آیت‌الله مصباح یزدی: نعمتی بالاتر از وجود مقام معظم رهبری برای جامعه اسلامی وجود ندارد

آیت‌الله مصباح تأکید کرد: نعمت‌هایی که خداوند در زمان ما قرار داده جز در زمان انبیاء علیهم‌السلام نبوده است و در میان این نعمت‌ها، نعمتی بالاتر از وجود مقام معظم رهبری برای جامعه اسلامی وجود ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز آثار آیت‌الله مصباح، ایشان در دیدار با پرسنل حفاظت سپاه که در تاریخ 30 فروردین 91 در سالن تشریفات مؤسسه برگزار شد، ضمن تشبیه جامعه انسانی به پیکر انسان خاطرنشان کرد: همان‌طور که پیکر انسانی از جهاز و اعضای متعددی تشکیل می‌شود، جامعه انسانی نیز متشکل از نهادها و ارگان‌های متعددیاست.
وی یادآور شد: هر یک از اعضای این پیکر دارای زیرمجموعه‌ای می‌باشند که وظایف مختص به خود را انجام می‌دهند و برای بهتر انجام شدن فعالیت‌ها تلاش می‌کنند.
ایشان افزود: در جامعه انسانی نیز ارگان‌ها و نهادها از زیر مجموعه‌هایی تشکیل می‌شوند که در حرکت جامعه تأثیرگذار هستند تا جایی که هر عضو این مجموعه می‌تواند در تحقق هدف آن نقش ایفا کند.
علامه مصباح تأکید کرد: جامعه‌ای کامل‌تر و پیشرفته‌تر است که از نظر تنظیم جهازها، اندام، نسج‌ها و سلول‌ها، دقیق‌تر باشد، هر اندازه درهم‌ریختگی و بی‌نظمی وجود داشته باشد، به همان اندازه در رسیدن به هدف آن مجموعه ضرر می‌رساند.
وی تفاوت جامعه انسانی و پیکر انسانی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: فعالیت‌هایی که توسط اندام ما انجام می‌شود، به صورت غریزی و طبیعی تعیین می‌گردد و اندام‌ها از خودشان اختیار ندارند اما اندام‌های جامعه انسانی، خودشان باید بدانند و بخواهند تا فعالیتی صورت بگیرد و انگیزه اعضای جامعه در تحقق اهداف آن جامعه دخیل است.
ایشان تصریح کرد: همه مسائلی که اهمیت انسان را مشخص می‌کند در همین دو کلمه"بداند" و "بخواهد" خلاصه می‌شود، تنها دانستن کافی نیست، بلکه باید خواستن هم ضمیمه آن شود و با انگیزه و اراده، فعالیت تحقق یابد.
عضو خبرگان رهبری یادآور شد: همین خصوصیت انسان است که برای او تکلیف می‌سازد، همه حرکت‌ها در پرتو اراده الهی تحقق می‌یابد و خداوند خواسته تا انسان با اختیار خود حرکت کند و در مقابل فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد باید پاسخ‌گو باشد.
وی افزود: خداوند در این مسیر ضوابطی قرار داده که بعضی از آن‌ها اساسی و استثناناپذیرند.
ایشان ادامه داد: یکی از این ضوابط، ضابطه امتحان است که خداوند صریحا در قرآن کریم به آن اشاره دارد و همه انسان‌ها را در معرض آزمایش و امتحان قرار می‌دهد و از لوازم امتحان این است که شرایطی برای انسان به وجود می‌آید که باطن او را ظاهر می‌کند و حقائق را روشن می‌سازد.
علامه مصباح تأکید کرد: کم نبودند انسان‌هایی که هیچ وقت باور نمی‌کردند که سرنوشتشان به آن جایی کشیده شود که الآن هستند، اما تحولات روزگار حقیقت‌ها را روشن کرد.
ایشان به دومین ضابطه خدشه‌ناپذیر الهی اشاره و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ضوابط الهی این است که هرگاه نعمت الهی قدرش دانسته شود و مراتب شکر آن به جا آورده شود، آن نعمت زیاد می‌شود و هرگاه کفران نعمت صورت گیرد، آن لطف الهی کم می‌شود.
آیت‌الله مصباح اظهار داشت: هر مسؤولیتی که به انسان داده می‌شود تقدیر الهی است و مسؤولیت‌هایی که تأثیر بیشتر در سرنوشت مردم و جامعه دارند، تکلیف سنگین‌تری هستند و خطرات بزرگتری را به دنبال دارند.
وی افزود: اگر انسان با کار خود زمینه هدایت شخص دیگری را فراهم کند، تا زمانی که تأثیر این کار او در جامعه وجود دارد، ثواب در نامه عمل او نوشته می‌شود و از سوی دیگر، اگر کسی موجب گمراهی فرد یا جامعه شود، عواقب این گمراهی تا زمانی که در جامعه وجود داشته باشد، در نامه عمل آن شخص نیز نوشته می‌شود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تأکید کرد: نظیر امام خمینی‌(ره) کسی را ندیدم که چنین توفیق بزرگی نصیبش شود، حضرت امام (ره) حرکتی را رقم زد که تا قیامت هر شخصی به خاطر این نظام کار خیری انجام دهد، در نامه عمل امام (ره) نیز سهمی نوشته خواهد شد.
وی یادآور شد: یک انسان در مدت کوتاهی کاری را تحقق می‌بخشد که در طول هزاران سال میلیون‌ها انسان کارهای خیری که انجام می‌دهند، در نامه عمل او نیز نوشته می‌شود و در مقابل، گاهی انسان به خاطر حب جاه و مقام، خانواده و خواهش‌های نفسانی، انحرافی در مسیر حق ایجاد می‌کند که تأثیر این کار او و گناه هر انسانی که متأثر از عمل اوست، تا قیامت در نامه عمل او یادداشت می‌شود.
ایشان با اشاره به لزوم قدردانی از نعمت‌های الهی، تصریح کرد: نعمت‌هایی که خداوند در زمان ما قرار داده جز در زمان انبیاء علیهم‌السلام نبوده است و در میان این نعمت‌ها، نعمتی بالاتر از وجود مقام معظم رهبری برای جامعه اسلامی وجود ندارد.
علامه مصباح در پایان اظهار داشت: برای موفقیت در امتحانات الهی و به جا آوردن حق شکر نعمت‌های الهی، راهی به غیر از مددجویی از خدا و توسل به اهل‌بیت علیهم‌السلام وجود ندارد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...