آیت‌الله مصباح یزدی: مبتنی كردن اخلاق بر جهان‌بینی سبب تأثیر مباحث اخلاقی در شاگردان می‌شود

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه باید اخلاق را مبتنی بر جهان‌بینی كنیم ابراز داشت: در واقع باید بنای تربیتی خودمان را نسبت به بینش انسان درخصوص هستی مبتنی كنیم كه در این صورت سبب ایجاد انگیزه در شاگرد خواهد شد، چرا كه اگر فرد درك كند كه روشی او را از رسیدن به ارزش‌های بی‌نهایت باز می‌دارد و تنزل می‌دهد، چنین روشی را ترك خواهد كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در اجلاسیه اساتید اخلاق حوزه‌های علمیه با اشاره به اینكه مسأله اخلاق مطلوبیت ذاتی دارد و همه انبیاء و اولیاء بدان اهتمام داشته اند، گفت: برخی اخلاق را مرتبه‌ای از فضل می‌دانند و همین تلقی از اخلاق سبب شده كه اخلاق امری فوق تكالیف واجب شمرده شود و تنها شامل مستحبات و آداب شود.
علامه محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به اینكه این تلقی از اخلاق صحیح نیست، ادامه داد: امروز در كشورخودمان كه مركز اسلامی بوده و بین ملت‌ها پایبند‌ترین آنان به ارزشهای اسلامی است، شاهد ناهنجاری‌های اخلاقی در زمینه فردی و اجتماعی هستیم، كه این ناهنجاری‌ها آثار بسیار سوئی در جامعه دارد و جامعه را به تباهی می‌كشاند و لذا مسأله اخلاق تنها مسأله مستحبات و ترك مكروهات نیست، بلكه مسأله‌ای است كه عدم توجه به آن فساد و تباهی را در پی خواهد داشت.
وی با بیان اینكه ریشه ناهنجاری‌های فردی واجتماعی‌ها ضعف در مسائل اخلاقی است، به ضرورت پرداختن به مسأله اخلاق در حوزه‌های علمیه اشاره كرد و ادامه داد: این ناهنجاری‌ها در كشور منشأ انواع فسادها هستند و مخصوصا اگر چنین مفاسدی از سوی روحانیون صادر شود، زیر ذره بین قرار گرفته و برخی با سوء استفاده از آن همه روحانیت را محكوم كرده و آن را بهانه‌ای برای بی‌اعتنایی به ارزشهای دینی قرار می‌دهند، لذا اهمیت تهذیب و اخلاق برای روحانیت بیشتر و وجوب آن مؤكد است.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: از ابتدای خلقت حضرت آدم تا كنون در هیچ زمانی عوامل فساد از لحاظ كمیت و كیفیت چنین زیاد نبوده است و امروزه دسترسی به فساد برای هركسی میسر است و هنوز آن‌چه در ایران قابل مشاهده است موج كوچكی از این فساد است كه اصل آن در كشورهای دیگر قرار دارد.
وی ادامه داد: اگر روزی از ما سؤال شود كه شما به عنوان روحانیانی كه در شهر مقدس زندگی كرده و علمای بزرگی را درك كرده اید، چه كاری در مقابل این فساد عظیم برای كشور، شهر یا حداقل حوزه كرده‌اید، برای كم كاری خود عذری نخواهیم داشت.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه در زمینه اخلاق كمتر كار شده است، سؤال كرد: در همین حوزه ده‌ها هزار نفری چند درس اخلاق برگزار می‌شود واز صدر اسلام تا كنون چند كتاب مناسب اخلاقی نوشته شده كه حتی ما اسم آن را می‌دانیم؟
وی با اشاره به ویژگی‌های جوانان امروزی و نوپسندی آنها ابراز داشت: این ویژگی‌ها كار استادان اخلاق را سخت‌تر می‌كند، چرا كه جوانان اگر مطلبی برایشان مطرح شود، كه قبلا شنیده اند، علاقه‌ای به آن نشان نمی‌دهند وبه فرض پذیرفتن آن، انگیزه‌ای برای انجام آن نخواهند داشت.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به شیوه درس اخلاق و مطالبی كه باید در این درس عنوان شود، اظهار داشت: به نظر من مهمترین چیزی كه برای تغییر بنیادی در رفتارها مؤثر است، ارائه مباحثی است كه بینش افراد را نسبت به خودشان افزایش دهد.
وی با شاره به آیات متعددی از قرآن كریم گفت: باید برای شاگرد تبیین شود كه انسان برای چه آفریده شده است و این دنیا در نظر او چگونه باید باشد و چگونه باید از دنیا بهره ببرد تا به سعادت ابدی برسد.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینكه باید اخلاق را مبتنی بر جهان‌بینی كنیم ابراز داشت: در واقع باید بنای تربیتی خودمان را نسبت به بینش انسان درخصوص هستی مبتنی كنیم كه در این صورت سبب ایجاد انگیزه در شاگرد خواهد شد، چرا كه اگر فرد درك كند كه روشی او را از رسیدن به ارزش‌های بی‌نهایت باز می‌دارد و تنزل می‌دهد، چنین روشی را ترك خواهد كرد.
گفتنی است اجلاسیه اساتید اخلاق حوزه‌های علمیه 18 خردادماه سال 1391در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...