آیت‌الله مصباح یزدی: می‌دانستیم با تشكیل جبهه پایداری مورد تهمت‌ها و ناسزاها قرار می‌گیریم

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: اگر كسی بخواهد خادم امام زمان ـ‌عجل‌الله فرجه‌ـ باشد، باید ببیند آن حضرت چه چیزی را دوست دارد و حتی به قیمت بی‌آبرو شدن و از دست دادن پست و مقام در این راه ثابت قدم بایستد. اگر كسی بگوید من برای رضای خدا كار می‌كنم، اما حاضر نیستم در این راه آبرویم را از دست بدهم، این نوعی شرك است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای شورای مركزی جبهه پایداری با تذکر این نکته که اگر فرض كنیم همه صحبت‌های ما را مقام معظم رهبری می‌شنوند، مسلماً سنجیده‌تر سخن می‌گوئیم، گفت: امام عصر ـ‌عجل‌الله فرجه‌ـ بر همه اعمال ما احاطه دارند و توجه به این حقیقت کمک بزرگی به رفتار صحیح خواهد داشت.
این استاد برجسته حوزه با اشاره به این‌که بسیاری از اتفاقات بزرگ عالم از گفت و شنود‌های ساده نشأت گرفته است، ادامه داد: بعد از رحلت حضرت رسول اكرم ـ‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ـ چند عرب در مدینه، در خصوص جانشین پیامبر اكرم ـ‌صلوات‌الله علیه‌ـ گفت‌وگو كردند و هرگز فكر نمی‌كردند با این گفت و شنود سرنوشت جامعه‌ای را برای هزاران سال رقم می‌زنند. ما هم باید احتمال بدهیم این نشست‌ها اگر نتیجه خوبی داشته باشد، چه بسا آثار آن تا سال‌ها ادامه یابد و اگر نتیجه بدی داشته باشد، ممکن است آثار آن تا سال‌ها، بلكه قرن‌ها به مردم ضرر بزند.
وی به شیوه شكل‌گیری جبهه پایداری از ابتدا اشاره كرد و افزود: چند نفر از دوستان كه دغدغه زاویه گرفتن فعالیت‌های سیاسی كشور از مسیر صحیح خودش را داشتند، لزوم طرح گفتمان جدیدی را مبنی بر پایداری بر اصول یادآور شدند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با یادآوری پیشنهاد خود در جلسه جامعه مدرسین برای انتخابات ریاست جمهوری دور نهم در خصوص نحوه انتخاب کاندیدای اصلح گفت: بنده پیشنهاد کردم كاندیداهای اصول‌گرا با یك‌دیگر همكاری داشته باشند و هركس رأی آورد، بقیه را به عنوان وزیر خود انتخاب كند و با انسجام و هماهنگی، به اداره کشور بپردازند. اما این پیشنهاد مورد تصویب قرار نگرفت و با توجه به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و احتمال رأی آوردن آنها، قرار شد جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین كاندیدایی را معرفی كنند و این مدل و روشی برای معرفی فرد اصلح از سوی دو نهاد مورد اعتماد جامعه باشد.
علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌كه این مدل، در انتخابات اخیر به شیوه صحیح پیاده نشد و به جای آن، زمینه برای تصمیم‌گیری افراد، به‌جای جامعتین فراهم شد، خاطر نشان كرد: با توجه به شرایط جدید با كسانی كه بینی و بین‌الله آن‌ها را اصلح می‌دانستم، صحبت شد و در نتیجه جبهه پایداری متولد گردید.
وی به فرصت اندك میان تشكیل جبهه پایداری و انتخابات مجلس اشاره كرد و افزود: دوستان سعی كردند در حد مقدور نفرات اصلح را برای تكمیل لیست تهران و دیگر شهرستان‌ها معرفی كنند.
عضو خبرگان رهبری با بیان این‌كه بسیاری از افراد از ابتدا نسبت به تشكیل این جبهه خوش‌بین نبودند، اما بعد‌ها با صداقت اظهار نظر كرده و از تغییر دیدگاهشان سخن گفتند، اظهار داشت: یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری در اجلاس خبرگان صریحاً گفت: «هر چند تشكیل جبهه پایداری ظاهر خوبی نداشت و ظاهر آن شكستن وحدت میان اصولگرایان به نظر می‌رسید؛ اما باطن آن خوب بود.»
وی ادامه داد: ما هم می‌دانستیم كه مورد اتهامات و ناسزاها قرار می‌گیریم، اما شرایطی پیش آمد که تشخیص دادیم باید این خطرها را پذیرفته و حرکت جدیدی را بر اساس اصرار بر حفظ اصول، و مقاومت و پایداری در برابر حرکت‌های انحرافی به وجود بیاوریم.
آیت‌الله مصباح یزدی ابراز داشت: از همان ابتدای تشکیل جبهه پایداری مسأله تعیین مسئولیت‌ها و تقسیم كار مطرح بود؛ اما با توجه به زمان اندك باقیمانده تا انتخابات مجلس، قرار شد این بحث‌ها بعد از انتخابات دنبال شود.
وی با بیان این‌كه برای تعیین مسئولیت‌ها باید تعریف روشنی از این جمع و هدف آن ارائه شود، گفت: گزینه اول این است كه بگوئیم جبهه پایداری یك حزب نیست و نیازی به تشكیلات سیاسی ندارد و تنها جنبه گفتمانی داشته و فعالیتی شبه فرهنگی دارد و وظیفه اصلی آن، ترویج گفتمانی با سه خصوصیت اطاعت از رهبری، برائت از فتنه‌جویان و مخالفت با خط انحرافی است و تمام سعی و توان خود را در جامعه به این سمت و سو جهت می‌دهد.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: گزینه دیگر این است كه بخواهیم حزبی به نام پایداری با تشكیلات سیاسی در حد استانداردهای متعارف جهانی، همراه با همان ویژگی‌ها تشكیل دهیم. البته ممکن است انگیزه تشكیل چنین حزبی همان سه محور اصلی اطاعت از رهبری، برائت از فتنه‌گران و مخالفت با جریان انحرافی باشد.
وی ادامه داد: گزینه سوم هم این است كه بخواهیم بر اساس ارزش‌های اسلامی كه از امام(ره) و رهبری آموخته‌ایم، تشكلی جدید ایجاد كنیم؛ البته این تشكل نیز ناچار باید دارای ضوابط و مقرراتی باشد كه لزوما مانند ضوابط و مقررات حزب به معنای غربی نیست. بلكه قرار است با توجه به قرآن و اسلام، تشكلی مبتنی بر ارزش‌ها به وجود آید و كسانی كه در محدوده تعریف شده، افكارشان به هم نزدیك‌تر است، با هم‌فكری، تصمیم مشتركی اتخاذ كنند.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: این تشكل مانند حزب به معنای مصطلح نیست كه هر تصمیمی از بالا و رأس هرم اتخاذ شد، همگان ملزم به پذیرش آن باشند؛ بلكه هر كسی در مواردی كه نزد خدای خود حجت شرعی داشته باشد، می‌تواند طبق آنچه حجت دارد عمل کند.
وی هم‌چنین افزود: فعالیت در قالب چنین تشكلی طبعا باید در بخش‌های مختلفی صورت بگیرد که یك بخش آن فرهنگی و تبلیغاتی است؛ چرا كه هر اندازه هم كه نسبت به اسلام شناخت داشته باشیم، از امام و رهبری شناختمان بیشتر نخواهد بود. لذا باید همواره ارتباط فرهنگی داشته باشیم و بر معلومات خود بیافزائیم و هرگز تصور نكنیم كه فهم ما كامل شده و حتی اگر در یك قسمت فهم بیشتری داریم، خود را در همه قسمت‌ها برتر ندانیم و دچار غرور نشویم.
استاد اخلاق حوزه علمیه با تأكید بر این‌كه دائما باید از لحاظ اخلاقی و فهم ارزش‌های دینی رشد كنیم، وگرنه به ته دره سقوط خواهیم كرد، افزود: از اول انقلاب تاكنون اشخاصی را داشتیم و داریم كه در بسیاری از موارد ممتاز بودند و در گذشته زحمات زیادی برای انقلاب كشیده و شكنجه‌های بسیاری را در راه خدا تحمل كرده‌اند،اما در ادامه راه به خاطر دلبستگی‌ها یا غرور در این خط نماندند و چه بسا امروز من و شما نسبت به آنها انتقاد داریم. لذا این‌که كسی امروز زحمات زیادی برای انقلاب می‌كشد، ملاك ثابت قدم بودن وی تا آخر مسیر نخواهد بود.
وی هم‌چنین گفت: اگر كسی بخواهد خادم امام زمان ـ‌عجل‌الله فرجه‌ـ باشد، باید ببیند آن حضرت چه چیزی را دوست دارد و حتی به قیمت بی‌آبرو شدن و از دست دادن پست و مقام در این راه ثابت قدم بایستد. اگر كسی بگوید من برای رضای خدا كار می‌كنم، اما حاضر نیستم در این راه آبرویم را از دست بدهم، این نوعی شرك است؛ این، یعنی آبرو را در كنار خدا قرار داده است. البته اگر حفظ آبرو در طول رضای خدا باشد اشكال ندارد؛ اما اگر شرایط اقتضا كرد باید از آبرو، فرزندان، پست و مقام هم گذشت.
علامه مصباح یزدی در ادامه افزود: در این تشكل افراد باید یك سری اهداف، اصول و قواعد كلی را بپذیرند و بر آنها پایبند باشند؛ اما تاكتیك‌ها و روش‌ها مورد مشورت قرار گیرد و نظر و تصمیمی كه به جبهه نسبت داده می‌شود مورد موافقت اكثریت باشد؛ اما همان‌گونه كه گفته شد تصمیم اتخاذ شده، اعضا را ملزم به پذیرش آن نمی‌كند و اگر شخصی بر خلاف تصمیم جمع، حجت شرعی بر نظر خود داشت، می‌تواند آن تصمیم را قبول نكند؛ و این یكی از تفاوت‌های یك تشكل اسلامی با حزب به معنای مصطلح است.
این استاد برجسته حوزه با بیان روایتی ازپیامبر اکرم ـ‌صلوات‌الله علیه‌ـ در خصوص لزوم وجود رهبر و راهنما حتی در جمع‌های كوچك، به لزوم وجود شورای مركزی برای این تشكل اشاره و خاطر نشان كرد: ممکن است اعضای شورای مركزی به صورت موقت انتخاب شوند، تا در مواردی كه نیاز به تصمیم و اقدام فوری است، بتوانند سریعاً تصمیم بگیرند؛ البته بقیه اعضا نیز حق سؤال در خصوص تصمیم‌ها و فعالیت‌ها را دارند و بعد از پایان دوره موقت، شورای مركزی از سوی اعضا ارزیابی خواهند شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نباید كسی را كه در زمینه‌ای ضعیف است، كاملا كنار گذاشت؛ چه بسا چنین‌کسی در زمینه دیگری بتواند مؤثر و مفید واقع شود.
در ادامه این دیدار برخی از اعضای جبهه پایداری سؤالات و نظرات خود را در خصوص تشكیلات جبهه پایداری مطرح كردند.
در ابتدای این دیدار نیز حجت الاسلام والمسلمین دكتر آقاتهرانی دبیر كل شورای مركزی جبهه پایداری گزارشی از اقدامات و نتایج نشست اعضای این شورا ارائه کرد.
گفتنی است دیدار اعضای شورای مركزی جبهه پایداری با آیت‌الله مصباح یزدی پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه در سالن تشسریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...