آیت‌الله مصباح یزدی: سیدالشهداء(ع) در میان رسولان الهی الگویی بی‌بدیل است

پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امام حسین(ع) را الگوی تام فداکاری دانست و گفت: شخصیت سیدالشهداء در میان انبیاء و رسولان الهی بی‌مانند است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، علامه محمد تقی مصباح یزدی شنبه سوم تیرماه در جمع فرماندهان و پاسداران سپاه حضرت علی بن ابیطالب(ع) ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و بزرگداشت روز پاسدار، به ابعاد شخصیتی امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: صدها و هزاران کتاب در باره ابعاد مختلف شخصیت ائمه اطهار (ع) نگاشته شده است، اما هنوز یک صدم حق مطلب ادا نشده است واین نه یک شعار بلکه اعتقاد و باور قلبی بنده است.
وی با بیان این‌که انسان باورهایی در درون خود دارد که بر حقانیت آنها قسم یاد می‌کند، اما در رفتار عملی او این گونه باورها آنچنان که باید و شاید نمود ندارند، تأکید کرد: الگوهای شایسته بیشترین تأثیر را در شکل‌گیری شخصیت والای انسانی دارند و این تأثیر به گونه‌ای است که سایر عوامل هیچگاه به پای آن نمی‌رسند.
عضو خبرگان رهبری، امام خمینی(ره) را از نمونه‌های ماندگار الگوهای رفتاری بشریت خواند و تصریح کرد: امام خمینی(ره) از جمله الگوهای انسان‌سازی هستند که گفته‌ها و رفتارهای ایشان منطبق بر آیات وروایات بود و به همین خاطر بر جان و دل انسان تأثیرگذار بود.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم ضمن اشاره به تأثیرات سازنده الگوها بر تربیت صحیح بیان کرد: خلقت انسان به گونه‌ای است که از عینیات تأثیرپذیری بیشتری دارد تا از ذهنیات، و از این رو مطالب کلی و عقلی اثرات محسوسی بر رفتار انسانی ندارند، بلکه عامل اساسی بر رفتار انسان جزئیات و الگوهای رفتاری هستند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: مشاهده رفتار فردی که زندگی او بر اساس موازین عقلی و شرعی باشد تأثیری فراتراز تأثیر صدها کتاب و مطالب تربیتی دارد.
آیت‌الله مصباح یزدی به ثمرات وجودی و رفتاری رسولان الهی اشاره و تأکید کرد: علاوه بر آن‌که انبیاء و اولیاء مردم را هدایت و راهنمایی می‌کنند، وجود عینی آن‌ها خود از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی است که مردم از آن بهره می‌برند، و در روایات آمده است که افراد بسیاری تنها به خاطر رفتار پیامبر اسلام(ص) ایمان آوردند.
وی افزود: از زمان حضرت آدم تا زمان حاضر در میان الگوهای آسمانی فراوان، مشکل می‌توان الگویی مانند سید الشهدا(ع) پیدا کرد، بیان حقایق در میان تمامی انبیاء امری مشترک است که این امر با اذهان مردم مرتبط است اما آنچه که با روح وجان مردم سروکار داشت ارائه رفتارهای عینی بود.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم به ابعاد زندگانی سید الشهداء(ع) اشاره کرد و گفت: قصه کربلا مشابه‌ای در تاریخ ندارد هرچند شخصیت امام منحصر به حادثه کربلا نمی‌شود و ایشان قبل از واقعه کربلا سال‌ها مشغول تربیت و هدایت مردم بودند ولی به خاطر برجستگی حادثه کربلا بیست سال تربیت و هدایت ایشان قبل از واقعه عاشورا تحت الشعاع قرار گرفته است.
عضو خبرگان رهبری امام حسین(ع)را بهترین الگو برای انسان‌سازی دانست وتأکید کرد: هیچ الگویی نمی‌توان ارائه کرد که مانند فداکاری‌های سید الشهداء(ع) در رفتار مردم اثر کند و این تأثیرگذاری تا قیامت ادامه دارد و این اثرگذاری محدود به شیعیان نمی‌شود، بلکه تمامی بشریت از وجود و الگوی رفتاری سید الشهدا(ع) بهره می‌برند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)با بیان این‌که در کشور هندوستان که اکثریت مردم بت‌پرست هستند روزی بنام امام حسین(ع) نامگذاری شده است، خاطر نشان کرد: موقوفه‌های بسیاری جهت مصرف در راه امام حسین(ع) در جهان وقف شده است و این غیر از کتاب‌های فراوانی است که توسط نویسندگان بیشمار از ملیت‌ها و مذاهب گوناگون در معرفی شخصیت و راه امام شهیدان نگاشته شده است.
علامه مصباح یزدی افزود: برکات وجودی امام حسین (ع ) محدود به بهره‌های مادی و دنیوی نمی‌شود، بلکه روزی فرا می‌رسد که مردم به گوشه‌ای از برکات معنوی سیدالشهداء(ع) پی ببرند، روزی که هزاران تن به برکت وجود سید الشهداء(ع) از آتش جهنم نجات بیابند و به بهشت بروند.
وی به اهتمام امام خمینی (ره)در بزرگداشت یاد و نام ابا عبدالله الحسین (ع) اشاره و اظهار کرد: امام خمینی (ره) از اوائل شروع نهضت سعی در احیاء یاد سید الشهداء(ع) داشتند و سفارش به بزرگداشت یاد و نام امام حسین (ع) می‌کردند و تا لحظات آخر عمر مبارکشان مراقبت بر تعظیم یاد و نام امام حسین (ع) داشتند، ایشان تأکید می‌کردند که هر آنچه که داریم از تاسوعا و عاشورا است و این جملات کسی است که دنیا را تحت تأثیر خود قرار داد.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: انقلاب اسلامی یکی از برکاتی است که به واسطه وجود امام حسین(ع) نصیب ملت ایران شده است که در مقابل این برکات فراوان وظایفی بر عهده ما هست که ما از آن‌ها غافل هستیم.
عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که دنیا سرای جاودانی نیست و تنها مزرعه آخرت است، تصریح کرد: باید بدانیم در برابر هر نعمتی چه وظیفه‌ای بر عهده ماست و به آن تکلیف عمل کنیم که اجمالا دو وظیفه عام بر عهده انسان است؛ شکر در برابر نعمت‌ها و صبر در برابر مشکلات.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار کرد: نعمت الگو بودن سید الشهداء(ع) که الگوی فداکاری مطلق است تکالیفی را برای ما ایجاد می‌کند و آن شکرگزاری در برابر این نعمت است که شکراین نعمت هم الگو شدن ما برای دیگران است.
علامه مصباح یزدی مردم ایران را ملتی نمونه در تاریخ خواند و خاطرنشان کرد: در طول تاریخ کمتر افرادی پیدا می‌شوند که مانند مردم ایران در طول نهضت، اسلام و دین را یاری کرده باشند، امت ایران بنا به گفته امام(ره) ملتی قدردان و شکرگزار هستند.
وی برخی از حماسه‌های خلق شده در دوران دفاع مقدس را در تاریخ اسلام بی‌نظیر دانست و بیان کرد: حنظله غسیل الملائکه از نمونه‌های ماندگار صدر اسلام است که داستان آن برای همگان عجیب بود اما در دوران دفاع مقدس رشادت آفرینی‌های برخی از جوانان به شکلی بود که داستان حنظله را از اذهان پاک کردند، از جمله این شهدا شهید ردانی‌پور بود که سه روز بعد از عقدش به شهادت رسید.
عضو خبرگان رهبری مردم و مسئولان را در برابر شهدا مسئول دانست و تصریح کرد: از جمله وظایف ما در برابر شهدا زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنان برای آیندگان است، زیرا این داستان‌ها که الگوی‌های رفتاری هستند برای تربیت و هدایت مردم ضروری‌اند.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: شهدا پرورش‌یافتگان مکتب حسینی هستند، از این رو بود که برخی از آنان چهل شبانه روز در مسجد جمکران معتکف می‌شدند تا به مقام رفیع شهادت نائل آیند، جوانانی که در مکتب حسین پرورش می‌یابند دیگر دنبال مادیات و مقام‌های دنیوی نیستند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)ادامه داد: در دوران کنونی جوانان مستعدی وجود دارند که آماده فداکاری در راه اسلام و انقلاب هستند، از این رو وظیفه ماست که با ارائه الگوهای واقعی و انقلابی زمینه رشد این جوانان را فراهم آوریم.
آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد: برخی از جوانان ما بر خلاف ظاهرِ نه چندان مناسبشان دارای چنان قلب‌های پاک و سلیمی هستند که در صورت تربیت صحیح و ارائه الگو قابلیت تبدیل شدن به سرداران بی‌همتایی برای دین و انقلاب را دارند.