا می‌کند که این چند نفر نسبت به دیگران اصلح‌اند.
عضو خبرگان رهبری افزود: بعد از این مرحله باید ببینیم ما به کدام یک از کسانی که معرفی می‌کنند،‌ بیشتر اعتماد داریم، راه کسب این نظرها چه بوده است و به چه ملاک‌هایی آن‌ها را انتخاب کرده‌اند. اگر اطمینان پیدا کردیم که راه یک گروه اطمینان‌بخش‌تر، از آسیب دورتر و از نفوذ افراد انحرافی مصون‌تر بوده اطمینان بیشتری پیدا می‌کنیم. بنابراین هیچ ملاکی ندارد که ما بگوییم وقتی یک لیست سی نفری داده شد شما حتما باید به همان لیست یا به همه آن‌ها رأی بدهید.

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...